Kanonforfattere: De forfattere, alle danske elever skal kende

Af Lene Møller Nielsen 11-08-2025
Kanonforfattere: De forfattere, alle danske elever skal kende

Hvis du går i folkeskolens ældste klasser, har du sikkert hørt ordet kanonforfattere. Det lyder måske som noget med våben, men i danskfaget betyder det noget helt andet: en række udvalgte forfattere, som alle elever i Danmark skal læse og lære om.

Disse forfattere er valgt, fordi de har haft særlig stor betydning for dansk litteratur, sprog og kultur. De udgør det, man kalder den danske litterære kanon. I dette blogindlæg får du svar på, hvad en kanon er, hvem forfatterne er, hvorfor de er vigtige, og hvordan du kan arbejde med dem i dansk.


Hvad betyder "kanon"?

Ordet kanon kommer fra græsk og betyder noget i retning af “regel” eller “målestok”. I dag bruger vi det i betydningen en liste over værker eller personer, der anses for særligt vigtige og værdifulde.

Der findes kanonlister i mange fag: kunst, musik, historie – og litteratur. I danskfaget er kanonforfatterne de forfattere, som Undervisningsministeriet har besluttet, at alle elever i folkeskolen skal stifte bekendtskab med.

Formålet med kanonen er at sikre, at alle elever i Danmark får et fælles kendskab til centrale dele af dansk kultur og litteratur.


Hvorfor har vi en litterær kanon?

Der er flere grunde til, at Danmark har en litterær kanon i folkeskolen:

  • At give alle elever et fælles kulturelt udgangspunkt

  • At sikre kendskab til vigtige historiske og litterære perioder

  • At styrke forståelsen for dansk sprog, identitet og værdier

  • At vise, hvordan litteraturen udvikler sig over tid

Med en fælles kanon kan vi tale sammen om de samme værker – ligesom man i musik måske lærer at spille “I Danmark er jeg født”, lærer man i dansk at læse H.C. Andersen eller Tove Ditlevsen.


Hvem bestemmer, hvem der er med?

Det gør Undervisningsministeriet. I 2006 blev der lavet en liste med 14 kanonforfattere, og siden er listen blevet justeret en smule. Alle elever i udskolingen skal mindst læse én tekst af hver forfatter – og læreren vælger selv hvilke tekster og hvordan de inddrages i undervisningen.


Hvem er kanonforfatterne?

Her er den aktuelle liste over de obligatoriske kanonforfattere i folkeskolen:

  • Saxo Grammaticus

  • Thomas Kingo

  • Ludvig Holberg

  • Adam Oehlenschläger

  • N.F.S. Grundtvig

  • B.S. Ingemann

  • H.C. Andersen

  • J.P. Jacobsen

  • Herman Bang

  • Henrik Pontoppidan

  • Martin Andersen Nexø

  • Karin Michaëlis

  • Tom Kristensen

  • Tove Ditlevsen

Alle forfatterne er døde, og de fleste levede i 1800- og 1900-tallet, men deres værker er stadig relevante – både sprogligt, tematisk og kulturelt.


Hvad skriver kanonforfatterne om?

Selvom forfatterne levede i meget forskellige tider, kan man finde mange fælles træk og temaer. Her er nogle af de emner, der ofte går igen:

  • Menneskelige følelser og konflikter

  • Samhørighed og identitet

  • Frihed, retfærdighed og ulighed

  • Kærlighed og tab

  • Danmarks historie og kultur

Kanonforfatterne viser, hvordan mennesker har tænkt og følt gennem tiden. De giver dig både historisk indsigt og personlig forståelse.


Hvordan kan du arbejde med kanonforfattere?

Du møder kanonforfatterne i flere sammenhænge i dansk – både i tekstlæsning, analyse, fortolkning, opgaveskrivning og eksamen.

Når du arbejder med en kanonforfatter, kan du:

  • Læse og analysere en tekst (novelle, digt, uddrag af roman)

  • Undersøge forfatterens liv og tid

  • Diskutere værkets temaer og budskaber

  • Perspektivere til i dag – hvad betyder teksten for os nu?

Det er ofte oplagt at bruge analysemodeller, som du kender fra undervisningen – fx analysehjulet, berettermodellen eller aktantmodellen – når du arbejder med tekster af kanonforfatterne.

Eksempel: H.C. Andersen

Hvis du arbejder med H.C. Andersen, kan du fx læse eventyret Skyggen og undersøge:

  • Hvilke symboler bruger han?

  • Hvad siger eventyret om menneskets mørke side?

  • Hvordan er sproget og kompositionen?

  • Hvordan hænger eventyret sammen med H.C. Andersens egen livshistorie?


Eksempel: Tove Ditlevsen

Hvis du arbejder med Tove Ditlevsens digte, kan du fx se på:

  • Hvad siger digtene om barndom, kvindeliv eller sorg?

  • Hvordan bruger hun rim, rytme og gentagelser?

  • Hvad betyder det, at hun skriver autofiktion – altså digtning tæt på sit eget liv?



Er kanonforfatterne stadig relevante?

Mange elever spørger, om det ikke er gammeldags kun at læse gamle, døde forfattere. Det er et godt spørgsmål – og noget, der bliver diskuteret.

Argumenterne for kanon er, at:

  • Vi lærer, hvor vores sprog og kultur kommer fra

  • Mange af temaerne er stadig aktuelle (kærlighed, sorg, social uretfærdighed)

  • Det giver en fælles referenceramme i samfundet

  • Vi får øje på, hvordan litteraturen har udviklet sig

Men det betyder ikke, at man kun skal læse kanonforfattere. I moderne danskundervisning bliver de ofte kombineret med nyere forfattere, digitale medier og mangfoldige perspektiver.

Pointen er, at kanonforfatterne er et fundament – ikke en grænse.


Kritik og debat om kanon

Der har været debat om den litterære kanon lige siden den blev indført:

  • Er der for få kvinder med?

  • Er det for meget fokus på “høj” litteratur?

  • Er den dansk-national på en gammeldags måde?

  • Bør man opdatere listen oftere?

Disse spørgsmål kan du også selv arbejde med i dansk – fx i en diskussion eller argumenterende tekst.


Tjekliste: Har du forstået kanonforfattere?

  • Ved du, hvad en kanon er?

  • Kan du nævne nogle af de forfattere, der er med i kanonen?

  • Forstår du, hvorfor vi har en litterær kanon i dansk?

  • Ved du, hvordan du kan arbejde med forfatterne og deres tekster?

  • Kan du sætte kanonforfattere ind i en historisk og kulturel sammenhæng?

  • Har du en holdning til, om listen er god og relevant?


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Informationsbrev: En saglig og venlig måde at give besked på
Informationsbrev: En saglig og venlig måde at give besked på

Et informationsbrev er en af de mest brugte og praktiske teksttyper i hverdagen. Måske har du fået e...

Lene Møller Nielsen 14-08-2025
Hovedsætninger og ledsætninger
Hovedsætninger og ledsætninger

Du har nok hørt om hovedsætninger og ledsætninger i danskundervisningen, sammen med grundled og udsa...

Cathrine Noer Hjorth 08-11-2022
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus

Er du stødt på begrebet stilistiske virkemidler, men er ikke helt sikker på, hvad det dækker over? I...

Vár Haraldsen 29-09-2023
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90