Fortolkningshypotese – sådan laver du en god tolkning i dansk

Af Lene Møller Nielsen 25-07-2025
Fortolkningshypotese – sådan laver du en god tolkning i dansk

En fortolkningshypotese er dit bud på, hvad en tekst dybest set handler om. Det er ikke en simpel gengivelse af handlingen, men en tolkning af tekstens tema, budskab og dybere betydning. Når du laver en fortolkningshypotese, forsøger du at finde meningen bag ordene.

I dansk i udskolingen bruger du fortolkningshypoteser i både analyse, diskussion og skriftlig fremstilling. Det er en måde at samle dine observationer i teksten og give dem retning. I stedet for bare at sige "det her sker", siger du: "Jeg tror, teksten vil vise os noget om..." – og så forklarer du hvordan og hvorfor.


Hvorfor bruger man en fortolkningshypotese?

Formålet med en fortolkningshypotese er at finde sammenhæng i teksten. Når du læser en roman, novelle, film eller digt, vil der ofte være symbolik, undertekster og temaer, der ikke står direkte. Fortolkningshypotesen hjælper dig med at samle det hele og komme med dit eget bud på, hvad teksten vil fortælle.

En god fortolkningshypotese:

  • bygger på noget, du har fundet i teksten

  • hænger sammen med temaer, virkemidler og symboler

  • kan diskuteres og argumenteres for – men der findes ikke ét rigtigt svar



Eksempel på fortolkningshypotese

Forestil dig en novelle om en dreng, der ikke kan få kontakt med sin far, selvom de bor under samme tag. Faren sidder altid og ser nyheder, mens drengen gemmer sig på værelset og skriver historier om en superhelt, der redder folk fra ensomhed.

En fortolkningshypotese kunne være:

Novellen handler om følelsen af at være usynlig i sin egen familie. Gennem drengens skrivning viser teksten, hvordan børn søger nærhed og forståelse, når de føler sig overset.

Hypotesen lægger op til, at du bagefter kan argumentere ud fra konkrete ting i teksten: drengens ensomhed, farens fravær, symbolikken i superheltehistorien osv.


Sådan laver du en god fortolkningshypotese

En fortolkningshypotese er ikke bare noget, du finder på. Den skal være funderet i teksten. Følg denne model:

1. Læs teksten grundigt

Læg mærke til stemninger, gentagelser, modsætninger og symboler. Spørg dig selv: Hvad virker vigtigt? Hvad bliver der lagt vægt på?

2. Find tekstens tema(er)

Hvad handler teksten overordnet om? Fx:

  • Identitet

  • Frihed

  • Ensomhed

  • Venskab

  • Skyld og tilgivelse

  • Magt

  • Religion

  • Kærlighed

Ofte er der flere temaer. Du skal vælge dem, du mener er mest centrale.

3. Kig på virkemidler og symbolik

Hvordan bliver temaerne vist? Se på:



4. Stil et hvorfor-spørgsmål

I stedet for at spørge hvad teksten handler om, så spørg: Hvorfor handler den om det? Hvad vil den vise med sin måde at fortælle på?



5. Formulér din hypotese

Skriv en sætning eller to, der samler dine iagttagelser. Fx:

  • "Teksten handler om, hvordan unge føler sig pressede til at være perfekte, og hvordan det skaber afstand mellem mennesker."

  • "Filmen viser, hvordan magt korrumperer, og hvordan idealer kan gå tabt, når man får for meget ansvar."

En god hypotese er både præcis og åben for fortolkning.


Fortolkningshypotese og symbolik

I mange tekster er symboler vigtige nøgler til fortolkningen. Symboler peger ud over sig selv – de betyder noget mere. En fugl i bur kan fx symbolisere frihedsberøvelse. Et spejl kan symbolisere identitet. Et mørkt hus kan symbolisere angst eller det ubevidste.

Når du laver din fortolkningshypotese, skal du ikke forklare hvert symbol enkeltvis – men vise, hvordan de spiller sammen. Fx:

I novellen bruges fuglen i buret som symbol på hovedpersonens manglende frihed. Hendes længsel efter at flyve væk afspejler hendes følelse af at sidde fast i livet. Det underbygger temaet om håbløshed.


Fortolkningshypotese og idéindhold

En fortolkningshypotese er tæt forbundet med tekstens idéindhold. Det er tekstens overordnede udsagn – ikke i form af en moral eller et facit, men som en refleksion over tilværelsen. Det handler ikke kun om, hvad teksten viser, men også hvad den vil os.

Spørg fx:

  • Hvad siger teksten om livet, mennesker eller samfundet?

  • Hvilke holdninger ligger bag?

  • Er det en samfundskritisk tekst? En religiøs tekst? En eksistentiel tekst?

Din fortolkningshypotese må gerne lægge op til diskussion – og du må gerne inddrage egne holdninger, så længe du kobler dem til teksten.


Typiske fejl at undgå

  • For bred: “Teksten handler om livet.” → for generelt.

  • For snæver: “Teksten handler om at hovedpersonen går i skole.” → det er handling, ikke fortolkning.

  • Ikke underbygget: “Jeg tror, forfatteren vil sige noget om kærlighed.” → hvordan? Hvorfor?

  • Misforståelse af symbolik: “Regnen betyder at det regner.” → symboler har flere lag.



Træning: prøv selv

Læs en novelle eller se en kortfilm. Skriv:

  • 3 stikord om tema

  • 3 ting, du har lagt mærke til (personer, billeder, konflikter)

  • 1 sætning, der samler det hele = din fortolkningshypotese

Du kan øve dig med tekster, I har læst i klassen, eller du kan bruge en tekst fra en prøve.


Hvad trækker op?

  • At du laver en præcis og tydelig fortolkningshypotese

  • At du bygger hypotesen på konkrete tekstdele

  • At du viser forståelse for symbolik, sprog og stemning

  • At du diskuterer tema og idéindhold

  • At du kobler din tolkning til tekstens virkemidler

  • At du tør tage stilling – uden at finde et facit



Tjekliste

  • Har du fundet tekstens centrale temaer?

  • Har du lagt mærke til virkemidler og symboler?

  • Har du skrevet en hypotese, der handler om mening, ikke bare handling?

  • Kan du underbygge din fortolkning med eksempler fra teksten?

  • Er din hypotese personlig, men stadig relevant for teksten?

  • Er der sammenhæng mellem dine iagttagelser og din konklusion?



Læs også

Hvis du gerne vil styrke dine fortolkninger, kan du læse vores opslag om Symbolik, Showing, not telling og Modalitet – de hjælper dig med at få øje på tekstens dybere lag og vælge den rigtige tone.


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Hovedsætninger og ledsætninger
Hovedsætninger og ledsætninger

Du har nok hørt om hovedsætninger og ledsætninger i danskundervisningen, sammen med grundled og udsa...

Cathrine Noer Hjorth 08-11-2022
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus

Er du stødt på begrebet stilistiske virkemidler, men er ikke helt sikker på, hvad det dækker over? I...

Vár Haraldsen 29-09-2023
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog

Du kender allerede substantiver, for din hverdag er nemlig fyldt med dem! Du har måske en fodbold, e...

Elisabeth Lysholm Olsen 12-10-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90