Modalitet – sådan viser du holdninger og sikkerhed

Af Lene Møller Nielsen 21-07-2025
Modalitet – sådan viser du holdninger og sikkerhed

Modalitet handler om, hvordan du i en tekst udtrykker holdning, sikkerhed, mulighed eller nødvendighed. Det handler om ord og måder at sige ting på, som fortæller os noget om, hvad personen mener, føler eller tror. Når du forstår modalitet, bliver dine analyser mere nuancerede, fordi du både ser på indhold og holdning.


Hvorfor er modalitet vigtigt i tekster?

Tænk over, hvordan to sætninger kan have samme betydning, men vidt forskellig tone:

“Vi skal gøre noget ved klimaforandringerne.”

“Vi kunne måske gøre noget ved klimaforandringerne.”


Den første sætning lyder som en klar opfordring, måske engang i en tale. Den anden lyder som en usikker idé, måske sagt som en tanke i en dagbog. Modalitet handler netop om de forskelle – hvilke holdninger og grader af sikkerhed eller tvivl teksten viser.

Når du analyserer en tekst, kan du bruge modalitet til at afdække:

  • Hvor sikker eller usikker afsenderen er

  • Om budskabet er styrende, åben, tvivlsom eller hypotetisk

  • Hvordan teksten påvirker dig som læser – i retning af handling, refleksion eller tvivl



Hvad dækker modalitet over?

Modalitet handler om ord som skal, må, bør, kunne, vil, måske, synes. Og om hvordan de bruges i sætninger. Her er de vigtigste måder at forstå modalitet:

1. Epistemisk modalitet – handler om viden og grad af sikkerhed. Det siger noget om, hvorvidt man er sikker, usikker, tror, antager eller ved. Eksempler: måske, sikkert, nok, sandsynligvis, jeg tror.

2. Deontisk modalitet – handler om pligt, nødvendighed eller mulighed. Det siger noget om, hvad man må, kan eller skal. Eksempler: skal, må, bør, kan, har lov til.

I tekster hænger modaliteten ofte sammen med tekstens formål – er det en instruktion, en tale, en argumentation eller en dagbogsrefleksion?


Eksempel – en tale med modalitet

Forestil dig, at du analyserer et oplæg holdt af en elev, der ønsker mere tid til nattevandring på skolen. Her kunne sætninger vise forskellige modalitetsgrader:

“Vi skal have mulighed for nattevandring.” – stærk deontisk modalitet; eleven stiller krav.

“Vi synes, det kunne være sjovt med nattevandring.” – mere afdæmpet, blød ellipsemåde.

“Det ville måske øge skolens sociale sammenhold.” – epistemisk modalitet; usikker vurdering.

Ved at se på, hvilke modalitetsord der bruges – og hvordan – kan du forklare, hvilken strategi eleven anvender i sin tale (krav, forslag eller refleksion).


Eksempel – dagbog med indre refleksion

Tænk på en fiktiv dagbog hentet fra Alinea: En elev skriver om sin nervøsitet før en prøve:

“Jeg skal måske ikke fejle, men jeg må forberede mig mere.”

Her kombineres epistemisk modalitet (måske) med deontisk (skal, ). Det viser indre tvivl næsten side om side med pres og pligter. I analysen kan du forklare, at eleven både ved, at et dårligt resultat kan ske, men også føler pligt til at gøre sit bedste – uden at være sikker på, det rækker.


Sådan analyserer du modalitet

Når du skal analysere modalitet i en tekst, kan du følge denne metode:

  • Find modalitetsordene – marker ord som må, kan, måske, burde, vil, sandsynligvis.

  • Overvej typen – er det fagter, holdningsudtryk, usikkerhed, krav, pligt?

  • Kombiner med konteksten – hvem siger det, hvornår, til hvem, og hvorfor?

  • Forklar effekten – hvordan gør modaliteten påvirker tonen? Skaber det engagement, usikkerhed, styrende autoritet, åbenhed?



Eksempel – avisartikel for unge

Forestil dig en feature i en skoleavis om unges mobilforbrug. Forfatteren skriver:

“Vi bør overveje, om vi kan forbedre vores digitale vaner.”

Her bruges bør som deontisk modalitet – en opfordring til handling. Det er ikke sikkert, at man skal gøre det, men børgiver det en let pligtfølelse. Du som læser får lyst til at tage det til dig. Hvis der i samme artikel stod:

“Det er sandsynligt, at mange unge bruger telefonen i timen.”

Så signalerer sandsynligt epistemisk modalitet – at forfatteren mener, men ikke er sikker. Modalitet skaber derfor en effekt af forskellig autoritet og følelse.


Modalitet i dialog og fiktion

I noveller eller teatertekst kan modalitet vise, hvor sikker en karakter er – og hvad der ligger til grund for deres holdning.

Eksempel: En fiktiv roman om to venner på klassetur. En skriver i logbog:

“Jeg vil måske ikke deltage i den næste udfordring.”
“Du kan jo altid springe den over.”


I første sætning vægtes usikkerhed; i næste formidles mulighed. Modalitet bliver altså et vigtigt redskab i karakterarbejde – og værd at analysere, hvis du vil forstå personernes forventninger og barrierer.



Når modalitet spiller sammen med andre virkemidler

Modalitet kombineres ofte med retoriske spørgsmål, gentagelse eller kontraster i argumentationen. I en skoledebat kunne du se:

“Skal vi virkelig ignorere læring? Bør vi ikke handle nu?”

Her fanger opstillingen med spørgsmål og modalitetsord læserens opmærksomhed. Analysen bliver stærkere, hvis du påpeger, hvordan modaliteten understøtter argumentationen.


Gode råd til at bruge modalitet selv

Når du selv skriver – i debat, blog eller oplæg – så tænk over, hvilke modalitetsværdier du vil udtrykke:

  • Brug skal og hvis du vil skabe følelse af opfordring eller nødvendighed

  • Brug kan, måske hvis du vil vise åbenhed og overvejelse

  • Brug sandsynligvis eller sikkert hvis du vil signalere viden eller autoritet

  • Brug ville og kunne have hvis du vil udtrykke bagudrettet refleksion


Det gør din tekst mere bevidst i tone og strategi – og viser, at du har kontrol over dine sproglige valg.

Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Hovedsætninger og ledsætninger
Hovedsætninger og ledsætninger

Du har nok hørt om hovedsætninger og ledsætninger i danskundervisningen, sammen med grundled og udsa...

Cathrine Noer Hjorth 08-11-2022
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus

Er du stødt på begrebet stilistiske virkemidler, men er ikke helt sikker på, hvad det dækker over? I...

Vár Haraldsen 29-09-2023
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog

Du kender allerede substantiver, for din hverdag er nemlig fyldt med dem! Du har måske en fodbold, e...

Elisabeth Lysholm Olsen 12-10-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90