Induktiv og deduktiv analyse: To måder at tænke og analysere på

Af Lene Møller Nielsen 14-08-2025
Induktiv og deduktiv analyse: To måder at tænke og analysere på

Når du arbejder med dansk, bliver du bedt om at analysere tekster, billeder, taler, film og meget mere. Men hvordan gør man det bedst? En god måde at forstå analysearbejdet på er at kende forskel på to grundlæggende metoder: den induktive og den deduktive analyse.

De to metoder handler om, hvordan du går til en tekst – om du starter med at undersøge detaljerne og opdage noget undervejs (induktiv), eller om du starter med en idé og prøver at bevise den (deduktiv).

Du kan bruge begge metoder i dine skoleopgaver – nogle gange hver for sig, andre gange i kombination. Det vigtigste er, at du forstår, hvordan de virker, og hvornår de er gode at bruge.


Hvad betyder induktiv analyse?

En induktiv analyse betyder, at du begynder med at læse eller se noget – fx en novelle, en tale eller et billede – uden at have en færdig idé på forhånd. Du undersøger detaljerne og lader dem føre dig frem til en forståelse.

Du går altså fra det konkrete til det generelle.


Sådan arbejder du induktivt:

  • Du starter med at læse eller opleve teksten grundigt

  • Du lægger mærke til virkemidler, ordvalg, struktur, stemning osv.

  • Du finder mønstre, kontraster og gentagelser

  • Du begynder at se, hvad teksten måske vil sige – og hvilken fortolkning der giver mening

  • Til sidst formulerer du en samlet pointe (din fortolkningshypotese)



Eksempel på induktiv tilgang:

Du får en novelle og lægger mærke til, at hovedpersonen flere gange trækker vejret dybt, men aldrig siger det, han tænker. Du ser, at der er mange sætninger med “men” og at fortælleren bruger korte, usikre sætninger. Du begynder at tænke: Måske handler novellen om at holde noget skjult eller være bange for at sige noget? Din fortolkning vokser frem, efterhånden som du læser.


Hvad betyder deduktiv analyse?

En deduktiv analyse betyder, at du starter med en idé – fx en teori, et tema eller en hypotese – og så undersøger, om teksten passer med det. Du prøver altså at bevise eller afkræfte en tanke, du har på forhånd.

Du går altså fra det generelle til det konkrete.

Sådan arbejder du deduktivt:

  • Du har på forhånd en fortolkning eller teori, du vil undersøge

  • Du leder efter konkrete steder i teksten, der passer med det

  • Du bruger citater og tekstbeviser til at bakke din pointe op

  • Du forklarer, hvordan virkemidler, sprog og opbygning understøtter din idé



Eksempel på deduktiv tilgang:

Du arbejder med et tema som “unges forhold til autoriteter”. Du får en novelle, som du tror handler om netop det. Du læser den og leder efter steder, hvor voksne bestemmer over unge, eller hvor hovedpersonen føler sig presset. Du bruger disse steder til at vise, hvordan novellen behandler temaet.


Hvornår bruger man de to metoder?

Der er ikke ét rigtigt svar – ofte bruger man en blanding. Men her er nogle typiske situationer:

Situation

Induktiv

Deduktiv

Du får en ukendt tekst til en prøve

God metode, da du ikke har en hypotese endnu

Kan være svært, da du ikke kender teksten

Du skriver en opgave med et bestemt tema

Sværere, da du skal vise noget bestemt

God metode – du ved, hvad du vil undersøge

Du skal finde ud af, hvad en tekst betyder

Du opdager meningen undervejs

Kan risikere at overse vigtige detaljer

Du skal analysere i dybden og perspektivere

Kan give nye vinkler

Kan sikre en rød tråd i opgaven



Hvordan vælger man metode?

Spørg dig selv:

  • Hvad er opgavens formål?

  • Kender jeg teksten godt på forhånd?

  • Skal jeg undersøge en idé – eller finde ud af, hvad teksten selv siger?

Ofte kan du starte induktivt – og derefter slutte deduktivt. Du opdager noget i teksten og bruger det til at opstille en hypotese, som du så undersøger og beviser.


Brug af metoderne i danskfaget

I dansk bruger du både induktiv og deduktiv metode i:

Ofte bruger du metoderne uden at tænke over det – men jo mere bevidst du er, jo bedre bliver dine opgaver.


Tjekliste: Induktiv og deduktiv analyse

  • Ved du, hvad forskellen på induktiv og deduktiv er?

  • Kan du forklare, hvornår man bruger hver metode?

  • Har du valgt metode ud fra opgavens formål?

  • Har du vist i din opgave, hvordan du arbejder analytisk?

  • Bruger du konkrete eksempler og tydelig dokumentation?

  • Har du lavet en rød tråd i analysen?


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Hvad er et psykologisk drama?
Hvad er et psykologisk drama?

Et psykologisk drama er en fortælling, hvor det vigtigste ikke er ydre begivenheder, men det, der fo...

Lene Møller Nielsen 12-08-2025
Informationsbrev: En saglig og venlig måde at give besked på
Informationsbrev: En saglig og venlig måde at give besked på

Et informationsbrev er en af de mest brugte og praktiske teksttyper i hverdagen. Måske har du fået e...

Lene Møller Nielsen 14-08-2025
Hovedsætninger og ledsætninger
Hovedsætninger og ledsætninger

Du har nok hørt om hovedsætninger og ledsætninger i danskundervisningen, sammen med grundled og udsa...

Cathrine Noer Hjorth 08-11-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90