Sådan skriver du en feature

Af Lene Møller Nielsen 21-07-2025
Sådan skriver du en feature

En feature er en journalistisk tekst, der kombinerer fakta med levende fortælling. Den minder om en reportage, men går ofte tættere på én person, et miljø eller en situation og bruger mange virkemidler fra fiktionens verden – som miljøbeskrivelser, sansninger, scener og replikker.

En featureartikel skal både informere og fange læseren med stemning og nærvær. Det handler ikke kun om, hvad der er sket, men også om hvordan det føles og opleves. I dansk i udskolingen bruges genren især til at træne kombinationen af fakta og fortælling, sprog og virkemidler, og at skrive med fokus på læserens oplevelse.


Hvorfor skriver man en feature?

I dansk og samfundsfag arbejder man med featuregenren, fordi den:

  • træner dig i at skrive levende og informativt på samme tid

  • giver dig erfaring med at skrive journalistisk, men personligt og kreativt

  • lærer dig at bruge virkemidler fra både journalistik og skønlitteratur

  • viser, hvordan man skaber nærvær og engagement i en tekst


En feature kan fx handle om:

  • en ung, der kæmper med eksamen

  • en dag på en skole i Gaza

  • livet som gamer i en kælder i Varde

  • at vokse op som skilsmissebarn

  • følelsen af at få afslag på en læreplads


Det er ikke et debatindlæg – du skal ikke diskutere. Det er heller ikke et læserbrev – du skal ikke mene noget. Du skal vise noget. Gennem en persons oplevelse. Og give læseren en følelse af at være der selv.


Kendetegn ved en feature

  • Tæt på én person, ét miljø eller én stemning

  • En levende indledning, ofte som en scene med sanser og detaljer

  • Blandede elementer: fakta, interview, fortælling og beskrivelser

  • Sanseligt sprog og fortællende stil

  • Replikker og scener, der viser i stedet for at forklare

  • Ingen argumentation – du viser, ikke diskuterer

  • Afslutning, der samler trådene og lader læseren reflektere




Sådan bygger du en feature op

En god feature kan bygges op som en fortælling, men med journalistisk fakta i baggrunden.

1. Start med en scene

En klassisk måde at starte en feature på er med et øjebliksbillede:

Han trækker hætten over hovedet og stiller sig i skyggen af skolegårdens høje hegn. Om to minutter ringer klokken ind – og han skal vælge: gå ind og smile eller vende om og gå hjem.

Her bliver vi kastet direkte ind i en situation. Vi mærker stemningen. Det er det, der fanger.

2. Præsentér emnet og fakta

Efter scenen kan du præsentere, hvad det handler om:

Flere unge lider af skolevægring. Ifølge Børns Vilkår er antallet steget med 30 % de sidste fem år. Men hvordan føles det egentlig at stå der – midt i det hele?

Her kobles den konkrete person til et bredere emne. Du må gerne inddrage undersøgelser, interviews eller statistik, men hold sproget levende.

3. Fortæl personens historie

Nu folder du historien ud i små bidder. Brug miljøbeskrivelser, replikker, sansninger og små flashbacks. Brug afsnit til at skifte scene eller perspektiv.

Eksempel:

Morens stemme er blød, men fast: “Du skal i skole i dag, skat.”
Han stirrer på tallerkenen. Havregrøden er kold. Han nikker. Hun kysser ham i håret og rejser sig.
Men da døren smækker, går han ikke ud.

Du skal skabe nærvær, ikke bare fortælle om, men vise det.

4. Giv læseren noget med

En feature slutter ikke med et konkluderende afsnit som i en fagtekst. Den runder af, åbner måske op for tanker, følelser eller refleksion. Det kan være et billede, en sætning, en tanke – noget, læseren tager med videre.

Eksempel:

Han står stadig derude. Bag hegnet. Klokken er for længst ringet ind.


Sproglige virkemidler i en feature

Gode features bruger mange virkemidler:

  • Sansninger: lyde, lugte, synsindtryk – så læseren føler, de er til stede

  • Replikker: ægte sprog gør teksten levende

  • Miljøbeskrivelser: som i noveller

  • Flashbacks: små tilbageblik, der giver baggrund

  • Indre tanker: hvad føler hovedpersonen?


Du må også gerne variere mellem korte og lange sætninger. Brug gerne punktummer og linjeskift til at skabe tempo og pauser.


Eksempel på en feature-indledning

Regnen driver ned ad vinduet. Hun lægger hånden på ruden, som om hun kan mærke ham gennem glasset. På den anden side står hendes storebror – 16 år og ved at give op.
“Jeg vil ikke i skole,” siger han.
Hun siger ingenting.
Hun ved, at han mener det.

Denne åbning gør læseren nysgerrig. Hvad er der sket? Hvad handler det om? Det er en klassisk, virkningsfuld start på en feature.


Hvad trækker op?

  • At du starter med en stærk scene

  • At du viser i stedet for at forklare

  • At du bruger sanser, miljø og replikker

  • At du har et klart fokus (én person, én oplevelse)

  • At du kobler historien til noget større (fx statistik, en undersøgelse eller et kendt emne)

  • At du skriver levende og flydende – ikke som en faktatekst



Typiske fejl at undgå

  • For meget referat og for lidt oplevelse

  • At skrive som en artikel med rubrik og brødtekst

  • At glemme det menneskelige fokus

  • At lave et portræt uden at bruge scener

  • At skrive i en for neutral eller faktapræget stil



Tjekliste

  • Starter din tekst med en scene eller øjebliksbillede?

  • Er der en hovedperson eller et klart fokuspunkt?

  • Har du brugt sanser og beskrivelser?

  • Indgår der replikker eller personlige udsagn?

  • Er der en kobling til noget større – fx fakta, undersøgelser eller en aktuel problemstilling?

  • Slutter teksten åbent eller med stof til eftertanke?


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Hovedsætninger og ledsætninger
Hovedsætninger og ledsætninger

Du har nok hørt om hovedsætninger og ledsætninger i danskundervisningen, sammen med grundled og udsa...

Cathrine Noer Hjorth 08-11-2022
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus

Er du stødt på begrebet stilistiske virkemidler, men er ikke helt sikker på, hvad det dækker over? I...

Vár Haraldsen 29-09-2023
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog

Du kender allerede substantiver, for din hverdag er nemlig fyldt med dem! Du har måske en fodbold, e...

Elisabeth Lysholm Olsen 12-10-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90