Fiskemodellen – lær at analysere og skrive struktureret

Af Lene Møller Nielsen 21-07-2025
Fiskemodellen – lær at analysere og skrive struktureret

Fiskemodellen er en analysemodel, du kan bruge i dansk til at undersøge opbygningen af en tekst. Den hjælper dig med at forstå, hvordan en tekst er sat sammen – fra indledning til slutning – og hvordan de enkelte dele hænger sammen.

Modellen er opkaldt efter sin form, fordi den ligner et skelet af en fisk med hoved, hale og ben. “Fiskens hoved” er indledningen på teksten, mens “halen” er afslutningen. Undervejs sidder “fiskebenene” som symboler på vigtige pointer og tekstens indhold.

Fiskemodellen kan bruges både til analyse og til at strukturere dine egne tekster, især når du arbejder med argumenterende og undersøgende teksttyper – som kommentarer, essays, læserbreve og debatterende artikler.


Hvad bruger man fiskemodellen til?

Du kan bruge fiskemodellen, når du:

  • skal finde hovedpointerne i en tekst

  • skal vise, hvordan argumenter og budskab hænger sammen

  • skal forstå, hvordan en tekst er bygget op

  • selv skal skrive en argumenterende eller undersøgende tekst

Den er især god til ikke-fiktive tekster, men du kan også bruge den til at forstå strukturen i fx taler, artikler og debatindlæg.


Sådan er fiskemodellen bygget op

Forestil dig en fisk:

  • Hovedet er tekstens indledning – her præsenteres emnet, afsenderen og formålet.

  • Rygsøjlen er tekstens røde tråd eller udvikling.

  • Fiskebenene peger ind mod rygsøjlen og symboliserer argumenter, pointer eller delelementer.

  • Halen er afslutningen – den opsamler pointer og slår budskabet fast.

Modellen viser, hvordan alt i teksten hænger sammen og peger frem mod en konklusion.


Eksempel på en fiskemodel

Forestil dig en læserbrevsanalyse. Teksten handler om mobiltelefoner i skolen. Sådan kunne en fiskemodel se ud:

Hoved:

  • Skribenten introducerer emnet: “Mobiltelefoner forstyrrer undervisningen.”

  • Afsender: en forælder

  • Formål: at overbevise andre forældre og politikere om at forbyde mobiler i skoletiden


Fiskeben 1:

  • Mobiltelefoner ødelægger koncentrationen


Fiskeben 2:

  • Elever bliver afhængige og sociale fællesskaber forsvinder


Fiskeben 3:

  • Lærere spilder tid på at skælde ud og samle mobiler ind


Hale:

  • Skribenten foreslår en konkret løsning: “Indfør mobilfri skolepolitik nu!”


Modellen viser altså tekstens vigtigste dele og gør det nemt at se, hvordan argumenterne er bygget op.


Brug fiskemodellen til at analysere

Når du skal analysere en tekst, kan du tegne fiskemodellen og udfylde den, mens du læser. Det hjælper dig til at:

  • få overblik over teksten

  • finde de vigtigste pointer

  • forstå, hvordan afsenderen argumenterer

  • finde sammenhæng mellem indledning, argumenter og afslutning


Du kan fx bruge modellen i følgende opgaver:

  • En argumentationsanalyse af et læserbrev

  • En gennemgang af en tale

  • En opgave, hvor du skal forklare en debats struktur



Brug fiskemodellen til at skrive selv

Du kan også bruge fiskemodellen, før du selv skriver. Den hjælper dig med at strukturere din tekst og holde en rød tråd:

Før du skriver:

  • Hvad vil du skrive om (hoved)?

  • Hvilke hovedpointer vil du komme med (fiskeben)?

  • Hvad vil du slutte af med at konkludere eller foreslå (hale)?


Eksempel:

Du skal skrive en tale om unges brug af sociale medier.

  • Hoved: Sociale medier fylder for meget i unges liv

  • Fiskeben 1: Mange unge føler sig pressede til at være “perfekte” online

  • Fiskeben 2: Det påvirker søvn og koncentration

  • Fiskeben 3: Sociale medier kan føre til ensomhed

  • Hale: Vi skal blive bedre til at tale om vores online-liv – og tage pauser


Fiskemodellen gør det lettere at skrive overskuelige og sammenhængende tekster med en klar struktur.


Hvad trækker op?

  • At du viser forståelse for tekstens struktur

  • At du kan placere pointer de rigtige steder i modellen

  • At du bruger fiskemodellen bevidst og ikke bare som fyld

  • At du kan forklare, hvorfor argumenterne hænger sammen

  • At du bruger modellen både til analyse og egen produktion



Typiske fejl at undgå

  • At bruge modellen uden at forklare teksten ordentligt

  • At lave for mange eller for få fiskeben

  • At glemme indledning eller afslutning

  • At opsummere for kort eller for langt



Tjekliste

  • Har du fundet tekstens hovedpointe?

  • Har du identificeret de vigtigste argumenter (fiskeben)?

  • Er der sammenhæng mellem hoved, ben og hale?

  • Bruger du modellen aktivt og bevidst?

  • Kan du forklare, hvordan tekstens dele hænger sammen?



Læs også

Vil du lære mere om, hvordan man analyserer og bygger tekster op? Så læs også vores opslag om:


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Hovedsætninger og ledsætninger
Hovedsætninger og ledsætninger

Du har nok hørt om hovedsætninger og ledsætninger i danskundervisningen, sammen med grundled og udsa...

Cathrine Noer Hjorth 08-11-2022
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus

Er du stødt på begrebet stilistiske virkemidler, men er ikke helt sikker på, hvad det dækker over? I...

Vár Haraldsen 29-09-2023
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog

Du kender allerede substantiver, for din hverdag er nemlig fyldt med dem! Du har måske en fodbold, e...

Elisabeth Lysholm Olsen 12-10-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90