Når du skal skrive i dansk, kan det være svært at finde ud af, hvordan du skal gribe det an. Hvor starter man? Hvad skal med? Og hvordan holder man styr på sine idéer?
Derfor bruger man i skolen nogle faste metoder, der kan hjælpe dig. En af dem er kommodemodellen. Den går ud på, at man forestiller sig sin tekst som en kommode med skuffer. Man lægger én slags indhold i hver skuffe – og undgår at blande tingene sammen.
Men faktisk findes der to forskellige kommodemodeller, som bruges til to forskellige typer tekster. Du lærer begge her – og bagefter får du en skriveskabelon til hver.
Indholdsfortegnelse
1. To kommodemodeller – kort forklaring
2. Model 1: Analysemodel med beskrivelse, analyse og vurdering
3. Model 2: Afsnitsmodel med flere ligestillede aspekter
4. Sammenligning: Hvilken model skal du vælge?
5. Skriveskabelon: Kommodemodel 1
6. Skriveskabelon: Kommodemodel 2
1. To kommodemodeller – kort forklaring
Du kan bruge kommodemodellen til at få struktur på din tekst. Men du skal vælge den model, der passer til opgaven:
Model 1 bruger du, når du skal analysere noget – fx en reklame, en tekst, en tale eller et billede.
Model 2 bruger du, når du skal undersøge et emne fra flere sider – fx i et essay, oplæg eller debatindlæg.
2. Model 1: Kommoden med beskrivelse, analyse og vurdering
Bruges til analyser af tekster, billeder, reklamer og taler
Forestil dig en kommode med tre skuffer oven på hinanden. Du starter i bunden og arbejder dig op.
Nederste skuffe: Beskrivelse
Hvad ser du? Hvad sker der? Hvad står der? (Skriv neutralt – ingen tolkning endnu)
Midterste skuffe: Analyse og forklaring
Hvordan virker det? Hvilke virkemidler bruges? Hvad gør det ved læseren?
Øverste skuffe: Vurdering
Hvad synes du? Hvad betyder det? Virker det godt eller dårligt?
Hvad bruger du den til?
Når du skal analysere en tekst, reklame eller billede
Når du skal bruge faglige begreber
Når du skal skrive klart og præcist
3. Model 2: Kommoden med ligestillede afsnit (flere aspekter)
Bruges til undersøgende, forklarende og argumenterende tekster
Her forestiller du dig i stedet en kommode med skuffer ved siden af hinanden. Hver skuffe rummer ét aspekt af emnet – og de er lige vigtige.
Eksempel – Opgave: Hvordan påvirker sociale medier unge?
Skuffe 1: Sociale medier og selvværd
Skuffe 2: Sociale medier og venskaber
Skuffe 3: Sociale medier og søvn
I hver skuffe skriver du:
En forklaring
Et eller flere eksempler
Din vurdering
Til sidst samler du det hele op i en konklusion.
Hvad bruger du den til?
Når du skriver essay eller oplæg
Når du vil undersøge en sag fra flere sider
Når du skal bruge underoverskrifter og struktur
4. Sammenligning: Hvilken model skal du vælge?
Model 1 | Model 2 | |
Bruges til | Analyse og tolkning | Undersøgende eller forklarende tekster |
Opbygning | Skuffer oven på hinanden (trin-for-trin) | Skuffer ved siden af hinanden (ligestillede dele) |
Typisk anvendt i | Tekstanalyse, billedanalyse, reklamer | Essay, debatindlæg, oplæg, rapporter |
Indhold i skufferne | Hvad – hvordan – hvorfor | Emne 1 – Emne 2 – Emne 3 |
5. Skriveskabelon: Kommodemodel 1 – beskrivelse, analyse, vurdering
Brug denne skabelon, når du skal analysere fx en tekst, et billede, en reklame eller en tale.
Titel:
(Skriv en overskrift, der viser, hvad du analyserer)
Indledning:
Præsentér det, du analyserer (fx titel, genre, afsender, emne)
Fortæl kort, hvad du vil undersøge (fx budskab, virkemidler, virkning)
Afsnit 1: Beskrivelse
Hvad ser du / hvad handler teksten om?
Hvem er med? Hvor foregår det?
Hvad sker der i hovedtræk?
→ Skriv uden fortolkning – bare fakta.
Afsnit 2: Analyse og forklaring
Hvad gør teksten eller billedet interessant eller effektivt?
Hvilke virkemidler bliver brugt (sprog, billeder, symboler, lyd)?
Hvad betyder bestemte detaljer eller ordvalg?
→ Brug fagbegreber – fx metafor, kontrast, gentagelse, kropssprog.
Afsnit 3: Vurdering og fortolkning
Hvad mener du om det, du har analyseret?
Hvad er budskabet, og virker det?
Hvad er din samlede vurdering?
Afslutning:
Opsummer hovedpointerne
Giv evt. en perspektivering: minder det om noget andet? Relevans i dag?
6. Skriveskabelon: Kommodemodel 2 – flere ligestillede aspekter
Brug denne skabelon, når du skal skrive et essay, oplæg eller debatindlæg med flere sider eller dele af et emne.
Titel:
(Skriv en overskrift, der passer til opgaven og viser, hvad du vil undersøge)
Indledning:
Præsenter emnet kort
Fortæl, hvorfor det er vigtigt/interessant
Fortæl, hvad du vil komme ind på (nævn de 2–4 aspekter)
Afsnit 1: Aspekt 1 (fx Sociale medier og selvværd)
Forklar hvad problemet/muligheden er
Giv eksempler og fakta
Giv din vurdering
Afsnit 2: Aspekt 2 (fx Sociale medier og fællesskab)
Forklar hvad problemet/muligheden er
Giv eksempler og fakta
Giv din vurdering
Afsnit 3: Aspekt 3 (fx Sociale medier og søvn)
Forklar hvad problemet/muligheden er
Giv eksempler og fakta
Giv din vurdering
(Du kan nøjes med 2 eller tilføje flere, alt efter opgaven.)
Afslutning:
Opsummer dine pointer
Giv en samlet vurdering eller konklusion
Eventuelt et forslag til løsning, handling eller spørgsmål til læseren