Relationsmodellen – hvad er det?

Af Lene Møller Nielsen 29-10-2025
Relationsmodellen – hvad er det?

Relationsmodellen hjælper dig med at forstå, hvordan en afsender taler til en modtager. Den bruges i dansk, når du analyserer taler, debatindlæg, reklamer og opslag på sociale medier. Nedenfor får du en forklaring og en helt simpel måde at bruge modellen på.


Hvad er relationsmodellen?

Modellen handler om forholdet mellem to parter: afsenderen (den der taler/skriver) og modtageren (den der skal høre/læse det). Imellem dem ligger budskabet, som bliver sendt ud gennem en kanal/genre (fx plakat, tale, video) i en bestemt situation (fx valgkamp, kampagne, skoleprojekt). Det er denne relation – måden de to mødes på – du beskriver.


De fem spørgsmål (meget konkret)

Når du bruger relationsmodellen, skal du stille dig selv disse spørgsmål:

1) Hvem taler?

  • Skriv, hvem afsenderen er, og hvorfor vi kan tro på dem.

  • Eksempel: “Afsender er Kommunen. Den virker troværdig, fordi den har ansvar for trafikken.”


2) Hvem taler de til?

  • Skriv, hvem modtageren er. Brug tegn i materialet som bevis (ord, billeder, kanal).

  • Eksempel: “Modtager er elever, fordi teksten siger ‘til skole’, og billedet viser teenagere på cykel.”


3) Hvad taler de om – og hvorfor lige nu?

  • Sæt emne og situation fast.

  • Eksempel: “Emnet er ny cykelrute. Det sker nu, fordi ruten åbner denne uge (står i teksten).”


4) Hvordan taler de?

  • Beskriv tone og greb: ordvalg, tiltale (“du/vi”), følelser (patos), fakta (logos), troværdighed (etos), billeder, farver, musik.

  • Eksempel: “Tonen er venlig og direkte (‘Scan og kør’). Der bruges logos (‘hurtigere’, ‘sikker’), etos (kommunens logo) og et billede af glade elever.”


5) Hvad vil de have modtageren til at gøre eller mene?

  • Skriv én sætning med den ønskede handling eller holdning.

  • Eksempel: “De vil have elever til at scanne koden og prøve ruten i dag.”



Sådan gør du trin for trin

Start med to korte linjer, der skaber overblik. Gå derefter roligt gennem de fem spørgsmål. Slut med en mini-konklusion.

Først skriver du: “Afsender er … Situation er …” Så besvarer du spørgsmål 1–5 med helt korte sætninger, hver gang med et bevis fra materialet (et ord, et billede, en detalje). Til sidst samler du det: “Derfor er relationen venlig og handleorienteret, og budskabet sandsynligvis effektivt for [målgruppen].”


Samlet eksempel (fiktivt)

Materiale: Plakat i buslæskur med tekst: “Cykelbyen – prøv den nye rute. Hurtigere til skole. Sikker vej.” Billede: To teenagere på cykel. QR-kode i hjørnet. Logo: “Kommune X”.

  • Hvem taler: “Kommune X (offentlig afsender).”

  • Hvem taler de til: “Elever/unge pendlere (‘til skole’ + unge på billedet).”

  • Hvad/ hvorfor nu: “Ny rute åbner nu (aktuelt).”

  • Hvordan: “Venlig, direkte tone. Logos (‘hurtigere’, ‘sikker’), etos (logo), call-to-action ‘Scan og kør’. Billedet viser målgruppen.”

  • Hvad vil de: “At unge scanner QR-koden og bruger ruten i dag.”

  • Konklusion: “Relationen er nær og praktisk. Grebene gør det let at handle med det samme.”



Sætninger du kan låne

Du må gerne starte dine svar sådan her og så fylde dem med dine egne fund.

  • Afsender er … og virker troværdig, fordi …”

  • Målgruppen er … Det ses i … (ord/billede/kanal).”

  • Emnet erSituationen er … derfor er det relevant nu.”

  • Tonen er … Afsenderen bruger etos/patos/logos ved at …”

  • Formålet er, at modtageren skal …”



Tjekliste

Løb din tekst igennem med disse fem ja/nej-spørgsmål. Hvis du kan sige “ja” til alle, er din relationsanalyse tydelig.

  • Har jeg navngivet afsenderen og skrevet, hvorfor de virker troværdige?

  • Har jeg peget målgruppen ud med et konkret bevis?

  • Har jeg sat emne og situation (hvorfor nu) på plads?

  • Har jeg navngivet tone og greb (med et eksempel)?

  • Har jeg skrevet én sætning om, hvad afsenderen vil have modtageren til?


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Informationsbrev: En saglig og venlig måde at give besked på
Informationsbrev: En saglig og venlig måde at give besked på

Et informationsbrev er en af de mest brugte og praktiske teksttyper i hverdagen. Måske har du fået e...

Lene Møller Nielsen 14-08-2025
Hovedsætninger og ledsætninger
Hovedsætninger og ledsætninger

Du har nok hørt om hovedsætninger og ledsætninger i danskundervisningen, sammen med grundled og udsa...

Cathrine Noer Hjorth 08-11-2022
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus

Er du stødt på begrebet stilistiske virkemidler, men er ikke helt sikker på, hvad det dækker over? I...

Vár Haraldsen 29-09-2023
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90