Guide til reklameanalyse med AIDA-modellen – forstå og forklar. hvordan reklamer virker

Af Lene Møller Nielsen 08-07-2025
Guide til reklameanalyse med AIDA-modellen – forstå og forklar. hvordan reklamer virker

En reklameanalyse er en tekst, hvor du viser, at du forstår, hvordan en reklame er bygget op, og hvordan den forsøger at påvirke modtageren.

Du skal analysere både indhold, virkemidler og effekt – og det gør du bedst ved hjælp af en model. Her bruger vi AIDA-modellen, som viser de fire trin, en reklame bruger til at overbevise: opmærksomhed, interesse, lyst og handling.



Formål og målgruppe

Formål:
At vise, hvordan en reklame forsøger at påvirke modtageren – og hvorvidt det lykkes.

Målgruppe:
Din dansklærer (og evt. en censor), men teksten skal være formuleret, så en almindelig læser kunne forstå og følge dine pointer.



AIDA som analysemodel

Du skal bruge AIDA-modellen til at bygge din analyse op. Forkortelsen står for:

  • A – Attention: Hvad fanger opmærksomheden?

  • I – Interest: Hvad vækker interesse og nysgerrighed?

  • D – Desire: Hvordan skabes lyst eller behov?

  • A – Action: Hvad skal modtageren gøre?

Du skal undersøge, hvordan hvert trin fungerer i reklamen – og hvad det betyder.



Struktur og layout

Afsnit

Indhold

Indledning

Præsentér reklamen: afsender, medie, formål og målgruppe

Afsnit 1

Attention – Hvad fanger opmærksomheden? Billeder? Farver? Slogan?

Afsnit 2

Interest – Hvad handler reklamen om? Hvad gør den spændende?

Afsnit 3

Desire – Hvilket behov skaber reklamen? Hvad skal modtageren føle?

Afsnit 4

Action – Hvad opfordres modtageren til? Er det tydeligt?

Afsnit 5

Vurdering: Virker reklamen? Hvorfor/hvorfor ikke?

Afslutning

Opsummer dine pointer. Giv evt. en perspektivering.



Sprog og virkemidler

Brug faglige begreber som fx:

  • Blikfang, farvesymbolik, kropssprog, slogan, appelformer (etos, patos, logos)

  • Vis, at du forstår hvordan billeder og ord spiller sammen

  • Skriv i formelt og klart sprog – uden talesprog eller fyldord

  • Brug faglige iagttagelser – ikke bare “jeg synes”



Typiske fejl

  • At skrive referat i stedet for analyse

  • At blande alle AIDA-led sammen uden struktur

  • At give mening uden begrundelse

  • At glemme at nævne afsender og målgruppe

  • At overse detaljer som fx layout, farvevalg eller teksttype



Skriveskabelon

Titel:
Fx: “Analyse af en reklame for XXX”

Indledning:

  • Hvad er det for en reklame?

  • Hvem er afsender?

  • Hvor er den udgivet (medie, platform)?

  • Hvad er formålet? Hvem er målgruppen?


Afsnit 1 – Attention:

  • Hvad fanger læserens/seerens opmærksomhed?

  • Hvordan virker farver, billeder, lyd eller layout?


Afsnit 2 – Interest:

  • Hvad handler reklamen om?

  • Hvordan fastholder den modtagerens nysgerrighed?

  • Er der et problem eller behov, den sætter fokus på?


Afsnit 3 – Desire:

  • Hvilke følelser forsøger reklamen at vække?

  • Hvordan skaber den lyst til at købe/gøre noget?

  • Hvad lover den – direkte eller indirekte?


Afsnit 4 – Action:

  • Hvad vil afsenderen have modtageren til at gøre?

  • Er der en klar opfordring til handling?

  • Er det nemt at handle (køb, tilmeld, del, osv.)?


Afsnit 5 – Vurdering:

  • Synes du, reklamen virker godt?

  • Hvad er dens styrker og svagheder?

  • Rammer den målgruppen?


Afslutning:

  • Kort opsamling af dine vigtigste pointer

  • Evt. en sammenligning med en lignende reklame eller en refleksion over, hvordan du selv bliver påvirket af reklamer



Klar til at skrive?

Brug AIDA som din struktur – og husk: hver del af modellen skal have sit eget afsnit. Det gør både din analyse tydelig, faglig og let at følge.


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Hovedsætninger og ledsætninger
Hovedsætninger og ledsætninger

Du har nok hørt om hovedsætninger og ledsætninger i danskundervisningen, sammen med grundled og udsa...

Cathrine Noer Hjorth 08-11-2022
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus

Er du stødt på begrebet stilistiske virkemidler, men er ikke helt sikker på, hvad det dækker over? I...

Vár Haraldsen 29-09-2023
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog

Du kender allerede substantiver, for din hverdag er nemlig fyldt med dem! Du har måske en fodbold, e...

Elisabeth Lysholm Olsen 12-10-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90