Prøven er ved lodtræk. Der trækkes lod mellem fagene biologi, geografi, fysik/kemi, idræt og mundtlig matematik, så hver klasse skal op til én af disse prøver. Den mundtlige prøve i matematik er en prøve, hvor du skal vise, hvad du kan inden for de matematiske emner, du har lært i skolen. Det er en gruppeprøve, hvor du arbejder sammen med 2 eller 3 andre elever. I trækker et tilfældigt prøveoplæg, som I skal arbejde med. Prøven varer i 2 timer, og i denne tid skal I løse opgaver og snakke om de matematiske emner, der er i oplægget.
GoTutor har mange års erfaring med hjælp til eksamen og matematik lektiehjælp. I dette indlæg giver vi et overblik over den mundtlige eksamen i matematik.
Prøven trin for trin
Du trækker et prøveoplæg og arbejder med det i en gruppe.
I arbejder sammen i 90 minutter, mens lærer og censor hjælper og stiller spørgsmål.
I afslutter prøven med en kort samtale, hvor I får feedback.
Lærer og censor giver dig en individuel karakter baseret på din præstation.
-
Hvordan forløber prøven?
Før prøven: Når du ankommer til prøven, trækker du sammen med dine gruppekammerater et tilfældigt oplæg, som I skal arbejde med. I får også at vide, hvilke matematiske emner og kompetencer I skal bruge i arbejdet.
Prøvedagen: Prøven tager 2 timer, og I skal arbejde sammen som en gruppe. I begynder med at trække oplægget, og derefter arbejder I med det i cirka 90 minutter. I får lov til at bruge hjælpemidler, som I har brugt i undervisningen. Lærer og censor (en fremmed lærer, der er med til at bedømme prøven) kommer rundt og snakker med jer undervejs.
Sidste del af prøven: Når tiden er ved at være slut, vil lærer og censor lave en afsluttende samtale med jer. Her kan I forklare, hvad I har arbejdet med, og de kan stille spørgsmål. Derefter får I karaktererne. I får ikke nødvendigvis det samme.
-
Prøveoplæg og emner
Prøveoplægget handler om flere forskellige emner, som I har arbejdet med i skolen, som for eksempel:
Tal og algebra (regning med tal og ligninger)
Geometri og måling (f.eks. hvordan man måler vinkler eller beregner omkreds og areal)
Statistik og sandsynlighedsregning (hvordan man arbejder med data og sandsynligheder)
I oplægget vil der være nogle problemstillinger, som I skal løse. De kan være rent matematiske eller noget, der relaterer sig til virkeligheden, som f.eks. et problem, der kunne ske i jeres hverdag.
-
Bedømmelsen
Bedømmelsen handler om, hvordan du arbejder med matematik i de forskellige opgaver. Du bliver bedømt på, hvordan du:
Løser problemer – Kan du finde en løsning på de matematiske problemer i oplægget?
Bruger matematiske modeller – Kan du forklare dine løsninger ved hjælp af matematiske metoder og formler?
Ræsonnerer og tænker matematik – Kan du forklare, hvordan du har tænkt dig frem til løsningen?
Kommunikerer din viden – Kan du forklare dine tanker klart og tydeligt, både til dine gruppekammerater, lærer og censor og kan du bruge matematiske ord og fagtermer?
Bruger hjælpemidler – Ved du, hvordan du kan bruge de hjælpemidler, du har lært om i skolen, f.eks. lommeregner, regneark, geometriprogrammer?
Alle elever bliver bedømt individuelt, så selv om I arbejder i grupper, får hver elev en individuel karakter.
-
Hjælpemidler
Du må bruge de hjælpemidler, som du har brugt i undervisningen. Eksempler på hjælpemidler er:
Lommeregner
Geometriprogrammer (f.eks. GeoGebra)
Matematikbøger og notater
Regneark og programmer til at lave beregninger
Du må ikke bruge internettet til at finde nye informationer under prøven, og du må ikke bruge ChatGPT eller andre chatbotter.
-
Forberedelse før prøven
Forstå pensum
Gennemgå noter, lærebøger og tidligere opgaver.
Sørg for at have styr på de grundlæggende emner som geometri, algebra, funktioner og sandsynlighed.
Øv dig på at forklare matematik
Tal højt, mens du løser opgaver, og forklar dine tanker.
Øv dig med en ven, lærer eller familie, så du vænner dig til at forklare matematiske begreber. Det trækker op at bruge disse.
Lav et overblik over hjælpemidler
Hvis du må bruge formelsamling eller noter, så sørg for at vide, hvor relevante formler står.
Øv dig i at bruge din lommeregner effektivt.
Gennemgå tidligere eksamensopgaver
Løs gamle eksamenssæt under tidspres for at simulere prøvesituationen.
Kig på, hvilke typer af spørgsmål der ofte bliver stillet.
-
På selve prøvedagen
Hav en strategi for din forberedelsestid
Læs opgaven grundigt igennem.
Notér stikord og formler, der kan være nyttige.
Lav en hurtig skitse af, hvordan du vil forklare din løsning.
Tænk højt og forklar din tankegang
Det vigtigste er ikke kun at få det rigtige svar, men også at vise din forståelse.
Sig, hvad du tænker, og hvorfor du vælger en bestemt metode.
Vær rolig og tag dig tid
Hvis du går i stå, så tag en dyb indånding og prøv at forklare, hvad du ved om emnet.
Det er bedre at sige noget end at tie stille.
Brug figurer og eksempler
Tegn skitser eller grafer, hvis det hjælper med at forklare dine pointer.
Hvis du kan relatere et matematisk problem til en virkelig situation, kan det vise forståelse.
Vær opmærksom på lærerens spørgsmål
Læreren kan hjælpe dig på vej, så lyt godt efter og svar så præcist som muligt.
Hvis du er i tvivl om et spørgsmål, kan du bede om en præcisering.
Husk, det er okay at lave fejl
Hvis du opdager en fejl, så ret den og forklar, hvad der gik galt. Det viser, at du forstår stoffet.