Hvorfor lære om litterære perioder? Mennesker har altid fortalt hinanden historier, og vi gør det stadig. Når du taler med vennerne om en serie, en podcast, YouTube-videoer, sangtekster eller en film, taler I samtidig om drømme, trends, ideer og problemer, der er "oppe i tiden". Det er en måde, vi taler om os selv og hinanden på – uden at tale om os selv og hinanden.
For at forstå ældre tekster er det en hjælp at vide, hvad der rørte sig i deres samtid. Ellers bliver det lidt ligesom, når din mor forsøger at forstå en TikTok'er. Man misser lidt pointen…
Vi starter med de store penselstrøg fra middelalder til senmodernitet for så at gå lidt tilbage og se på hvert årti de sidste 100 år.
Her får du en oversigt over de vigtigste litterære perioder med "hot og not"-punkter og en forklaring på, hvorfor folk tænkte og skrev, som de gjorde.
Indholdsfortegnelse
Middelalder (ca. 1100–1500)
Renæssance og Barok (ca. 1500–1700)
Oplysningstiden (ca. 1700–1800)
Romantikken (ca. 1800–1870)
Det Moderne Gennembrud (ca. 1870–1900)
Modernisme og senmodernisme (ca. 1900–i dag)
1920’erne – Eksperiment og ny begyndelse
1930’erne – Kriselitteratur og ideologi
1940’erne – Krig og besættelse
1950’erne – Eksistens og skyld
1960’erne – Oprør og eksperiment
1970’erne – Politisk og feministisk litteratur
1980’erne – Personligt, poetisk og punket
1990’erne – Globalisering og ironi
2000’erne – Autofiktion og sårbarhed
2010’erne – Stemmer og strukturer
2020’erne – Klima, kriser og krop
Middelalder (ca. 1100–1500)
Hvorfor tænkte man sådan?
I middelalderen var samfundet styret af religion og tradition. Kirken havde stor magt over befolkningen og bestemte, hvad der var rigtigt og forkert. De fleste mennesker kunne ikke læse, så viden blev videregivet gennem mundtlige historier og religiøse ritualer. Livet var ofte kort og hårdt, så man søgte tryghed og mening i troen på Gud.
Kunst: Middelalderens billedkunst var religiøs og symbolsk. Kalkmalerier i kirker og illuminerede håndskrifter prægede tiden. Billederne havde ikke fokus på realisme, men på det åndelige.
HOT:
Gud og kristendom
Helgener og mirakler
Ridderidealer som ære og hævn
Rim og remser
NOT:
Kritik af kirken
Ego og personlig frihed
Humor
Kærlighed uden for ægteskab
Eksempler du måske kender:
Ebbe Skammelsøn og Marsk Stig – folkeviser (nemme at analysere med fokus på ære, hævn og skæbne)
Hjertebogen – middelalderlige kærlighedsfortællinger i bearbejdet udgave
Ravnkel Frøsigssons saga – norrøn saga om ret, ære og hævn (findes i let bearbejdede versioner)
Renæssance og Barok (ca. 1500–1700)
Hvorfor tænkte man sådan?
I renæssancen begyndte man at interessere sig for mennesket som individ og genopdage antikkens filosofi, kunst og naturvidenskab. Trykpressen gjorde det muligt at udbrede viden. I barokken blev verden igen set som Guds skaberværk, men nu med fokus på livets skrøbelighed og det dramatiske.
Kunst: I renæssancen blev mennesket centrum i kunsten, som blev mere realistisk og naturtro. I barokken blev maleriet dramatisk med stærke lys- og skyggevirkninger og religiøse motiver.
HOT:
Videnskab og opdagelser
Menneskets frihed
Store følelser
Symboler og metaforer
NOT:
Simpelt sprog
Realisme
Kritik af kongen
Lige rettigheder
Eksempler du måske kender:
Thomas Kingo – udvalgte salmer, fx Sorrig og glæde
Leonora Christine – uddrag af Jammers Minde (bearbejdet)
Bibelcitater brugt i salmedigtning
Oplysningstiden (ca. 1700–1800)
Hvorfor tænkte man sådan?
Oplysningstiden opstod som en reaktion på blind tro og enevælde. Man begyndte at stole på fornuft, erfaring og videnskab i stedet for religion alene. Der blev skrevet for at oplyse, forbedre og frigøre mennesket. Tanker om demokrati og menneskerettigheder blev født.
Overgangsperiode mellem Barok og Oplysningstid (ca. 1730-1780) kaldes Rokoko. Rokokoen er ikke en selvstændig litterær periode i Danmark, men snarere en stilretning, især i lyrik og kunst. Den er mere let, elegant og verdslig end barokken og ses fx i Ludvig Holbergs digte.
Kunst: Maleriet blev præget af klassicisme og idealer om harmoni og orden. Portrætter og historiske motiver var populære – kunst skulle undervise og oplyse.
HOT:
Fornuft og logik
Satire og komedier
Menneskerettigheder
Kritik af overtro
NOT:
Blind tro
Uvidenhed
Magtmisbrug
Kvinders udelukkelse
Eksempler du måske kender:
Ludvig Holberg – Jeppe på Bjerget, Erasmus Montanus
Romantikken (ca. 1800–1870)
Hvorfor tænkte man sådan?
Romantikken opstod som et modsvar til oplysningens kolde fornuft. Man savnede følelser, fantasi og æstetik. Man dyrker tanken om, at gud er i alt i naturen. Mange så derfor naturen som porten til en større sandhed og mente, at kunst og poesi kunne vise os det smukke og det åndelige i livet. Perioden kaldes også Guldalderen, fordi det gik godt for kunst og videnskab i Danmark. Til gengæld var tabet af Norge og Statsbankerotten med til at gøre virkeligheden ret upopulær og drømme til det hotte.
Kunst: Romantiske malere som J.Th. Lundbye og P.C. Skovgaard skildrede naturen som noget stort og åndeligt. Guldaldermalerne i Danmark viste også hverdagens skønhed og nationale motiver.
HOT:
Følelser og drømme
Længsel
Folket og folkeeventyr
Fantasi
Gud, konge og fædreland
De gamle nordiske guder som mystiske væsener
Naturen som noget besjælet og helligt
Uheldige helte
NOT:
De lærde
Fornuft uden følelse
Byens larm
Eksempler du måske kender:
H.C. Andersen – Den lille pige med svovlstikkerne, Den grimme ælling, Skyggen, Klokken
Folkeeventyr fra brødrene Grimm – fx Hans og Grete og Rødhætte
Asbjørnsen og Moe – norske eventyr som Trolden der havde en glaskugle i panden
Det Moderne Gennembrud (ca. 1870–1900)
Hvorfor tænkte man sådan?
Under Det Moderne Gennembrud forandrede verden sig hurtigt med industrialisering og urbanisering. Uretfærdighed blev mere synlig, når de fattige boede sammen i byer og ikke hos de rige jordbesiddere på landet. Mange forfattere følte et ansvar for at åbne folks øjne for samfundets skyggesider. Det var vigtigt at skrive om virkelighedens problemer. Litteraturen skulle sætte problemer under debat.
Man troede ikke længere på, at det var Gud, der havde en plan og styrede det enkelte menneskes skæbne som i Den grimme ælling. Man tænkte snarere, at den var styret af drifter og samfundets undertrykkende mekanismer som i Ørneflugt af Pontoppidan.
Kunst: Realismen kom også i billedkunsten. Malere som L.A. Ring og H.A. Brendekilde viste det hårde liv på landet og i arbejderklassen med socialt engagement.
HOT:
Realisme
Politiske digte, der kan spredes som sange blandt arbejderne
Kvindekamp
Samfundsdebat
Naturalisme
Åbne slutninger, der skal få læseren til at handle
NOT:
Skønmaleri
Eventyr og fantasi
Uretfærdighed og undertrykkelse
Tavse tjenestepiger
Gud uden kritik
Eksempler du måske kender:
Amalie Skram – uddrag af Constance Ring
Henrik Pontoppidan – Ørneflugt
Herman Bang – Ved Vejen
Jeppe Aakjær – Tyendesang
Modernisme og senmodernisme (ca. 1900–i dag)
Hvorfor tænkte man sådan?
Efter to verdenskrige og store teknologiske fremskridt følte mange mennesker sig fremmedgjorte. Det gav anledning til at eksperimentere med sproget og litteraturens form. Forfatterne beskrev ikke verden, som den så ud, men som den blev oplevet indefra.
Kunst: Billedkunsten blev eksperimenterende. Surrealisme, ekspressionisme og abstrakt kunst slog igennem. I Danmark ses det fx hos Asger Jorn og COBRA-bevægelsen.
HOT:
Eksperimenter med form
Symbolik og billeder
Indre monologer
Angst og fremmedgørelse
NOT:
Traditionel kronologi
Klar morale
Klassisk harmoni
Tryghed
Eksempler du måske kender:
Tom Kristensen – digtet Angst
Karen Blixen – Babettes gæstebud
Inger Christensen – Det
1920’erne: Eksperiment og ny begyndelse
Hvorfor tænkte man sådan?
Efter 1. Verdenskrig forsøger man at forstå en verden i opbrud. Troen på fremskridt er svækket, men der opstår også nye strømninger og en trang til at eksperimentere. I Danmark blomstrer kulturlivet, og forfattere udfordrer sproget og virkeligheden. Surrealismen opstår som en skuffelse over virkeligheden.
Kunst: Eksperimenterende stilarter som surrealisme og ekspressionisme breder sig i Europa. I Danmark ses symbolisme og nyklassicisme, fx hos Vilhelm Lundstrøm.
HOT:
Indre monologer
Eksperimenter med form
Psykologi og sindets dybder
Surrealisme og symbolik
NOT:
Realistisk konsensus
Borgerlig pænhed
Traditionel fortælleform
Forudsigelige slutninger
Eksempler du måske kender:
Tom Kristensen – Hærværk
Emil Bønnelycke – Asfalt
1930’erne: Kriselitteratur og ideologi
Hvorfor tænkte man sådan?
1930’erne er præget af økonomisk krise og politiske spændinger. Fascisme og kommunisme vinder frem i Europa. Mange forfattere skriver med et tydeligt politisk sigte og diskuterer menneskets ansvar og samfundets indretning.
Kunst: Samfundskritik og politisk kunst præger maleriet. Mange kunstnere viser arbejdere og hverdagsliv. Socialrealisme bliver udbredt, fx hos Harald Giersing og Elof Risebye.
HOT:
Samfundskritik
Politisk engagement
Solidaritet
Arbejderkultur
NOT:
Neutralitet
Uforpligtende kunst
Elitær individualisme
Upolitisk underholdning
Eksempler du måske kender:
Hans Scherfig – Det forsømte forår
Martin Andersen Nexø – Pelle Erobreren eller Ditte Menneskebarn (uddrag)
Tove Ditlevsen – tidlige digte
1940’erne: Krig og besættelse
Hvorfor tænkte man sådan?
Anden Verdenskrig og den tyske besættelse af Danmark præger hele årtiet. Forfattere beskæftiger sig med modstand, frihed og moral, og mange forsøger at genopfinde dansk identitet og menneskelig værdighed midt i krig og kaos.
Kunst: Under besættelsen blev kunsten et sted for både modstand og eftertænksomhed. Symbolik og mørke farver prægede mange værker. Asger Jorn begyndte at gøre sig gældende.
HOT:
Modstand og moral
National identitet
Frihedskamp
Menneskelige værdier
NOT:
Nazisme
Passivitet
Upersonlighed
Ligegyldighed
Eksempler du måske kender:
Morten Nielsen – digte fra Krigere uden våben
Martin A. Hansen – Lykkelige Kristoffer
1950’erne: Eksistens og skyld
Hvorfor tænkte man sådan?
Efter krigen blev mange optaget af, hvad det vil sige at være menneske, og hvordan mennesket bliver i stand til ondskab, som den man så under krigen. Eksistentialismen fylder i tiden – en filosofi, der handler om ansvar, valg og skyld. Mange søgte efter mening i religion eller kunst, og litteraturen blev et sted, hvor man kunne udforske skyld, skam og tro.
Kunst: Eksistens og tomhed blev temaer i malerkunsten. COBRA-oprøret klinger ud, og der opstår en mere stilfærdig modernisme. Richard Mortensen eksperimenterer med farve og form.
HOT:
Eksistensfilosofi
Religiøs, filosofisk og psykologisk søgen efter svar
Skyld og ansvar
Indre konflikter
NOT:
Let underholdning
Overfladiskhed
Stereotyper
Enkle løsninger
Eksempler du måske kender:
Tove Ditlevsen – Barndommens gade (uddrag), noveller og digte
Thorkild Bjørnvig – digte
Peter Seeberg – kortprosatekster
1960’erne: Oprør og eksperiment
Hvorfor tænkte man sådan?
Ungdommen rejser sig mod autoriteter. Seksuel frigørelse, kvindebevægelse og nye teknologier ændrer samfundet. Litteraturen følger med og sprænger rammerne – både i form og indhold. Eksperimenterende prosa og poesi vokser frem.
En stilretning under modernismen er naivismen. Naivistiske tekster kan virke barnlige eller enkle, men rummer ofte stærk samfundskritik. Benny Andersen og Halfdan Rasmussen skriver naivistisk.
Kunst: Popkunst, happenings og eksperimenterende installationer præger tiden. Maleriet får konkurrence af nye medier. Per Kirkeby og Bjørn Nørgaard er fremtrædende navne.
HOT:
Seksuel frigørelse
Nye fortælleformer
Provokation
Ungdommens stemme
NOT:
Autoritetstro
Traditionelle kønsroller
Konventionelle romaner
Tavshed
Eksempler du måske kender:
Klaus Rifbjerg – Den kroniske uskyld
Villy Sørensen – Sære historier
Benny Andersen – digte
1970’erne: Politisk og feministisk litteratur
Hvorfor tænkte man sådan?
Samfundet skal ændres – og litteraturen skal hjælpe til. Forfattere skriver om klassekamp, kvinders liv og kampen mod undertrykkelse. Litteraturen er aktivistisk, oplysende og engageret – det personlige er politisk.
Kunst: Politisk kunst og feministisk billedkunst vinder frem. Kvindelige kunstnere bruger kroppen som tema og medium. Kunst bliver en del af samfundsdebatten.
HOT:
Kvinders erfaringer
Klassekamp
Politisk engagement
Ligestilling
NOT:
Skønhedsidealer
Tavshed
Apolitisk kunst
Lukkede rum
Eksempler du måske kender:
Vita Andersen – Hold kæft og vær smuk (uddrag)
Dea Trier Mørch – Vinterbørn (uddrag)
Halfdan Rasmussen – samfundskritiske digte
1980’erne: Personligt, poetisk og punket
Hvorfor tænkte man sådan?
Reaktion på 70’ernes tunge alvor. Nu gælder det følelser, stil og individualitet. Punkbevægelsen og "no future"-stemning giver stemme til vrede og håbløshed. Poesien bliver eksistentiel og rå, ofte skrevet af unge stemmer med et klart nej til pænhed og normer.
Kunst: Kunstscenen bliver individualistisk og farverig. Der ses en tilbagevenden til maleriet. Punkens æstetik påvirker udtrykket, og nye materialer tages i brug.
HOT:
Punk og poesi
Vrede og fremmedgørelse
Det følsomme jeg
Visuel og rytmisk lyrik
NOT:
Optimisme
Pæne svar
Samfundskonsensus
Lange romaner
Eksempler du måske kender:
Michael Strunge – digte fra Væbnet med vinger
Dan Turèll – Vangede billeder
Pia Tafdrup – digte
1990’erne: Globalisering og ironi
Hvorfor tænkte man sådan?
Verden bliver global, internettet vokser, og alt er muligt. Litteraturen reagerer med ironi og leg – ofte med et glimt i øjet. Forfattere kombinerer genrer og leger med formen. Der er afstand til det højstemte, men samtidig en søgen efter noget ægte.
Kunst: Installationskunst, video og konceptkunst vokser frem. Humor og ironi spiller en stor rolle. Talrige kunstnere arbejder internationalt og eksperimenterer med medier.
HOT:
Ironi og popkultur
Genrefusion
Postmodernisme
Selvironi
NOT:
Alvor uden glimt i øjet
Snæver national litteratur
Pompøse fortællinger
Moralsk bedrevidenhed
Eksempler du måske kender:
Jan Sonnergaard – Radiator (kortprosa)
Hanne-Vibeke Holst – Kongemordet (uddrag)
Naja Marie Aidt – Om morgenen
2000’erne: Autofiktion og sårbarhed
Hvorfor tænkte man sådan?
Muren mellem fiktion og virkelighed brydes ned. Forfatterne skriver om deres egne liv og følelser – ofte på tværs af genregrænser. Det private og psykisk sårbare kommer i centrum. Samtidig undersøges sproget som materiale.
Kunst: Det private og det sårbare vises i kunst med video, tekstiler og fotografi. Billedkunsten fokuserer på personlige erfaringer og kroppen som udtryksform.
HOT:
Det private i centrum
Psykisk sårbarhed
Hverdagslivets kompleksitet
NOT:
Macho-fortællinger
Stive former
Skjult identitet
Store forklaringer
Eksempler du måske kender:
Christina Hesselholdt – Camilla og resten af selskabet (uddrag)
Naja Marie Aidt – Bavian (kortprosa)
Jesper Wung-Sung – To ryk og en aflevering
2010’erne: Stemmer og strukturer
Hvorfor tænkte man sådan?
Litteraturen bliver mere bevidst om samfundets strukturer: køn, race, klasse. Der kommer flere minoritetsstemmer til, og det kollektive bliver vigtigt. Samtidig fortsætter autofiktionen, men med fokus på position, sprog og etik.
Kunst: Kunstnere arbejder aktivt med køn, race og klasse. Der ses mange interaktive og relationelle værker, hvor publikum inddrages. Aktivisme og kunst går ofte hånd i hånd.
HOT:
Minoritetsstemmer
Samfundskritik
Flerstemmighed
Sproglig bevidsthed
NOT:
Ensidige hovedpersoner
Ureflekteret magt
Blind individualisme
Tavse strukturer
Eksempler du måske kender:
Yahya Hassan – digte
Asta Olivia Nordenhof – digte og kortprosa
Kim Fupz Aakeson – noveller
2020’erne: Klima, kriser og krop
Hvorfor tænker man sådan?
Verden præges af kriser: pandemi, klima, økonomisk usikkerhed, mentale lidelser. Litteraturen bliver et sted, hvor man bearbejder og udfordrer samfundets krav og eksistentiel uro. Der er fokus på krop, arbejde, omsorg og sårbarhed – og mange nye stemmer bryder igennem.
Kunst: Klimakunst, digital kunst og kropslighed fylder. Mange kunstnere bruger affald, organiske materialer og skærmmedier. Kunstværker handler om bæredygtighed, data og omsorg.
HOT:
Klima og kriser
Mentalt helbred og krop
Omsorg og sårbarhed
Eksperiment med form
NOT:
Tavshed om sårbarhed
Enkle svar på komplekse problemer
Udviskede stemmer
Tankeløs fart
Eksempler du måske kender:
Olga Ravn – Mit arbejde
Jonas Eika – Efter solen (uddrag)
Liv Nimand Duvå – Rosenreglen (om omsorg, krop og magt)