Lær at skrive en filmanmeldelse

Af Lene Møller Nielsen 21-07-2025
Lær at skrive en filmanmeldelse

En filmanmeldelse er en tekst, hvor du vurderer en film og forklarer, hvorfor du synes, den er god eller dårlig. Det er ikke nok bare at sige, at du kunne lide filmen – du skal også forklare hvorfor og bruge konkrete eksempler. En god anmeldelse hjælper læseren med at forstå filmens temaer, virkemidler og budskab – og giver dem lyst til enten at se filmen eller lade være.

Du kan skrive filmanmeldelser både som lektier, frie opgaver eller i forbindelse med forløb i dansk, hvor I arbejder med film. Nogle gange skriver du en anmeldelse som dig selv. Andre gange kan det være en opgave, hvor du skal følge bestemte krav eller analysere bestemte ting i filmen.


Hvad er formålet med en filmanmeldelse?

Formålet med en filmanmeldelse er at give din mening om filmen – men på en faglig og velbegrundet måde. Du skal ikke bare underholde eller fortælle handlingen. Du skal analysere og vurdere filmen som et kunstværk.

En god filmanmeldelse:

  • beskriver, hvad filmen handler om – kort og uden at afsløre slutningen

  • forklarer, hvad der gør filmen god eller dårlig

  • bruger konkrete eksempler fra filmen

  • nævner vigtige virkemidler og effekter

  • giver læseren lyst til at se filmen – eller undgå den



Hvad skal en filmanmeldelse indeholde?

En typisk filmanmeldelse har fem dele:

1. Fakta om filmen
Titel, instruktør, årstal, genre og hovedroller

2. Kort resume
Hvad handler filmen om? (uden spoilers)

3. Analyse og vurdering
Hvordan er skuespillet, historien, billederne, musikken, klipningen?

4. Din mening
Hvad fungerede – og hvad fungerede ikke?

5. Konklusion og anbefaling
Hvem vil kunne lide filmen? Hvorfor – eller hvorfor ikke?


Hvordan skriver man en god filmanmeldelse?

1. Start med fakta og et klart overblik

Du kan begynde med filmens titel, instruktør, årstal og genre. Det hjælper læseren med at få styr på, hvilken film du skriver om.

Eksempel:
“Drømmen” er en dansk film fra 2006, instrueret af Niels Arden Oplev. Den handler om en drengs opgør med autoriteter i 1960’ernes Danmark og bygger delvist på virkelige hændelser.

2. Skriv et kort resume

Giv en kort opsummering af handlingen, men uden at afsløre slutningen. Hvad er filmens centrale konflikt? Hvem er hovedpersonerne?

Eksempel:
Filmen følger drengen Frits, der starter i en ny skole, hvor han hurtigt støder sammen med den strenge rektor Lindum-Svendsen. Frits inspireres af Martin Luther King og kæmper for retfærdighed.

3. Analyser filmens virkemidler

Her skal du vise, at du forstår, hvordan filmen er lavet. Du kan inddrage filmfaglige begreber som:

  • Kameravinkler og billedbeskæring: Er der mange nærbilleder? Hvad viser de?

  • Lys og farver: Er stemningen mørk eller lys?

  • Musik og lyd: Understreger musikken følelser eller skaber spænding?

  • Klipning og tempo: Er sceneskiftene hurtige eller langsomme? Hvad betyder det?

Eksempel:
Filmen bruger ofte håndholdt kamera, især i scenerne hvor Frits er i konflikt. Det gør oplevelsen mere intens og får os til at føle, at vi er med i situationen.

4. Giv din personlige vurdering

Nu skal du forklare, hvad du synes – og hvorfor. Vær ærlig, men argumenter altid med eksempler.

Eksempel:
Jeg synes, filmen var rørende og tankevækkende. Især scenerne mellem Frits og hans far gjorde indtryk på mig. Skuespilleren, der spiller rektor, var overbevisende uhyggelig, og jeg blev virkelig vred på ham.

5. Slut af med en anbefaling

Hvem vil kunne lide filmen? Er den egnet til børn, unge eller voksne? Hvilken stemning efterlader filmen?

Eksempel:
“Drømmen” er en stærk film om mod, retfærdighed og opgør med autoriteter. Jeg vil anbefale den til alle, der interesserer sig for historie og samfund – og til dem, der kan lide film med stærke budskaber.


Eksempel på opbygning

1. Fakta om filmen

2. Kort resume (uden spoiler)

3. Analyse af virkemidler

4. Din mening og argumenter

5. Anbefaling og målgruppe



Særlige filmfaglige begreber

Når du skriver en anmeldelse i dansk, må du gerne bruge de filmfaglige begreber, I har lært. Her er nogle af de vigtigste:

  • Billedbeskæring: Supertotal, total, halvnær, nær, ultranær

  • Kameravinkel: Frøperspektiv, fugleperspektiv, normalperspektiv

  • Klipning: Klip, fade, krydsklipning

  • Lyd: Reallyd, underlægningsmusik, effektlyde

  • Farver og lys: Naturligt, kunstigt, varmt, koldt

  • Komposition: Hvor i billedet er figurerne placeret?

Brug dem kun, når det giver mening – og forklar dem gerne kort, hvis du tror, læseren ikke kender dem. Husk at sige, hvad det gør ved tilskuerens oplevelse, ellers er det lige meget.


Hvad trækker op?

  • At du bruger konkrete eksempler fra filmen

  • At du viser, at du forstår virkemidler og filmiske greb

  • At du begrunder dine meninger klart og fagligt

  • At du skriver levende og engageret

  • At du holder en rød tråd og rammer genren



Typiske fejl at undgå

  • At afsløre for meget af handlingen

  • At skrive for meget resumé og for lidt vurdering

  • At være for vag i din mening (“den var god” uden forklaring)

  • At bruge filmfaglige ord uden at forklare dem

  • At glemme, hvem filmen henvender sig til



Tjekliste

  • Har du nævnt titel, instruktør og genre?

  • Har du givet et kort og spoilerfrit resume?

  • Har du analyseret mindst ét filmisk virkemiddel?

  • Har du givet din mening og begrundet den?

  • Har du afsluttet med en anbefaling?



Læs også

Hvis du vil være bedre til at analysere film og bruge virkemidler i din skrivning, kan du læse vores guides om dramaturgi, flashback, modalitet og forgrund-mellemgrund-baggrund. Du kan også læse vores anmeldelsesguide, hvis du vil lære mere om genren generelt.


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Hovedsætninger og ledsætninger
Hovedsætninger og ledsætninger

Du har nok hørt om hovedsætninger og ledsætninger i danskundervisningen, sammen med grundled og udsa...

Cathrine Noer Hjorth 08-11-2022
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus

Er du stødt på begrebet stilistiske virkemidler, men er ikke helt sikker på, hvad det dækker over? I...

Vár Haraldsen 29-09-2023
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog

Du kender allerede substantiver, for din hverdag er nemlig fyldt med dem! Du har måske en fodbold, e...

Elisabeth Lysholm Olsen 12-10-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90