Oplæg – Genretræk og skriveguide

Af Lene Møller Nielsen 24-06-2025
Oplæg – Genretræk og skriveguide

Et oplæg er en sagprosatekst, hvor du fremlægger et emne, en problemstilling eller et synspunkt for en modtagergruppe. Det bruges ofte som udgangspunkt for diskussion, gruppearbejde eller møder. I skriftlig fremstilling handler det typisk om at gøre et emne tydeligt, interessant og brugbart for modtageren.

I denne guide får du trin-for-trin-hjælp til at skrive et klart og velstruktureret oplæg, som opfylder alle krav i folkeskolens skriftlige prøver.

Guiden indeholder:   

  • En forklaring på, hvad det er for en type tekst

  • Hvem du skriver til, og hvorfor det betyder noget

  • En trin-for-trin-model, der hjælper dig i gang

  • Konkrete sprogtricks og modeller som Skrivehjulet, Toulmins model og plotnøglen

  • Tjekliste, så du ved, hvornår din tekst er færdig

Hvis du kender genren og har travlt, så gå direkte til punkt 7. Du får dog mest ud af at læse hele guiden først. Vend tilbage til punkt 4 og læs igen. Skriv derefter ud fra punkt 7. Tjek til sidst under punkt 8, om du har alt, og se punkt 6 igen, hvis du føler dig på afveje undervejs.

-

1. Hvad er et oplæg?

Et oplæg fremlægger et emne og giver modtageren et grundlag for at tage stilling eller diskutere videre. Det kan være en introduktion til en debat, en mødetekst eller en beskrivelse af en problemstilling med forslag til løsninger.

Et godt oplæg er overskueligt, velinformeret og tilpasset modtageren. Det bør have et klart fokus og slutte af med åbne spørgsmål eller forslag.

-

2. Formål og målgruppe

Formål:
At præsentere og belyse et emne, så modtageren bliver klædt på til at diskutere eller handle.

Målgruppe:
En konkret gruppe, fx klassekammerater, skolebestyrelse, borgere eller læsere af et debatforum. Du skal tage højde for, hvad de ved, og hvad der interesserer dem.

-

3. Skrivehjulet (uddrag til oplæg)

Modtager: Hvem skriver jeg til?
En konkret og navngiven gruppe (fx 8.X, elevrådet, kommunen)

Hensigt: Hvad vil jeg have dem til at tænke eller gøre?
Reflektere, diskutere eller tage stilling

Fremstillingsform: Hvordan skal jeg skrive?
Oplysende og reflekterende, evt. med forslag

Genre og layout: Hvordan skal teksten se ud?
Velstruktureret med tydelig indledning, midte og afslutning

-

4. Struktur og layout

Et oplæg skal være logisk opbygget og tilpasset den situation, det bruges i. Afsnittene skal følge en naturlig tankegang og lede modtageren gennem sagen.

Layout:
  • Klar overskrift og tydelig afsender (hvis relevant)
  • Korte, fokuserede afsnit
  • 1-2 sider i helhed

Typisk struktur:

1. Indledning – Præsentér emnet og formålet
"Flere unge mistrives i dag. Det skal vi tage alvorligt. Dette oplæg handler om, hvordan skolen kan arbejde med trivsel."

2. Baggrund – Giv relevant viden og sammenhæng
"Undersøgelser viser, at ..."
"Erfaringer fra andre skoler viser, at ..."

3. Synspunkter og perspektiver – Kom med flere vinkler og evt. forslag
"Man kunne forestille sig ..."
"En mulighed kunne være ..."
"Et modargument er dog ..."

4. Afslutning – Sammenfat og åbn for diskussion
"Dette oplæg er ment som et udgangspunkt. Hvad mener I selv?"

-

5. Sprog og virkemidler

Sproget i et oplæg skal være tydeligt og let at forstå, men også fagligt og engageret. Det må gerne være levende, men ikke for personligt.

Sprog:
  • Præcist, formidlende og tilpasset modtageren
  • Varieret og flydende
  • Brug fagbegreber, men forklar dem

Virkemidler:
  • Eksempler og cases
  • Retoriske spørgsmål
  • Gentagelser og kontraster
  • Statistik eller citater (med kilde)

-

6. Typiske fejl og faldgruber

Fejl: Du bliver for diskuterende
→ Husk, at du skal lægge op til diskussion, ikke føre den

Fejl: Du skriver for indforstået
→ Tænk på, hvad modtageren ikke ved endnu

Fejl: Du mangler struktur
→ Brug klare afsnit og følg trinmodellen i punkt 4

-

7. Skriveskabelon – sådan skriver du et oplæg

Indledning
  • Præsentér emnet tydeligt
  • Forklar, hvorfor det er vigtigt nu og her

Baggrund
  • Giv viden, data og eksempler
  • Vis, at du har sat dig ind i stoffet

Perspektiver
  • Præsentér muligheder, dilemmaer eller forslag
  • Giv plads til flere synspunkter

Afslutning
  • Opsummer dit hovedbudskab
  • Stil åbne spørgsmål eller giv stafetten videre

Inden du skriver – husk dette:
Læs opgaveformuleringen grundigt. Sæt kravene ind i toppen af dit dokument, så du kan fjerne dem, når de er opfyldt.
Hvis du bruger viden, citater eller fakta fra nettet, artikler eller undervisningen:
 – Skriv tydeligt, hvor det kommer fra
 – Brug kun troværdige og relevante kilder (ikke tilfældige sider eller AI)

-

8. Tjekliste – er mit oplæg klar til aflevering?

• Har jeg præsenteret mit emne og formål tydeligt?
• Har jeg givet relevant baggrund og viden?
• Har jeg lagt op til diskussion med flere synsvinkler?
• Har jeg skrevet til en tydelig modtagergruppe?
• Har jeg brugt eksempler, cases og sproglige virkemidler?
• Har jeg holdt en formidlende, men faglig tone?
• Har jeg struktureret teksten i klare afsnit?
• Har jeg brugt viden eller citater – og skrevet tydeligt, hvor de kommer fra?
• Har jeg valgt kilder, der er troværdige og relevante for emnet?
• Har jeg svaret på det, opgaven beder om?
• Har jeg læst teksten højt og rettet fejl og kluntede sætninger?

Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Hovedsætninger og ledsætninger
Hovedsætninger og ledsætninger

Du har nok hørt om hovedsætninger og ledsætninger i danskundervisningen, sammen med grundled og udsa...

Cathrine Noer Hjorth 08-11-2022
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske Virkemidler i fokus
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske Virkemidler i fokus

Er du stødt på begrebet stilistiske virkemidler, men er ikke helt sikker på, hvad det dækker over? I...

Vár Haraldsen 29-09-2023
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog

Du kender allerede substantiver, for din hverdag er nemlig fyldt med dem! Du har måske en fodbold, e...

Elisabeth Lysholm Olsen 12-10-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90