Efterkrigstiden – historisk periode og litteratur i dansk

Af Lene Møller Nielsen 25-07-2025
Efterkrigstiden – historisk periode og litteratur i dansk

Efterkrigstiden dækker perioden lige efter Anden Verdenskrig og op gennem 1950’erne og 60’erne. Danmark var sluppet billigt gennem krigen sammenlignet med mange andre lande, men tiden efter var stadig præget af sorg, fattigdom, håb – og store forandringer.

Efterkrigstiden handler ikke kun om genopbygning og nye teknologier. Det er også en tid med spørgsmål: Hvad er meningen med livet? Hvad kan vi tro på efter at have set, hvad mennesker er i stand til af ondskab? Og hvordan lever man med skyld og ansvar efter en verdenskrig? Og hvordan undgår vi, at mennesker bliver onde?


Hvorfor arbejder man med efterkrigstiden i dansk?

I dansk bruger vi perioden til at forstå:

  • Hvordan historie og litteratur hænger sammen

  • Hvad der sker med menneskesyn og værdier efter en krig

  • Hvordan samfundsforandringer afspejler sig i sprog og tekster

  • Hvordan nye temaer, former og stemmer opstår i kunsten

Elever arbejder med perioden både i skriftlig fremstilling, i analyse og i tværfaglige forløb – fx sammen med historie.


Hvad kendetegner litteraturen i efterkrigstiden?

Der er ikke én stil i efterkrigstiden, men flere vigtige tendenser:

  • Mange forfattere skriver om meningstab og skyld

  • En ny form for eksistentialisme kommer til: Hvad vil det sige at være menneske? Hvad er vilkår, og hvad er valg?

  • Der er fokus på ensomhed, ansvar, angst og frihed

  • Sproget bliver mere nøgternt, moderne og direkte

  • Krigen og dens konsekvenser fylder i symboler og stemninger, ikke kun som fakta



Centrale forfattere og værker

Martin A. Hansen

Skrev om tro, skyld og moral – især i novellen “Agerhønen” og romanen “Løgneren”. I “Løgneren” møder vi en præst, der ikke længere tror på det, han prædiker – men ikke tør sige det højt. Han forsøger at finde mening i en verden, hvor alt virker tomt.


Karen Blixen

Bruger eventyrlige og klassiske former til at stille spørgsmål om skæbne og menneskelighed. I “Babettes gæstebud” viser hun, hvordan kunst og godhed kan forandre livet – selv i et lille samfund præget af streng religion og livsfornægtelse.


Tove Ditlevsen

Skriver om det indre liv, barndom, kvindeliv og sociale vilkår – med ærlighed og følelse. Hendes digte og erindringer er stadig aktuelle og bruges ofte i undervisningen i dag. Prøv at læse “Barndommens gade”, og find eksempler på hverdag og håb.


Klaus Rifbjerg

Repræsenterer det moderne gennembrud i efterkrigstiden. Han skriver nyt og friskt, ofte om ungdom, seksualitet og normbrud. Romanen “Den kroniske uskyld” (1958) skildrer unge mennesker i opbrud – og deres konflikt med normer og moral.


Typiske temaer

  • Skyld og ansvar: Hvem har skyld i verdens ondskab – og hvad gør vi med den?

  • Følelsesmæssig afstand: Mange føler sig fremmedgjorte og alene.

  • Autoritet og normer: Kirke, familie og moral bliver sat spørgsmålstegn ved.

  • Opbrud og ungdom: Den nye generation tør stille spørgsmål og afvise regler.

  • Krigen som baggrund: Selv når den ikke nævnes, spøger den i stemning og konflikt.



Hvordan analyserer man tekster fra efterkrigstiden?

Når du arbejder med tekster fra efterkrigstiden, kan du bruge de klassiske analysegreb – men med særligt fokus på:

1. Personkarakteristik
– Er hovedpersonen ensom, søgende, rodløs eller i konflikt med sig selv?


2. Miljøbeskrivelse
– Er omgivelserne kolde, tomme, symbolske eller påfaldende hverdagsagtige?


3. Sprog og stil
– Er sproget nøgternt og enkelt? Bruger forfatteren virkemidler som symboler, tomme pladser og gentagelser?


4. Tema og budskab
– Handler teksten om identitet, ansvar, tab, frihed eller angst?


5. Tidsbillede
– Kan du finde spor af efterkrigstiden? Fx i opførsel, livsværdier, teknologi, politik eller kønsroller?


Eksempel: Agerhønen af Martin A. Hansen

I “Agerhønen” skriver Martin A. Hansen om en mand, der genoplever en oplevelse fra krigen og forsøger at forstå, om han handlede rigtigt. Historien er fuld af skyld, ansvar og tvivl. Den handler ikke bare om krigen – men om det menneskelige i at vælge og leve med sine valg.


Hvad trækker op?

  • At du forbinder tekstens stemning med dens historiske kontekst

  • At du ser det, der ikke bliver sagt direkte – fx tomme pladser og symbolik

  • At du forklarer, hvordan person og miljø afspejler tidens problemer

  • At du bruger konkrete eksempler på sprog og temaer

  • At du perspektiverer til andre tekster eller perioder



Typiske fejl at undgå

  • At analysere teksten uden at nævne historisk sammenhæng

  • At glemme, hvad efterkrigstiden egentlig betyder

  • At forveksle perioden med besættelsen (1940-45)

  • At glemme symbolik og undertekst

  • At bruge for mange moderne begreber uden at forklare dem



Tjekliste

  • Ved du, hvornår efterkrigstiden starter, og hvad den handler om?

  • Kan du nævne mindst én forfatter fra perioden?

  • Har du forstået de typiske temaer og spørgsmål i litteraturen?

  • Kan du forklare, hvordan person og miljø afspejler tiden?

  • Har du brugt citater eller konkrete eksempler fra teksten?

  • Kan du sætte teksten i sammenhæng med en historisk udvikling?

Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus

Er du stødt på begrebet stilistiske virkemidler, men er ikke helt sikker på, hvad det dækker over? I...

Vár Haraldsen 29-09-2023
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog

Du kender allerede substantiver, for din hverdag er nemlig fyldt med dem! Du har måske en fodbold, e...

Elisabeth Lysholm Olsen 12-10-2022
Debatindlæg – genretræk og skriveguide
Debatindlæg – genretræk og skriveguide

Et debatindlæg er en argumenterende tekst, hvor du prøver at overbevise andre om din holdning til en...

Lene Møller Nielsen 24-06-2025
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90