Pressemeddelelse – Sådan formidler du en nyhed professionelt

Af Lene Møller Nielsen 08-07-2025
Pressemeddelelse – Sådan formidler du en nyhed professionelt

En pressemeddelelse er en tekst, der sendes til aviser, radio, tv eller netmedier for at fortælle om noget nyt, som man ønsker omtale af. Det kan være et arrangement, en kampagne, en opfindelse eller en nyhed, som du gerne vil dele med offentligheden.

Du skal skrive den, som om det var en rigtig nyhedsartikel – for journalister skal kunne bruge den direkte eller næsten uden ændringer. Derfor skal den være klar, saglig, faktuel og interessant.



Hvad er en pressemeddelelse?

  • En kort nyhedstekst, der sendes til medierne

  • Skal følge reglerne for nyhedstrekanten (det vigtigste først)

  • Indeholder fakta, citater, baggrund og kontaktoplysninger

  • Er skrevet i objektiv og informativ stil – ikke reklame



Typisk opbygning

Overskrift

  • Kort og skarp – det vigtigste skal stå først


Manchet (underoverskrift)

  • Uddyb overskriften med 1–2 linjer, der giver overblik


Indledning

  • Hvem? Hvad? Hvor? Hvornår? Hvorfor?

  • Den vigtigste nyhed skal stå allerførst


Brødtekst (uddybning)

  • Flere detaljer og forklaringer

  • Citater fra relevante personer

  • Fakta, tal, evt. baggrund


Afslutning

  • Praktisk info (tid, sted, pris, kontakt)

  • Evt. links eller kontaktperson



Sprog og stil

  • Neutral og informativ

  • Ingen overdrivelser eller reklamesprog

  • Brug tredjeperson (“foreningen”, ikke “vi”)

  • Brug korte, faktuelle sætninger

  • Husk citater – fx fra arrangør, deltager, ekspert



Eksempel: Pressemeddelelse

Unge planter klimaskov i Nørreskoven
Elever fra 8. klasse vil gøre en forskel for klimaet – med skov og skovl.

Tirsdag den 3. maj kl. 10 mødes elever fra Nørremarkskolen ved Nørreskoven for at plante 400 træer som en del af projektet “Grøn fremtid – nu!”. Projektet er lavet i samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening og har til formål at give unge en konkret rolle i klimakampen.

– Vi ville gøre noget, der ikke bare var snak, men faktisk skaber forandring, siger lærer Anna Vestergaard.
– Det er vigtigt, at vi unge føler, vi kan handle, tilføjer elevrådsformand Jamal Ali.

Arrangementet er åbent for alle, og pressen er velkommen.
Kontakt: Anna Vestergaard, tlf. 40 44 22 11



Tips

  • Tænk som en journalist: Hvad er vigtigt og spændende for læseren?

  • Brug nyhedskriterier: Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt, relevans

  • Skriv som en nyhed – ikke som en reklame eller et opslag

  • Brug nyhedstrekanten til at strukturere teksten



Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Hovedsætninger og ledsætninger
Hovedsætninger og ledsætninger

Du har nok hørt om hovedsætninger og ledsætninger i danskundervisningen, sammen med grundled og udsa...

Cathrine Noer Hjorth 08-11-2022
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus

Er du stødt på begrebet stilistiske virkemidler, men er ikke helt sikker på, hvad det dækker over? I...

Vár Haraldsen 29-09-2023
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog

Du kender allerede substantiver, for din hverdag er nemlig fyldt med dem! Du har måske en fodbold, e...

Elisabeth Lysholm Olsen 12-10-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90