En planche er en visuel præsentation af viden, som kombinerer tekst, billeder og layout. Den bruges ofte i skolen, når du skal fremlægge et emne, lave et projekt eller vise, at du har forstået noget fagligt. En planche kan hænge på væggen eller vises digitalt – og den skal give overblik og formidle indholdet klart og spændende.
I udskolingen møder du plancher i mange fag. Du kan fx blive bedt om at lave en planche om en forfatter, en historisk begivenhed, et naturfagligt emne eller en roman, du har læst. Uanset emne er formålet det samme: Din planche skal vise, hvad du har lært – og gøre det nemt for andre at forstå.
Hvorfor lave en planche?
En planche hjælper dig med at:
sortere din viden
præsentere det vigtigste
bruge både ord og billeder
vise din forståelse og kreativitet
Når du arbejder med en planche, skal du tage stilling til, hvad der er vigtigt at vise, og hvordan det bedst vises. Det kræver både faglig viden og formidlingsevner. Du lærer samtidig at arbejde med layout og form, som er vigtige kompetencer i mange sammenhænge – fx senere i præsentationer, PowerPoints og rapporter.
Hvad skal en god planche indeholde?
En god planche har indhold, der er vigtigt og relevant, og en form, der er overskuelig og tiltalende.
Indholdet
Indholdet skal passe til det emne, du har valgt eller fået. Ofte handler det om at svare på spørgsmål som:
Hvad handler emnet om?
Hvad er det vigtigste at vide?
Hvilke begreber, årstal eller personer skal med?
Hvad er dine pointer eller konklusioner?
Hvis du fx laver en planche om klimaforandringer, kan du vælge at fokusere på årsager, konsekvenser og løsninger – og måske vælge ét land eller én løsning som eksempel.
Formen
Formen handler om, hvordan planchen ser ud, og hvordan den styrer læserens øje gennem indholdet. Du kan fx tænke over:
Overskrifter: Er det tydeligt, hvad hvert afsnit handler om?
Billeder og illustrationer: Understøtter de teksten? Har de billedtekster?
Farver og typografi: Er teksten let at læse? Er det flot og ensartet?
Layout: Er der luft mellem elementerne? Er der en logisk rækkefølge?
Planchen må hverken være rodet eller kedelig. Du skal finde balancen mellem noget, der er klart og noget, der fanger opmærksomheden.
Sådan laver du en planche – trin for trin
1. Vælg dit emne og din vinkel
Ofte får du et emne af læreren – fx "Københavns bombardement 1807" eller "Karen Blixen". Det første, du skal gøre, er at finde din vinkel. Hvad vil du fokusere på? Hvilke oplysninger er vigtigst? Det gør planchen mere spændende og relevant.
2. Søg information og tag noter
Brug bøger, artikler og internettet til at finde fakta. Skriv korte stikord og vælg kun det, der passer til din vinkel. Du har ikke plads til alt – og en god planche er ikke bare en lang tekst på papir.
3. Udvælg billeder og illustrationer
Find billeder, som passer til din tekst og gør planchen mere levende. Husk, at billeder skal have en funktion: De skal enten forklare, illustrere eller forstærke det, du siger.
Eksempler:
Et portræt af Karen Blixen
Et kort over Danmark i 1807
En grafik over CO₂-udledning
Sørg for, at billederne er skarpe, relevante og ikke for mange. Det skal ikke ligne en collage.
4. Skriv korte og klare tekster
Skriv korte afsnit med klare sætninger. Brug underoverskrifter, så læseren kan finde rundt. Brug også punktopstillinger til fakta eller eksempler. Undgå lange brødtekster – det er ikke en artikel, men en oversigt.
God planchetekst:
Karen Blixen blev født i 1885. Hun skrev bl.a. “Babettes gæstebud” og “Mit Afrika”. Hun boede i Kenya i flere år og skrev på både dansk og engelsk.
Dårlig planchetekst:
Karen Blixen var en dansk forfatter, der blev født i 1885, og som skrev mange bøger og boede i Afrika og var en vigtig del af dansk litteraturhistorie.
5. Lav en skitse
Før du limer eller skriver noget på planchen, er det en god idé at lave en skitse. Tegn op, hvor tekst og billeder skal være. Det gør det nemmere at fordele indholdet, så der er luft og struktur.
Skitseidé:
Øverst: Titel og navn
Venstre side: Tekst om emnet
Højre side: Billeder og eksempler
Nederst: Konklusion eller faktaboks
6. Skriv og sæt op
Når du har styr på layout og indhold, kan du begynde at skrive det rent og sætte det op. Brug gerne farver, figurer og skriftstørrelser til at gøre det overskueligt – men pas på, at det ikke bliver for rodet.
Tip: Hvis du laver planchen digitalt (fx i Canva eller Google Slides), kan du nemt flytte rundt og prøve forskellige opsætninger.
7. Tjek og forbedr
Når du er færdig, så tjek planchen:
Er alt til at læse?
Er det overskueligt?
Er billederne relevante?
Har du dit navn og titel med?
Få evt. en klassekammerat til at læse den igennem og sige, hvad der fungerer – og hvad der forvirrer.
Vigtige begreber, når du laver planche
Disposition: Den rækkefølge, du lægger indholdet i
Fokus: Det vigtigste, du vil sige
Billedtekst: Tekst, der forklarer et billede
Fagbegreber: Brug af ord, der hører til faget (fx “symbolik”, “personkarakteristik”)
Layout: Den måde, tingene er sat op på
Når du laver en planche i dansk, viser du både faglig forståelse og evnen til at formidle det visuelt.
Planche i skriftlig fremstilling
Du kan blive bedt om at lave en planche i forbindelse med skriftlig fremstilling – fx som en del af en projektopgave, et fagligt oplæg eller en mundtlig præsentation.
I så fald skal du tænke på planchen som en støtte for det, du siger. Det betyder:
Planchen skal ikke sige alt, men fremhæve det vigtigste
Den skal være let at følge, mens du taler
Den skal understøtte dine pointer med billeder og stikord
Du viser, at du kan udvælge, sortere og præsentere fagligt indhold.
Planche i analyse og fortolkning
Nogle gange skal du analysere en tekst og lave en planche ud fra din analyse. Her kan du fx vise:
Personernes relationer
Tematikker og symbolik
Forfatterens virkemidler
Fortolkning og budskab
En planche kan være en god måde at vise dine tanker på, især hvis du tænker visuelt og gerne vil bruge farver, pile og figurer.
Tjekliste: Har du lavet en god planche?
Har du valgt en tydelig vinkel?
Er teksten kort, klar og overskuelig?
Understøtter billederne dine pointer?
Er layoutet ryddeligt og logisk?
Har du medtaget dit navn og titel?
Viser du både faglig viden og formidling?