Denne guide indeholder:
En forklaring på, hvad det er for en type tekst
Hvem du skriver til, og hvorfor det betyder noget
En trin-for-trin-model, der hjælper dig i gang
Konkrete sprogtricks
Tjekliste, så du ved, hvornår din tekst er færdig
Hvis du kender genren og har travlt, så gå direkte til punkt 7. Du får dog mest ud af at læse hele guiden først. Vend tilbage til punkt 4 og læs igen. Skriv derefter ud fra punkt 7. Tjek til sidst under punkt 8, om du har alt, og se punkt 6 igen, hvis du føler dig på afveje undervejs.
1. Hvad er en opinionsartikel?
En opinionsartikel er en længere og mere dybdegående meningstekst end et debatindlæg. Du skal tage stilling til et aktuelt emne, argumentere tydeligt – men også vise overblik, nuancer og refleksion. En opinionsartikel kan inddrage viden, personlige erfaringer og samfundsmæssige perspektiver.
Målet er ikke bare at mene noget – men at overbevise og skabe debat med troværdige argumenter og velvalgte virkemidler.
2. Formål og målgruppe
Formål:
At tage stilling til et aktuelt spørgsmål, argumentere overbevisende og vise forståelse for forskellige synspunkter – med tydelig stemme og reflekteret indhold.
Målgruppe:
Læserne af fx aviser, netmedier eller skolepublikationer – unge og voksne, der er interesserede i samfund og debat.
3. Skrivehjulet
Del af skrivehjulet | Spørgsmål du bør stille dig selv | Eksempel til opinionsartikel |
---|---|---|
Modtager | Hvem skriver jeg til? | Avislæsere, offentligheden |
Hensigt | Hvad vil jeg opnå? | Skabe debat om karakterræs |
Fremstillingsform | Hvordan optræder jeg som skribent? | Jeg argumenterer og reflekterer |
Genre og layout | Hvordan skal teksten bygges op? | Klar opbygning med stærk indledning og afrunding |
4. Struktur og layout
Layout:
Ca. 1–2 sider
Luft mellem afsnit
Ingen overskrifter i selve brødteksten
Tydelig struktur og overgange mellem pointer
Du kan skrive i jeg-form eller mere neutral form
Typisk struktur:
Afsnit | Funktion | Eksempel |
---|---|---|
1. Indledning | Fang læseren og præsentér sagen | “Er det virkelig rimeligt, at vores værd måles i tal?” |
2. Holdning | Gør din mening tydelig | “Karakterræs skader unges trivsel.” |
3. Argument 1 | Begrund med viden og eksempel | “Stress og præstationspres stiger blandt unge.” |
4. Argument 2 | Supplér med erfaringer eller perspektiv | “Jeg har selv mærket, hvordan...” |
5. Modargument og svar | Vis forståelse og imødegå | “Nogle mener, at karakterer motiverer – men det gælder ikke alle.” |
6. Afslutning | Saml op og peg fremad | “Hvis vi vil have dygtige elever, skal vi også have glade elever.” |
5. Fortælleteknik og kneb
Tonen:
Reflekteret og engageret
Saglig og personlig
Tydelig stemme med respekt for andres synspunkter
Greb du kan bruge:
Retoriske spørgsmål: “Er det dét, vi ønsker for fremtiden?”
Kontraster og tretrinsraketter
Eksempler og erfaringer
Viden, undersøgelser og kilder
6. Typiske fejl og faldgruber
Fejl | Hvordan du undgår det |
---|---|
Du skriver for overfladisk | Brug viden og refleksion – ikke kun mening |
Du bliver vred eller nedladende | Hold en respektfuld tone – det styrker din troværdighed |
Der mangler modargument | Vis, at du kender modstanderen og svarer sagligt |
Du gentager dig selv | Brug nye vinkler og eksempler – ikke bare flere meninger |
7. Skriveskabelon – sådan skriver du en opinionsartikel
Indledning
Start med en oplevelse, viden eller provokation
Stil spørgsmål eller præsenter emnet kort
Gør din holdning tydelig
Hoveddel
Uddyb 1–2 hovedargumenter med fakta og refleksion
Inddrag modargument og svar
Brug virkemidler og perspektiver
Afslutning
Saml dine pointer
Stil et spørgsmål, kom med en opfordring eller et forslag
8. Tjekliste – er min opinionsartikel klar til aflevering?
Har jeg en tydelig og aktuel problemstilling?
Har jeg en klar holdning?
Har jeg begrundet min holdning med viden, erfaring og refleksion?
Har jeg inddraget og svaret på modargumenter?
Har jeg brugt virkemidler som retoriske spørgsmål og kontraster?
Har jeg struktureret teksten med tydelige afsnit?
Slutter teksten stærkt – med tanke eller opfordring?
Har jeg brugt relevante og troværdige kilder – og nævnt dem?
Har jeg undgået for meget følelse – men alligevel vist min stemme?
Har jeg læst teksten højt og rettet sprog og kommaer?