Opinionsartikel – genretræk og skriveguide

Af Lene Møller Nielsen 08-07-2025
Opinionsartikel – genretræk og skriveguide

Denne guide indeholder:

  • En forklaring på, hvad det er for en type tekst

  • Hvem du skriver til, og hvorfor det betyder noget

  • En trin-for-trin-model, der hjælper dig i gang

  • Konkrete sprogtricks

  • Tjekliste, så du ved, hvornår din tekst er færdig


Hvis du kender genren og har travlt, så gå direkte til punkt 7. Du får dog mest ud af at læse hele guiden først. Vend tilbage til punkt 4 og læs igen. Skriv derefter ud fra punkt 7. Tjek til sidst under punkt 8, om du har alt, og se punkt 6 igen, hvis du føler dig på afveje undervejs.


1. Hvad er en opinionsartikel?

En opinionsartikel er en længere og mere dybdegående meningstekst end et debatindlæg. Du skal tage stilling til et aktuelt emne, argumentere tydeligt – men også vise overblik, nuancer og refleksion. En opinionsartikel kan inddrage viden, personlige erfaringer og samfundsmæssige perspektiver.

Målet er ikke bare at mene noget – men at overbevise og skabe debat med troværdige argumenter og velvalgte virkemidler.



2. Formål og målgruppe

Formål:
At tage stilling til et aktuelt spørgsmål, argumentere overbevisende og vise forståelse for forskellige synspunkter – med tydelig stemme og reflekteret indhold.

Målgruppe:
Læserne af fx aviser, netmedier eller skolepublikationer – unge og voksne, der er interesserede i samfund og debat.



3. Skrivehjulet

Del af skrivehjulet

Spørgsmål du bør stille dig selv

Eksempel til opinionsartikel

Modtager

Hvem skriver jeg til?

Avislæsere, offentligheden

Hensigt

Hvad vil jeg opnå?

Skabe debat om karakterræs

Fremstillingsform

Hvordan optræder jeg som skribent?

Jeg argumenterer og reflekterer

Genre og layout

Hvordan skal teksten bygges op?

Klar opbygning med stærk indledning og afrunding



4. Struktur og layout

Layout:

  • Ca. 1–2 sider

  • Luft mellem afsnit

  • Ingen overskrifter i selve brødteksten

  • Tydelig struktur og overgange mellem pointer

  • Du kan skrive i jeg-form eller mere neutral form


Typisk struktur:

Afsnit

Funktion

Eksempel

1. Indledning

Fang læseren og præsentér sagen

“Er det virkelig rimeligt, at vores værd måles i tal?”

2. Holdning

Gør din mening tydelig

“Karakterræs skader unges trivsel.”

3. Argument 1

Begrund med viden og eksempel

“Stress og præstationspres stiger blandt unge.”

4. Argument 2

Supplér med erfaringer eller perspektiv

“Jeg har selv mærket, hvordan...”

5. Modargument og svar

Vis forståelse og imødegå

“Nogle mener, at karakterer motiverer – men det gælder ikke alle.”

6. Afslutning

Saml op og peg fremad

“Hvis vi vil have dygtige elever, skal vi også have glade elever.”



5. Fortælleteknik og kneb

Tonen:

  • Reflekteret og engageret

  • Saglig og personlig

  • Tydelig stemme med respekt for andres synspunkter


Greb du kan bruge:

  • Retoriske spørgsmål: “Er det dét, vi ønsker for fremtiden?”

  • Etos, logos og patos

  • Kontraster og tretrinsraketter

  • Eksempler og erfaringer

  • Viden, undersøgelser og kilder



6. Typiske fejl og faldgruber

Fejl

Hvordan du undgår det

Du skriver for overfladisk

Brug viden og refleksion – ikke kun mening

Du bliver vred eller nedladende

Hold en respektfuld tone – det styrker din troværdighed

Der mangler modargument

Vis, at du kender modstanderen og svarer sagligt

Du gentager dig selv

Brug nye vinkler og eksempler – ikke bare flere meninger



7. Skriveskabelon – sådan skriver du en opinionsartikel

Indledning

  • Start med en oplevelse, viden eller provokation

  • Stil spørgsmål eller præsenter emnet kort

  • Gør din holdning tydelig


Hoveddel

  • Uddyb 1–2 hovedargumenter med fakta og refleksion

  • Inddrag modargument og svar

  • Brug virkemidler og perspektiver


Afslutning

  • Saml dine pointer

  • Stil et spørgsmål, kom med en opfordring eller et forslag



8. Tjekliste – er min opinionsartikel klar til aflevering?

  • Har jeg en tydelig og aktuel problemstilling?

  • Har jeg en klar holdning?

  • Har jeg begrundet min holdning med viden, erfaring og refleksion?

  • Har jeg inddraget og svaret på modargumenter?

  • Har jeg brugt virkemidler som retoriske spørgsmål og kontraster?

  • Har jeg struktureret teksten med tydelige afsnit?

  • Slutter teksten stærkt – med tanke eller opfordring?

  • Har jeg brugt relevante og troværdige kilder – og nævnt dem?

  • Har jeg undgået for meget følelse – men alligevel vist min stemme?

  • Har jeg læst teksten højt og rettet sprog og kommaer?


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Hovedsætninger og ledsætninger
Hovedsætninger og ledsætninger

Du har nok hørt om hovedsætninger og ledsætninger i danskundervisningen, sammen med grundled og udsa...

Cathrine Noer Hjorth 08-11-2022
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus

Er du stødt på begrebet stilistiske virkemidler, men er ikke helt sikker på, hvad det dækker over? I...

Vár Haraldsen 29-09-2023
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog

Du kender allerede substantiver, for din hverdag er nemlig fyldt med dem! Du har måske en fodbold, e...

Elisabeth Lysholm Olsen 12-10-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90