Lær at analysere graphic novels

Af Lene Møller Nielsen 01-07-2025
Lær at analysere graphic novels

Graphic novels – eller grafiske romaner – er langt mere end bare "illustrerede historier". De er samspil mellem tekst og billede, mellem det sagte og det usagte, mellem blik og budskab.

I denne guide får du en avanceret, men overskuelig model, du kan bruge til at analysere en graphic novel grundigt.

Den kan bruges til både litteraturanalyse, oplæg og sammenligninger. Til sidst i dokumentet finder du en stor begrebsliste, så du har overblik over de vigtigste fagudtryk.


Indholdsfortegnelse

1. Fakta om værket

2. Fortælling og tema

3. Fortælleteknik og struktur

4. Billedanalyse

5. Visuelle virkemidler

6. Sprog og tekst

7. Fortolkning og vurdering

8. Perspektivering

9. Begrebsliste til graphic novels


1. Fakta om værket

  • Titel og forfatter(e)

  • Udgivelsesår og eventuel originaltitel

  • Genre og undergenre (fx coming-of-age, historisk, fantasy)

  • Hvad handler den kort om (resumé)?



2. Fortælling og tema

  • Hvem er hovedperson(er)? Hvad kendetegner dem?

  • Hvad er konflikt eller problem i historien?

  • Hvilke temaer behandles? (fx identitet, krig, venskab, fremmedgørelse)

  • Er der en udvikling i historien – fx en personlig forandring?

  • Hvordan slutter den – åbent, lukket, overraskende?



3. Fortælleteknik og struktur

  • Hvem fortæller historien – en person i historien eller en udenfor?

  • Er der indre tanker, flashbacks eller spring i tid?

  • Hvordan er tempoet – langsomt eller hurtigt?

  • Er der scener, der gentages eller spejles?

  • Hvordan er overgangen mellem ruder og sider – glidende, brat, dramatisk?



4. Billedanalyse

  • Hvilken streg bruges (naivistisk, naturalistisk, stilistisk)? Hvad signalerer den?

  • Hvordan bruges farver – stemninger, symbolik, skift?

  • Hvilken synsvinkel bruges ofte – ovenfra, tæt på, langt fra?

  • Er der særlige kompositioner – diagonaler, centrum, skæve vinkler?

  • Er billedsproget realistisk, poetisk, grotesk eller symbolsk?



5. Visuelle virkemidler

  • Hvordan er layoutet – regelmæssigt eller eksperimenterende?

  • Bruges talebobler og tankebobler – hvordan adskiller de sig?

  • Er der voice-overs – hvilken rolle spiller de?

  • Er der brug af lydord (onomatopoietika) – og hvordan virker de?

  • Hvordan skaber skift mellem sekvenser (moment-to-moment, action-to-action osv.) rytme eller stemning?



6. Sprog og tekst

  • Er sproget formelt, hverdagsagtigt, poetisk eller humoristisk?

  • Find eksempler på billedsprog, gentagelser, slang eller særlige udtryk.

  • Hvordan spiller teksten sammen med billederne? Understøtter de hinanden – eller skaber de kontrast?

  • Er der brugt ironi, symbolik eller intertekstuelle henvisninger?



7. Fortolkning og vurdering

  • Hvad siger værket om mennesker, samfund eller eksistens?

  • Er der et budskab – og hvordan formidles det?

  • Er værket åbent for tolkning – eller styrer det læserens forståelse?

  • Hvilken virkning har samspillet mellem tekst og billede på dig som læser?

  • Hvad synes du om værket – og hvorfor?



8. Perspektivering

  • Ligner værket andre graphic novels, du har læst?

  • Kan det sammenlignes med film, noveller eller bøger med samme tema?

  • Hvilke historiske, samfundsmæssige eller kulturelle træk kan kobles til indholdet?

  • Hvordan kunne værket se ud, hvis det blev fortalt i et andet medie (fx film, teater, roman)?



9. Begrebsliste til graphic novels

Visuelle virkemidler (det, man kan se):

Rude
Et enkelt billede i en tegneserie – også kaldet et panel.

Layout
Den måde ruderne er placeret og organiseret på siden.

Streg
Den måde figurer og omgivelser er tegnet på.
 – Naivistisk streg: Enkelt og barnligt – ofte med ironi eller varme.
 – Naturalistisk streg: Ligner virkeligheden – mange detaljer og proportioner.
 – Stilistisk streg: Bevidst forsimplet, overdrevet eller symbolsk.

Farvebrug
Hvordan farver bruges til at skabe stemning, symbolik eller vise tid og sted.

Komposition
Hvordan billeder, figurer og tekstfelter er placeret i forhold til hinanden.

Synsvinkel
Hvorfra læseren ser scenen – fx frøperspektiv, normalperspektiv eller fugleperspektiv.

Motiv
Det, man konkret ser i billedet – fx en cykel, en skolegård eller en soldat.



Fortællende virkemidler (det, der fortæller historien):

Sekvens
En række billeder, der tilsammen viser en handling.

Moment-to-moment
Små tidsspring, der skaber et roligt tempo – næsten som en langsom film.

Action-to-action
Viser en handling i flere trin – som snapshots af bevægelse.

Subject-to-subject
Springer mellem personer eller ting, der har med samme situation at gøre.

Scene-to-scene
Går fra én scene eller tid til en anden – fx fra fortid til nutid.

Aspect-to-aspect
Viser forskellige detaljer ved samme sted – ofte uden bevægelse.

Non sequitur
Et ulogisk spring mellem billeder uden tydelig sammenhæng – kan virke forvirrende eller komisk.

Tempo
Hvor hurtigt handlingen skrider frem. Små spring = langsomt tempo. Store spring = hurtigt tempo.

Voice-over
Fortællerstemme uden for billedet – står ofte i en boks.

Tema
Det, historien handler om på et dybere plan – fx venskab, ensomhed, frihed.



Sproglige og lydlige virkemidler:

Taleboble
Viser det, en person siger – som en lille sky med hale.

Tankeboble
Viser det, en person tænker – ofte med en sky-agtig form.

Lydord (onomatopoietika)
Ord, der gengiver lyd – fx bang!, splash!, klik!

Intertekstualitet
Når værket henviser til andre tekster, film, kunst eller kultur.

Perspektivering
Når man sammenligner med andre tekster, film, samfundsforhold eller virkeligheden.


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Hovedsætninger og ledsætninger
Hovedsætninger og ledsætninger

Du har nok hørt om hovedsætninger og ledsætninger i danskundervisningen, sammen med grundled og udsa...

Cathrine Noer Hjorth 08-11-2022
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske Virkemidler i fokus
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske Virkemidler i fokus

Er du stødt på begrebet stilistiske virkemidler, men er ikke helt sikker på, hvad det dækker over? I...

Vár Haraldsen 29-09-2023
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog

Du kender allerede substantiver, for din hverdag er nemlig fyldt med dem! Du har måske en fodbold, e...

Elisabeth Lysholm Olsen 12-10-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90