Skal du arbejde med eller analysere litteratur eller film, og er du stødt på begrebet In medias res?
I en spændende verden af litteratur og film er der en række fortælleteknikker, der gør historier levende og dynamiske, så de formår at fange vores opmærksomhed - blandt dem er In medias res en forbløffende teknik.
I dette blogindlæg vil vi dykke ned i, hvad In medias res er, og hvorfor det er en så effektiv og tidløs fortælleteknik.
Hvad er In medias res?
Dette unikke begreb refererer til en fortælleteknik, hvor en historie begynder midt i en begivenhed eller handling - enten i en skriftlig form som en bog eller i en visuel form som en film - i stedet for at starte med en længere introduktion eller baggrundsinformation.
Denne tilgang kaster både læsere og seere direkte ind i begivenhederne og skaber straks en følelse af spænding og engagement. Dette er en måde at fange publikums opmærksomhed og interesse fra begyndelsen af en historie - uanset om den præsenteres i skriftlig form som en bog eller i en visuel form som en film.
Hvad betyder In medias res?
In medias res er en latinsk frase, der betyder "i midten af tingene”, hvilket giver god mening, når man tænker på, hvordan denne teknik kaster publikum midt ind i begivenhederne i en historie.
Selvom in medias res måske lyder som et moderne koncept, har det faktisk en rig historisk baggrund og kan spores tilbage til flere klassiske værker - bl.a. Homers episke digte Iliaden og Odysseen. Selv i antikken blev mange fortællere draget af tanken om at føre publikum direkte i handlingen.
Udtrykket stammer fra den gamle romerske digter Horats, der beskrev Iliaden som begyndende In medias res.
Hvordan udtaler jeg In medias res?
“In medias res” kan udtales lidt forskelligt, alt efter hvilket sprog det bliver sagt på. På latin, som er den oprindelige udtale, bliver det udtalt [inˈmeː.di.as reːs]; en grovere fonetisk beskrivelse kunne se sådan ud: [een-may-dee-ahs rays] - men husk det rullende latinske r!
På dansk bliver det udtalt [enˈmeˀdjasˈʁas] eller [enˈmeˀdjasˈʁεˀs]; en grovere og måske mere forståelig fonetisk beskrivelse ville være [en-meh-dee-ahs-RAHS] og [en-meh-dee-ahs-REYS] - og nu får du lov til at dyrke det danske r!
Er in medias res et genretræk?
Man kan godt kalde In medias res et genretræk. In medias res er en narrativ teknik, som kan betragtes som et genretræk, fordi den kan blive brugt i mange litterære og kunstneriske genrer. Genrerne kan være eventyr, science fiction, krimi, drama, komedier osv.
In medias res eksempel
“Alice, du hører jo slet ikke efter, hvad jeg læser for dig!” sagde Alices søster strengt. “Undskyld, men det er sådan en kedelig bog. Der er jo slet ingen billeder i den.”
“Men, søde ven, nogle af verdens bedste bøger har ingen billeder,” forklarede søsteren. “Det kan være,” svarede Alice og klatrede ned fra træet.
- Således begynder klassikeren om den lyshårede pige med den blå kjole, som ender i et mystisk eventyrland, hvor hun oplever alle mulige umulige ting. Eventyret er Alice i Eventyrland af Lewis Carroll.
En udramatisk begyndelse in medias res
Selvom denne begyndelse ikke er i et dramatisk øjeblik, følger fortællingen stadig In medias res-princippet. Som læsere bliver vi placeret midt i en pågående scene uden en forklaring eller opbygning til den. Vi kender hverken noget til Alice, hendes søster eller selve situationen, men samtalen mellem dem indikerer, at de allerede er involveret i en aktivitet eller hændelse.
En dramatisk begyndelse in medias res
En noget mere dramatisk In medias res-begyndelse får vi i krimi-thriller-klassikeren Kvinden i Buret af Jussi Adler-Olsen:
“Hun krattede fingerspidserne til blods på de glatte vægge og bankede knytnæverne mod de tykke ruder, til hun ikke længere kunne mærke sine hænder. Mindst ti gange havde hun famlet sig frem til ståldøren og sat neglene i sprækken og flået i den, men døren var urokkelig og kanten skarp.”
Dramatisk og effektiv teknik
I dette eksempel lander vi midt inde i en meget intens og dramatisk situation, hvor hovedpersonen er fanget i et truende miljø. In medias res-teknikken bruges her ganske effektivt, da læseren højst sandsynligt vil blive nysgerrig på at vide mere. Vi vil senere i blogindlægget dykke mere ind i, hvilken virkning In medias res har.
Hvad er det modsatte af In medias res?
Det modsatte af In medias res er ab ovo. Ordet ab ovo kommer også fra latin og betyder “fra ægget” - altså fra den tidligste begyndelse. Det er et begreb inden for litteratur og narratologi, hvor historien i modsætning til In medias res begynder med en introduktion og baggrundsinformation, før begivenhederne for alvor kommer i gang.
I kontrast til In medias res, hvor læserne kastes direkte ind i handlingen uden omfattende indledning, vil læserne med ab ovo typisk blive præsenteret for karakterer, stedet, tidsperioden og anden mulig baggrundsviden.
Hvilken virkning har In medias res?
En fortælling, som begynder In medias res genererer først og fremmest en spænding, interesse og nysgerrighed hos læseren. Selv om vi som læsere ikke har fået en lang introduktion eller forklaring om personer og situationer, bliver vi inddraget i fortællingen øjeblikkeligt.
Teknikken giver en følelse af fart og dynamik, da den springer direkte ind i handlingen uden unødvendig introduktion af baggrundsinformation, og dermed øges tempoet i fortællingen. Læserens opmærksomhed fastholdes i og med, at manglende baggrundsinformation skaber spørgsmål, og dermed vokser lysten til at læse videre.
Da læseren bliver indført i en situation uden en fuld forklaring, opstår en fornemmelse af at opdage begivenhederne sammen med karaktererne og en følelse af at være en del af historien.
I en In medias res-fortælling er spændingen ofte forholdsvis stor, og den mimetiske modalitet er ofte stærk. Det betyder, at afstanden mellem læser og karakter/begivenhed ikke er stor. Læseren kommer helt tæt på historien.
Hvilken betydning har In medias res?
In medias res kan have stor betydning for en historiefortælling, da teknikken inddrager publikum på en effektiv måde. Den tidlige inddragelse og spænding kan påvirke resten af historien, da læseren føler sig mere engageret i karakterernes skæbner, fordi de allerede er blevet oplevet i handling.
Denne tidlige eksponering for karakterernes handlinger og reaktioner kan betyde, at læseren forventer og ønsker at se, hvordan karaktererne vil udvikle sig og håndtere de udfordringer, de står overfor. In medias res-teknikken har således potentiale til at styrke båndet mellem publikum og historie.
Den intense start, som In medias res ofte giver, påvirker også historiens udvikling - både ift. læserens forventninger, men også ift. tempoet og opbygningen af historien. Teknikken giver god mulighed for at accelerere tempoet og for subtil opbygning af baggrund og konflikt, og den kan skabe en unik læseoplevelse, der adskiller sig fra mere konventionelle introduktioner.