Dagbog: Lær at skrive refleksivt og kreativt

Af Lene Møller Nielsen 25-07-2025
Dagbog: Lær at skrive refleksivt og kreativt

En dagbog er en personlig og ofte følelsesladet tekst, hvor man skriver om sine tanker, oplevelser og følelser. Den kan være privat, men bruges også i skolen til at skrive refleksivt og kreativt. I dagbogsformen skriver man typisk i jeg-form, og sproget må gerne være personligt, spontant og ærligt.

I dansk arbejder man med dagbogsgenren både i skriftlig fremstilling, i refleksioner efter læsning eller film, og i rolleskrivning, hvor man skriver dagbog som en fiktiv person.


Hvorfor skriver man dagbog i dansk?

Dagbogsformen giver dig mulighed for:

  • At udtrykke følelser og tanker

  • At reflektere over noget, du har oplevet eller læst

  • At skrive kreativt og personligt

  • At træne skrivning i jeg-form

  • At eksperimentere med sprog, tid og stemning

En dagbogstekst kan bruges til både frie opgaver og opgaver med krav – fx “Forestil dig, at du er hovedpersonen, og skriv en dagbog fra den dag, det hele ændrer sig.”


Genretræk ved dagbog

Dagbogen har sine egne kendetegn:

  • Dato og evt. tidspunkt i starten

  • Jeg-fortæller – det er en personlig tekst

  • Følelser og tanker spiller en stor rolle

  • Hverdagsbegivenheder eller stærke oplevelser

  • Sproget er refleksivt, følsomt og nysgerrigt

  • Kan indeholde udbrud, spørgsmål, gentagelser og udråb

  • Teksten er ofte opdelt i afsnit efter tankespring eller emner



Hvordan skriver man en god dagbog?

1. Start med datoen

En klassisk dagbog starter med datoen. Nogle tilføjer også klokkeslæt eller sted:

Mandag d. 3. oktober 2025 – kl. 21:15 – på mit værelse

2. Skriv som dig selv – eller som en rolle

Du kan skrive som dig selv, men i dansk skal du ofte skrive som en person fra en bog, film eller historisk periode. Så tænk: Hvem er jeg? Hvad har jeg oplevet? Hvordan føles det?

3. Fortæl, hvad der er sket – men fokusér på, hvordan du oplevede det

En dagbog er ikke en rapport. Det vigtigste er ikke bare hvad der skete – men hvordan det føltes, og hvad du tænkte.

Eksempel:

Kære dagbog
I dag skændtes jeg med mor igen. Hun forstår mig ikke. Jeg ville bare være lidt alene, men hun blev ved med at spørge og spørge. Til sidst råbte jeg bare: LAD MIG VÆRE! – og så smækkede jeg døren.

Her er der både begivenhed og følelse – og sproget viser en personlig stemme.

4. Brug sansninger og detaljer

Dagbogssprog må gerne være billedrigt og levende. Tænk over:

  • Hvad så du?

  • Hvad hørte du?

  • Hvordan føltes det i kroppen?

Eksempel:

Mine hænder rystede stadig. Det var som om min hud brændte. Jeg kunne ikke få hendes blik ud af hovedet – det kolde blik, som sagde alt uden ord.

5. Stil spørgsmål og vis usikkerhed

En dagbog må gerne være rodet og tvivlende. Du kan stille spørgsmål, modsige dig selv og vise sårbarhed:

Hvad nu hvis jeg har ødelagt det hele? Hvad hvis hun aldrig tilgiver mig? Jeg ved det ikke. Jeg fatter det bare ikke.

6. Afslut ærligt – uden at alt skal løses

En dagbog behøver ikke slutte pænt. Du kan godt afslutte midt i en følelse, en tanke eller med et uafgjort spørgsmål. Det gør teksten troværdig og stærk.


Eksempel på dagbog

Tirsdag d. 14. november 2023 – kl. 22:30

Kære dagbog
Jeg ved ikke, hvor jeg skal begynde. Det hele føles mærkeligt. I dag så jeg ham igen. Han sad på bænken foran skolen og kiggede ikke engang op, da jeg gik forbi. Før ville han have råbt noget. Eller smilet. Men nu… ingenting.

Jeg sagde til Laura, at jeg var ligeglad. Det var jeg ikke. Det gør ondt. Mere end jeg havde troet. Måske er jeg bare dramatisk. Eller dum. Eller begge dele.

Skolen var som den plejer. For meget larm, for lidt mening. Vi fik lektier for i dansk. Skrive en dagbog. Så her er jeg.

Men nu orker jeg ikke mere. Jeg vil bare sove og glemme det hele. Bare lidt. Bare én nat.


Virkemidler i dagbogstekster

Gode dagbogstekster bruger ofte disse sproglige virkemidler:

  • Gentagelser: Hun ser mig ikke. Hun SER mig ikke. Hun ser MIG ikke.

  • Udbrud og udråbstegn: Nej, nej, nej! Det kan ikke passe!

  • Retoriske spørgsmål: Hvordan kunne det ske? Hvorfor mig?

  • Afbrudte sætninger: Hvis bare jeg… men nej. Det er for sent.

  • Sammenligninger: Det var som om hjertet faldt helt ned i maven.



Hvad trækker op?

  • At du skriver troværdigt og personligt

  • At du bruger sanser og følelser

  • At du viser indre tanker og refleksion

  • At du bevarer dagbogstonen hele vejen

  • At du bruger sproglige virkemidler naturligt

  • At du skaber en stemning og et nærvær

Du må gerne bruge kreative greb som kursiv til tanker, udråbstegn, eller skifte i tempo. Bare det hele hænger sammen.


Typiske fejl at undgå

  • At skrive som en faktatekst eller stil

  • At gøre teksten for neutral eller uden følelser

  • At skrive for meget handlingsreferat og for lidt refleksion

  • At glemme hvem du skriver som (dig selv eller en rolle)

  • At slutte teksten uden at runde noget af – også selvom det ikke skal være en løsning



Tjekliste

  • Starter din dagbog med en dato?

  • Skriver du i jeg-form?

  • Viser du, hvad du føler – ikke bare, hvad du gør?

  • Bruger du sansninger, følelser og refleksion?

  • Passer sproget til en dagbog?

  • Bruger du virkemidler som gentagelse, spørgsmål eller udbrud?



Læs også

Hvis du vil blive bedre til at arbejde med stemning og overtalelse, kan du læse vores indlæg om Showing, not telling og modalitet – det hjælper dig med at vælge de helt rigtige ord, når du skriver en personlig tekst.


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Hovedsætninger og ledsætninger
Hovedsætninger og ledsætninger

Du har nok hørt om hovedsætninger og ledsætninger i danskundervisningen, sammen med grundled og udsa...

Cathrine Noer Hjorth 08-11-2022
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus

Er du stødt på begrebet stilistiske virkemidler, men er ikke helt sikker på, hvad det dækker over? I...

Vár Haraldsen 29-09-2023
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog

Du kender allerede substantiver, for din hverdag er nemlig fyldt med dem! Du har måske en fodbold, e...

Elisabeth Lysholm Olsen 12-10-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90