Brug af markedskort til kontrol af promotion

Af Ruben S. 20-09-2022
Brug af markedskort til kontrol af promotion

Det er omkostningskrævende for virksomheden at arbejde med handlingsparameteren promotion.

 

På den baggrund giver det god mening, at virksomheden anvender ressourcer på at kontrollere, om den markedskommunikation, den arbejder med, giver de ønskede resultater. Virksomheden har mulighed for at få testet og kontrolleret sin kommunikationsindsats før, under og/eller efter, at den er gennemført.

 

Der findes en række forskellige testmetoder, der kan variere i forhold til, hvad der kontrolleres, hvor lang tid det tager at gennemføre dem, samt hvor ressourcekrævende de er at anvende.

 

Markedskortet – hvad er det?

Markedskortet er et eksempel på en testmetode, der både kan anvendes før, under og efter en større kommunikationsindsats. Gennem anvendelse af markedskortet kan virksomheden få belyst sin målgruppes kendskab, interesse, ønske og anvendelse af virksomhedens produkt.

 

Virksomheden får normalt hjælp til udarbejdelse af markedskort gennem anvendelse af et professionelt markedsanalyse-bureau. De vil udspørge et repræsentativt udsnit af virksomhedens målgruppe og på den baggrund ganske præcist finde frem til målgruppens forskellige positioner.

 

Markedskortet og dets situationer for målgruppen

Markedskortet belyser overordnet tre mulige situationer for målgruppen:

 

  1. Den del af målgruppen, der ikke kender virksomhedens produkt
  2. Den del af målgruppen, der kender produktet og har prøvet det
  3. Den del af målgruppen, der kender produktet og ikke har prøvet det

 

Markedskortet kan med udgangspunkt i ovenstående tre situationer yderligere kontrollere, hvordan den del af målgruppen, der kender til virksomhedens produkt, forholder sig.

 

For gruppe 2, der kender produktet og har prøvet det, kan der forekomme tre situationer. 

 

Markedskortet: Situationer for gruppe 2

  1. Foretrækker dette produkt i forhold til konkurrerende produkter
  2. Er indifferent over for det i forhold til konkurrerende produkter
  3. Forkaster det i forhold til konkurrerende produkter.

For gruppe 3, der kender produktet og ikke har prøvet det, kan der også forekomme tre situationer.

 

Markedskortet: Situationer for gruppe 3

  1. Er positive overfor produktet
  2. Er indifferente overfor produktet
  3. Er negative overfor produktet.

En virksomhed anvender typisk markedskortet regelmæssigt for løbende at skabe sig det bedste overblik over effekten af sin kommunikation og for bedre at kunne planlægge den fremtidige indsats.

 

Test gennem markedskortet har ikke blot relevans for virksomhedens kommunikation. Oplever virksomheden eksempelvis, at der er mange, der kender dens produkt, men også mange, der forkaster det, kan det give anledning til, at virksomheden må overveje at ændre på sit samlede tilbud. 

 

Kilde: 

Denne blog er skrevet med udgangspunkt i bogen ”Afsætning B” og kapitlerne skrevet af Claus Bjerg. Bogen er stillet til rådighed af forlaget Praxis. Praxis er ligesom GoTutor en del af Egmont via Lindhardt og Ringhof Uddannelse.

Mød forfatteren:

Billede af Ruben S.

Ruben er direktør og medejer af GoTutor.

Ruben har en baggrund som underviser / lektiehjælper på HHX og universitetsniveau og har arbejdet i mange år som analysedirektør i marketingbranchen. At Ruben er en del af GoTutor skyldes hans ønske om at gøre en forskel for elever og give dem skoleglæde.

Rub...

Læs mere om Ruben S.

Vil du høre mere om lektiehjælp?

  • Styrk dit barns trivsel og motivation

  • 100% fokus på dit barns unikke behov


Du vil måske også synes om

Omverdensmodellen – virksomhedens nærmiljø og fjernmiljø
Omverdensmodellen – virksomhedens nærmiljø og fjernmiljø

For at analysere alle de forhold, der påvirker virksomheden, kan man bruge omverdensmodellen. Som du...

Ruben S. 16-09-2022
Forstå AIDA-modellen - hvad er AIDA-modellen og hvad bruger man AIDA-modellen til?
Forstå AIDA-modellen - hvad er AIDA-modellen og hvad bruger man AIDA-modellen til?

Virksomheden kan have flere forskellige mål for sin kommunikation med markedet. Selvom virksomheden...

Ruben S. 16-09-2022
Porters generiske strategier – en model til virksomhedens konkurrencestrategi
Porters generiske strategier – en model til virksomhedens konkurrencestrategi

Med udgangspunkt i virksomhedens SWOT-analyse samt en klar formulering af virksomhedens ide og mål e...

Ruben S. 16-09-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90