De fire P'er - virksomhedens parametermix / handlingsparametre

Af Ruben S. 19-09-2022
De fire P'er - virksomhedens parametermix / handlingsparametre

Afsætning handler om at identificere og dække behov i markedet. Den måde, virksomheden kan dække behov på, kalder vi tit for de fire P’er. De fire P’er er en forkortelse, der dækker over virksomhedens handlingsparametre. Handlingsparametrene er de knapper, som virksomheden kan skrue på for at tilpasse sig kundens behov.

 

Hvad er de fire P'er?

  1. Product
  2. Price
  3. Place
  4. Promotion

1. Product

En sko er ikke bare en sko. En fritidssko er ikke bare en fritidssko. Den kan laves på mange måder. Virksomhederne konkurrerer om at lave produkter, der passer til målgruppen.

 

Produktet består både af selve genstanden, kunden køber, og den emballage, produktet sælges i. Selve produktet kan designes på mange forskellige måder, det kan have forskellige niveauer af kvalitet, det kan have forskellige funktionaliteter, og det kan måske være forbundet med et mærkenavn.

 

Uden om produktet er så emballagen, der både skal beskytte produktet og være salgsfremmende. Man kan også have forskellige varianter af produktet (et sortiment), og produktet kan have en garantiordning tilknyttet, ligesom der måske ydes service før, under eller efter købet. Så produktparameteren har mange facetter, og man skal hele tiden huske, at målgruppens behov er i centrum for beslutninger om alle disse facetter.

 

2. Price

Prisen er naturligvis også en vigtig parameter, og virksomhedens beslutninger om prisfastsættelse kan have afgørende betydning for afsætningen. Typisk vil man sige, at jo lavere pris des bedre (for kunden), men det er faktisk ikke helt rigtigt. Mange virksomheder forsøger at ramme kundens behov så godt, at kunden er villig til at betale en ekstra høj pris for det. Og nogle gange er dét, at en vare er dyr, faktisk grunden til, at kunden køber en given vare.

 

Under alle omstændigheder skal der tages beslutning om prisniveau, eventuelle rabatter og om, hvorvidt der skal tilknyttes forskellige former for kreditmuligheder eller specielle betalingsbetingelser.

 

3. Place

Place vil vi på dansk kalde for distribution eller salgskanal. Det handler om, hvordan kunden skal kunne få fat i produktet. Man skal vælge, om man vil sælge sit produkt gennem egne butikker, over internettet, gennem andre mellemhandlere osv.

 

Hvis man fx har et produkt, man ønsker skal optræde som noget dyrt og eksklusivt, er man også nødt til at vælge en salgskanal, der understøtter dette.

 

4. Promotion

Promotion handler om de ting, som virksomheden gør for at påvirke kunden til at vælge virksomhedens produkt. Men det er meget mere end en ”køb nu”-påvirkning. Det handler om at få kunden til at kende, prøve og derefter foretrække virksomhedens produkt, gerne som en integreret del af kundens livsstil.

 

Har du overvejet, hvor stærk promotion kan virke? Der er faktisk nogle produktmærker, som kunderne identificerer sig så stærkt med, at de ligefrem får tatoveret logoet for mærket!

 

Kilde: 

Denne blog er skrevet med udgangspunkt i bogen ”Afsætning B” og kapitlerne skrevet af Claus Bjerg. Bogen er stillet til rådighed af forlaget Praxis. Praxis er ligesom GoTutor en del af Egmont via Lindhardt og Ringhof Uddannelse.

Mød forfatteren:

Billede af Ruben S.

Ruben er direktør og medejer af GoTutor.

Ruben har en baggrund som underviser / lektiehjælper på HHX og universitetsniveau og har arbejdet i mange år som analysedirektør i marketingbranchen. At Ruben er en del af GoTutor skyldes hans ønske om at gøre en forskel for elever og give dem skoleglæde.

Rub...

Læs mere om Ruben S.

Vil du høre mere om lektiehjælp?

  • Styrk dit barns trivsel og motivation

  • 100% fokus på dit barns unikke behov


Du vil måske også synes om

Omverdensmodellen – virksomhedens nærmiljø og fjernmiljø
Omverdensmodellen – virksomhedens nærmiljø og fjernmiljø

For at analysere alle de forhold, der påvirker virksomheden, kan man bruge omverdensmodellen. Som du...

Ruben S. 16-09-2022
Forstå AIDA-modellen - hvad er AIDA-modellen og hvad bruger man AIDA-modellen til?
Forstå AIDA-modellen - hvad er AIDA-modellen og hvad bruger man AIDA-modellen til?

Virksomheden kan have flere forskellige mål for sin kommunikation med markedet. Selvom virksomheden...

Ruben S. 16-09-2022
Porters generiske strategier – en model til virksomhedens konkurrencestrategi
Porters generiske strategier – en model til virksomhedens konkurrencestrategi

Med udgangspunkt i virksomhedens SWOT-analyse samt en klar formulering af virksomhedens ide og mål e...

Ruben S. 16-09-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90