Anafor - et sprogligt virkemiddel

Af Signe Anna Bøe 25-02-2023
Anafor - et sprogligt virkemiddel

Hvis du gerne vil blive bedre til at udtrykke dig og lære et par kneb til hvordan, så læs med her, hvor du kan læse om begrebet anafor. I dette indlæg vil du blive introduceret til en anafor, som er et sprogligt virkemiddel. Det er ikke et hvilket som helst værktøj, for det kan potentielt set være meget hypnotiserende – hvis man vel og mærke bruger det korrekt.  

 

Hvad betyder anafor?

Anafor kommer af græsk anaphora, som betyder 'gentagelse' eller 'tilbageførelse' (ana) + 'bære' (phora). Anafor er et begreb inden for sprogvidenskaben, der beskriver et sprogligt element, som henviser til noget, der tidligere er blevet udtrykt. Det, som anaforen henviser til, bliver kaldt for dens antecedent. F.eks.:

  • "Hunden bider ikke. Den er meget rar" (hunden er antecedenten)

I den ældre sprogvidenskab refererede betegnelsen anafor til pronominer, hvis betydning blev bestemt ud fra den sammenhæng, de indgik i, som i eksemplet ovenover. Pronominer kan også referere til et udtryk, der kommer efterfølgende, f.eks.:

  • "Hun er sød, hende naboen"

Dette kalder man kataforisk brug, altså er hun en katafor.

I den nyere sprogvidenskab bruges anafor dog om alle udtryk, hvis betydning og tolkning afhænger af et foregående udtryk. For at forstå anaforer er det en forudsætning, at antecedenterne er lagret i vores hukommelse. De udskiftes løbende gennem tale eller læsning, sådan at vi altid har den rette disposition for tolkningen af dem.

 

Gentagelser fungerer 

Når du gentager det første eller de første ord i flere sætninger efter hinanden, kaldes det en anafor. Når man gentager en pointe på denne måde, er det uundgåeligt for modtageren at misforstå budskabet. Det kan virke utroligt stærkt. Tænk bare på det klassiske eksempel “I have a dream”, som er en tale, der er blevet historisk og verdenskendt for dens gennemslagskraft. 

I talen bruger Martin Luther King bl.a. anaforer til at få sit budskab igennem:  

... I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by the content of their character.

I have a dream today!

I have a dream that one day, down in Alabama, with its vicious racists, with its governor having his lips dripping with the words of "interposition" and "nullification" - one day right there in Alabama little black boys and black girls will be able to join hands with little white boys and white girls as sisters and brothers.

I have a dream today!

I have a dream that one day every valley shall be exalted, and every hill and mountain shall be made low, the rough places will be made plain, and the crooked places will be made straight; "and the glory of the Lord shall be revealed and all flesh shall see it together.

Martin Luther King fortsætter med anaforer og afslutter sin tale med flere stærke gentagelser for at understrege sin pointe:

...And so let freedom ring from the prodigious hilltops of New Hampshire.

Let freedom ring from the mighty mountains of New York.

Let freedom ring from the heightening Alleghenies of Pennsylvania.

Let freedom ring from the snow-capped Rockies of Colorado.

Let freedom ring from the curvaceous slopes of California.” 

 

Martin Luther King, Washington, DC, 1963

Gentagelserne i Martin Luther Kings tale er meget velovervejede elementer, som bevidst er blevet valgt for at producere en effekt. Sætningen, der bliver gentaget, “I have a dream”, refererer tilbage til et sted i talen, hvor han nævner den amerikanske drøm, som jo er USA’s varemærke. Den amerikanske drøm går ud på, at alle skal have de samme muligheder for at opnå succes, lige meget hvem man er. Desuden står det også i den amerikanske uafhængighedserklæring, at alle er skabt lige, men virkeligheden dengang var noget helt andet. 

Gentagelserne viser derfor også tilbage til oplevelsen af, at borgerrettigheder for afroamerikanere var ikke-eksisterende, på trods af at hele USA’s identitet hviler på et grundlag af lige muligheder for alle. De led nemlig fortsat under stor diskrimination på trods af afskaffelsen af slaveriet i USA i 1865. Denne anafor fungerede, fordi han brugte en viden, der lå lagret hos alle amerikanere. Martin Luther King forstod virkelig at bruge ordets magt og promoverede især ikke-voldelig kommunikation gennem sit arbejde for borgerrettigheder og ligestilling. Han modtog Nobels fredspris i 1964, så hans talegaver har uden tvivl bidraget til at få hans budskab ud og gøre en kæmpe forskel for afroamerikanere.

 

Hvornår bruger man anafor?

Du kan til enhver tid forsøge at gentage din pointe for at se, hvordan det påvirker dit budskab. Hvis det passer ind i en skoleopgave, så prøv eventuelt at bruge det i din konklusion eller i indledningen. Hvis du skal overtale din far til at hente dig hos en ven, fordi det regner rigtig meget, og du hverken har regntøj eller paraply med, kan du også bruge gentagelser her for at overtale din far til at hente dig. F.eks.: 

“Jeg har ikke nogen regnjakke, jeg har ikke nogen paraply, og jeg har heller ikke tid til at lægge mig syg, fordi jeg helt sikkert bliver våd på vejen hjem.” 

Hvis det gøres rigtigt, vil din far højst sandsynligt føle medlidenhed med dig og hente dig. Husk på, at det er vigtigt, at man udøver enhver form for kommunikation sandfærdigt og med respekt for modtageren. Hvis din far kan se, at det slet ikke regner, eller han selv har givet dig en paraply med i tasken, vil det nok ikke fungere. God fornøjelse! 

Mød forfatteren:

Billede af

Signe er tekstforfatter og skriver for bloggen hos GoTutor. Signe har en baggrund som skribent, sangskriver og webshop manager, og har i mange år arbejdet med børn og unge bl.a. som au pair i USA. Signe har en bachelor i kommunikation og digitale medier fra Aalborg Universitet, og har under sin studietid også skr...

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Hovedsætninger og ledsætninger
Hovedsætninger og ledsætninger

Du har nok hørt om hovedsætninger og ledsætninger i danskundervisningen, sammen med grundled og udsa...

Cathrine Noer Hjorth 08-11-2022
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske Virkemidler i fokus
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske Virkemidler i fokus

Er du stødt på begrebet stilistiske virkemidler, men er ikke helt sikker på, hvad det dækker over? I...

Vár Haraldsen 29-09-2023
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog

Du kender allerede substantiver, for din hverdag er nemlig fyldt med dem! Du har måske en fodbold, e...

Elisabeth Lysholm Olsen 12-10-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90