Virksomheden vælger sin målgruppe ud fra de segmenter, den har opdelt kundemulighederne i. Det segment der fremtræder mest attraktivt, bliver virksomhedens målgruppe. Fire forhold har afgørende betydning for virksomhedens valg af målgruppe. Det er segmentets størrelse og vækst, virksomhedens mulighed for at bearbejde segmentet, konkurrencesituationen i segmentet og virksomhedens mulige overskud ved at bearbejde segmentet.
Disse fire forhold omtales ofte som SMUK-modellen.
Oversigt over målgruppestrategier
Når virksomheden deler markedet op i flere segmenter og foretager en vurdering af dem, er det for at finde frem til det segment, det er mest attraktivt for virksomheden at bearbejde. Denne tankegang indebærer, at det burde være mest logisk for virksomheden blot at gøre et enkelt segment til sin målgruppe.
Virksomheden kan dog bearbejde markedet på flere måder end blot ved at koncentrere sig om en enkelt segment. Nedenstående model viser fire måder at gøre det på gående fra masse-markedsorientering til individuel orientering. Masse-markedsorientering indebærer, at virksomheden slet ikke opdeler sine kundemuligheder i segmenter, men behandler alle kundemuligheder ens. Individuel orientering betyder, at hver enkelt kundemulighed bearbejdes helt specielt og eneståede.
Udifferentieret og differentieret markedsføring
Virksomheden kan bearbejde alle sine kundemuligheder på en gang på to forskellige måder, som er differentieret og differentieret markedsføring
Gennem udifferentieret markedsføring giver virksomheden alle kundemuligheder det samme tilbud. Ideen bag at bearbejde massemarkedet er, at virksomheden på den måde kan bearbejde det størst mulige potentielle marked. Det burde føre til lavere omkostninger, lavere salgspriser og dermed højere fortjeneste. Omkostninger til produktudvikling og annoncering må også forventes at blive mindre, fordi virksomheden arbejder med færre produktvarianter. Virksomheden skal være ganske stor for at kunne benytte udifferentieret markedsføring.
Gennem differentieret markedsføring tilbyder virksomheden alle segmenter forskellige produkter i forhold til deres behov og ønsker. De store bilfabrikker som WV og Ford er gode eksempler på virksomheder, der anvender differentieret markedsføring. Begge producenter tilbyder en lang række af forskellige biltyper. Samsung prøver ligeledes at dække stort set alle segmenters behov for en mobiltelefon med rigtig mange forskellige produkttilbud.
Multi-segment markedsføring
Når en virksomhed forsøger at sælge det samme produkt til flere forskellige segmenter, så kaldes det for multisegment markedsføring. Her vil det være nødvendigt at differentiere reklameindsatsen til de forskellige segmenter, hvilket kan være forbundet med høje omkostninger. Det kan betyde, at værdien af et brand og kundernes opfattelse af det samme produkt, kan være ret forskellig på de forskellige segmenter.
Koncentreret markedsføring
Det klassiske resultat af en segmenteringsproces og målgruppefastlæggelse er koncentreret markedsføring. Her fokuserer virksomheden udelukkende på bearbejdning af det segment, den har fundet frem til er mest attraktivt. Ferrari og Porsche fremstiller således udelukkende dyre sportsbiler.
Markedsføring
Hver enkelt kundemulighed har unikke behov og ønsker. Når virksomheden tilpasser store dele af sit produkttilbud til den enkelte kundemulighed, taler vi om 1:1 markedsføring. Mange virksomheder arbejder nu med 1:1 markedsføring, og det må forventes, at denne bearbejdning af virksomhedens kundemuligheder kun vil vokse i fremtiden. Nike tilbyder eksempelvis, at vi selv kan designe de sko, vi vil købe fra virksomheden. Tilsvarende giver Amazon, iTunes, eBay og også mange danske internetbaserede virksomheder den enkelte kunde helt personlige tilbud.
Kilde:
Denne blog er skrevet med udgangspunkt i bogen ”Afsætning B” og kapitlerne skrevet af Claus Bjerg. Bogen er stillet til rådighed af forlaget Praxis. Praxis er ligesom GoTutor en del af Egmont via Lindhardt og Ringhof Uddannelse.