SMUK-modellen - vurdering af segmenter

Publiceret: 19-09-2022
SMUK-modellen - vurdering af segmenter

Virksomheden vælger sin målgruppe ud fra de segmenter, den har opdelt kundemulighederne i. Det segment der fremtræder mest attraktivt, bliver virksomhedens målgruppe. Fire forhold har afgørende betydning for virksomhedens valg af målgruppe. Det er segmentets størrelse og vækst, virksomhedens mulighed for at bearbejde segmentet, konkurrencesituationen i segmentet og virksomhedens mulige overskud ved at bearbejde segmentet.

 

Disse fire forhold omtales ofte som SMUK-modellen, som du kan ser herunder.

 

Hvad er SMUK-modellen?

 

 Valg af virksomhedens målgruppe ud fra følgende fire forhold:

 

  1. Segmentets størrelse og vækst

  2. Mulighed for at bearbejde segmentet

  3. Udgifter ved at bearbejde segmentet.

  4. Konkurrencesituationen i segmentet

 

1. Segmentets størrelse og vækst

Segmentets skal indeholde tilstrækkelig købekraft, før virksomheden finder det interessant at beskæftige sig med det. Virksomheden bliver ligeledes nødt til at vurdere, om segmentet vokser eller falder i størrelse. Et mindre segment med stor vækst kan derfor være interessant for virksomheden at bearbejde, mens et stort segment, der bliver mindre år for år, bør være mindre relevant for virksomheden at beskæftige sig med.

 

2. Muligheder for at bearbejde segmentet

Virksomheden har gode muligheder for at bearbejde et segment, når den på en effektiv måde kan komme i kontakt med kundemulighederne gennem sin markedsføring og sine salgskanaler.

 

Brug af internettet gør det i dag lettere end tidligere for virksomheden at skabe en relation med sine kundemuligheder og få gennemført et salg. Mange serviceopgaver kan også løses 100 % elektronisk på trods af lang fysisk afstand mellem kunde og virksomhed.

 

På trods af ovenstående fordele vil der stadigvæk være forskel på, hvor enkelt eller svært det kan være for virksomheden at bearbejde forskellige segmenter.

 

3. Udgifter ved bearbejdning

Virksomheden gøre sig overvejelser omkring, hvorvidt en bearbejdning af et givet segment samlet set kan give et overskud til virksomheden. Omkostninger i forbindelse med virksomhedens produkt, distribution og markedsføring skal relateres til prissætning og forventet omsætning.

 

Kan virksomheden ikke isoleret set skabe et forsvarligt overskud ved bearbejdning af et givet segment, bør virksomheden normalt ikke gå i gang med at bearbejde det.

 

4: Konkurrencesituationen i segmentet

Endelig har konkurrencesituationen om det enkelte segments kundemuligheder betydning for, hvor attraktivt virksomheden vil finde segmentet. Er der mange virksomheder, der kæmper om det samme segment, er det ikke nok, at virksomheden tilfredsstiller segmentets behov og ønsker. Virksomheden bliver til stadighed nødt til at tilbyde segmentet en enestående løsning for at klare sig i konkurrencen med de andre virksomheder.
 

Kilde: 

Denne blog er skrevet med udgangspunkt i bogen ”Afsætning B” og kapitlerne skrevet af Claus Bjerg. Bogen er stillet til rådighed af forlaget Praxis. Praxis er ligesom GoTutor en del af Egmont via Lindhardt og Ringhof Uddannelse.


Indlægget er også skrevet ud fra vores viden om lektiehjælp i afsætning og eksamenshjælp i afsætning.

Del artiklen

Vil du høre mere om lektiehjælp?

  • Styrk dit barns trivsel og motivation

  • 100% fokus på dit barns unikke behov

Du vil måske også synes om

Maslows behovspyramide - teori og eksempler
Maslows behovspyramide - teori og eksempler

Maslows behovspyramide er en model, som er udarbejdet for at danne overblik over menneskets behov. M...

Ulrikke Friis Højer 10-11-2022
Forstå Uppsala-modellen
Forstå Uppsala-modellen

Hvor international er en virksomhed, og hvordan kan man egentlig måle det - svaret kan findes via up...

Publiceret: 15-10-2022
Markedsudvælgelse via tragtmetoden, nærmarkedsmetoden og tilfældighedsmetoden
Markedsudvælgelse via tragtmetoden, nærmarkedsmetoden og tilfældighedsmetoden

Når virksomheden skal vælge, hvilke markeder den skal eksportere til, så er der overordnet set tre h...

Publiceret: 13-10-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90