Med udgangspunkt i virksomhedens SWOT-analyse samt en klar formulering af virksomhedens ide og mål er virksomheden nu klar til at arbejde med sin strategi.
Virksomhedens strategi er det redskab, der skal føre til, at virksomheden kan realisere sine mål. Vi skelner mellem to overordnede strategityper, som er konkurrencestrategier og vækststrategier.
Porters model for generiske strategier
Virksomhedens konkurrencestrategi kan tage udgangspunkt i den amerikanske forsker Michael Porters model for generiske strategier.
Modellen arbejder med to dimensioner, hvor den ene dimension er virksomhedens konkurrencemæssige fordel og og den anden dimension er virksomhedens markedsfokus. Herudfra anviser modellen tre forskellige positioner, en virksomhed kan tage afsæt i med det formål at konkurrere bedst muligt på markedet.
Omkostningsleder som konkurrencestrategi
En virksomhed, der arbejder med konkurrencestrategien omkostningsleder, er fokuseret på at kunne tilbyde en stor del af markedet sit produkt til den laveste mulige pris. For at gøre dette muligt bliver virksomheden nødt til at have de laveste samlede omkostninger, herunder produktionsomkostninger og omkostninger relateret til salg og markedsføring.
Virksomheden ønsker som omkostningsleder at forbedre sin markedsposition og dominere markedet.
Differentiering som konkurrencestrategi
Når virksomheden arbejder med udgangspunkt i differentiering, tilbyder den markedet et enestående produkt, som i stor udstrækning opfylder kundens ønsker og behov bedre end konkurrenterne. Virksomheden kan anvende alle sine handlingsparametre til differentiering. Det vi sige, at virksomheden her kan arbejde med sit produkt, sin prissætning, sine salgskanaler og sin promotion.
Da kunden ofte vil opleve en høj behovstilfredsstillelse ved anvendelse af virksomhedens produkt, vil det være muligt for virksomheden at prissætte sit produkt noget højere end de nærmeste konkurrenter.
Fokusering som konkurrencestrategi
En virksomhed, der anvender konkurrencestrategien fokusering, bearbejder ikke hele markedet, men blot et eller et par segmenter. Ligesom de virksomheder, der fokuserer på det totale marked, kan virksomheden her enten være orienteret mod at have de laveste omkostninger eller mod at udbyde et enestående tilbud.