Det fremgår af den måde, vi definerer et marked på, at det er virksomhedens produktopfattelse, der afgør, hvem den er i konkurrence med. Virksomheden kan have en meget konkret produktopfattelse – eller fortolke sit tilbud ganske bredt.
En beskrivelse af snæver vs. bred konkurrence
Virksomheden kan vælge at betragte sine konkurrenter meget begrænset som de virksomheder, der fremstiller helt tilsvarende produkter. Eksempelvis fremstiller Skagen Ure moderigtige armbåndsure med en typisk udsalgspris op til omkring 2.000 kroner. Virksomhederne Dyrberg/Kern og Inex fremstiller meget tilsvarende produkter. Vi siger, at der her er tale om snæver konkurrence. Vælger Skagen Ure at betragte sine konkurrenter som alle de virksomheder, der fremstiler armbåndsure i samme prisklase, åbner konkurrencen sig noget.
Virksomheden kan også vælge at se sine konkurrenter som de virksomheder, der er i stand til at dække samme behov som virksomhedens produkt. I forhold til Skagen Ure kunne dette være andre former for ure som køkkenure, vækkeure, vægure med flere.
Endelig kan virksomheden betragte sine konkurrenter som alle de virksomheder, der udbyder varer, der koster nogenlunde det samme som virksomhedens produkt. For Skagen Ure kunne der her være tale om en taske, sko, løbetøj m.m. Bred konkurrence handler altså om, at virksomheden konkurrerer med alle andre virksomheder om forbrugernes begrænsede midler.
Hvad er skydeskivemodellen?
Skydeskivemodellen giver en god visuel fremstilling og forståelse for snæver og bred konkurrence. Inde i midten af skydeskiven er der snæver konkurrence. Virksomheden konkurrerer her udelukkende med andre virksomheder, der udbyder helt samme produkttype til den samme målgruppe. Yderst i skydeskiven er virksomheden i bred konkurrence med alle produkter.
Kilde:
Denne blog er skrevet med udgangspunkt i bogen ”Afsætning B” og kapitlerne skrevet af Claus Bjerg. Bogen er stillet til rådighed af forlaget Praxis. Praxis er ligesom GoTutor en del af Egmont via Lindhardt og Ringhof Uddannelse.