Plc-kurven - forstå produktets livscyklus

Af Ruben Samuel Sørensen 19-09-2022
Plc-kurven - forstå produktets livscyklus

En virksomheds produt lever ikke uendeligt. Ligesom det gælder for mennesker og levende organismer, så har langt de fleste produkter en livscyklus. Som mennesker så fødes vi, vi vokser op og bliver voksne, for senere at blive ældre og til sidst dø.

 

Vi vil opleve, at produkter kan have en lignende livscyklus. Produkt vil som levende organismer have et livsforløb med en række forskellige perioder, der alle rummer specielle muligheder og udfordringer. Derfor er det vigtigt, at virksomheden løbende justerer og tilpasser produkterne i forhold til de forskellige perioder, de gennemlever.

 

Det er ikke en naturlov, at alle produkter får det samme livsforløb og lever lige længe. Nogle produkter vil dø inden for kort tid efter deres lancering på markedet, mens andre produkter kan opnå en meget lang levetid.

 

Som det også gælder for mennesker, er der dog en række fællestræk for de fleste produkters livsforløb. Et produkt vil typisk gennemleve fire forskellige grundfaser.

 

PLC-kurven: faser i produkters livscyklus

  1. Introduktion
  2. Vækst
  3. Modning
  4. Nedgang

 

1. Introduktionsfasen

Introduktionsfasen markerer starten på produktets liv. Virksomheden må generelt forvente en relativt lavt afsætning samtidig med, at virksomhedens produktionsomkostninger og markedsføringsomkostninger pr. solgt enhed er ganske store. Virksomheden skal med sit produkt søge kontakt med de kundemuligheder, der gennemgående viser stor interesse for at prøve noget nyt, og som også har god mulighed for at påvirke øvrige kundemuligheder. Hovedopgaven for virksomheden i introduktionsfasen er at skabe kendskab til sit produkt samt sikre det en plads på markedet.

Rigtigt mange produkter dør i introduktionsfasen, og der er mange årsager til dette. Men helt grundlæggende er der tale om manglende sammenhæng mellem kundemulighedernes ønsker og behov sat i relation til det, virksomhedens produkt kan tilbyde.

 

2. Vækstfasen

I vækstfasen vil virksomheden opleve en stærkt stigende afsætning som resultat af øget interesse for og kendskab til produktet.

 

Virksomhedens væsentligste opgave er at få salget til at vokse så meget, som muligt, hvilket kan finde sted gennem øget distribution og markedsføring. Virksomhedens skal i vækstfasen specielt koncentrere sig om de kundemuligheder, der generelt set er hurtige til at følge med i de nyeste trends på markedet.

 

Virksomheden vil i denne fase opleve, at andre virksomheder introducerer konkurrerende produkter for at opnå en bid af de nye markedsmuligheder. Selvom øget konkurrence kan gøre det lidt sværere for virksomhedens produkt, kan flere virksomheders aktivitet også få markedet til at vokse hurtigere.

 

3. Modningsfasen

Virksomhedens produkt opnår sin maksimale afsætning i modningsfasen. Salget vokser ikke så markant som i vækstfasen og vil på et tidspunkt begynde at falde noget.

Virksomhedens kundemuligheder er typisk dem, der ønsker et gennemprøvet produkt til en rimelig pris. Konkurrencen er i denne fase ganske hård, men der vil typisk også være mange kundemuligheder at slås om. For at komme i kontakt med flere kundemuligheder kan virksomheden arbejde med at udbrede sin distribution yderligere i forhold til vækstfasen.

 

Produktionsomkostninger og markedsføringsomkostninger er faldende pr. produkt i modningsasen, hvilket koblet sammen med det store salg betyder, at virksomheden her opnår sit største overskud. Og jo længere tid virksomheden kan have sit produkt i modningsfasen, jo større samlet overskud har den mulighed for at realisere.

 

4. Nedgangsfasen

I nedgangsfasen oplever virksomheden markant faldende afsætning. Nedgangen kan komme som en stor overraskelse for virksomheden, fordi den kan indtræffe ganske pludseligt, fx gennem ændringer i teknologi, mode og kulturrelaterede forhold.

 

Er virksomheden imidlertid forberedt på nedgangsfasen, har den gode muligheder for stadigvæk at realisere et vist overskud på salg af sit produkt.

 

Produktions-, markedsførings- og salgsomkostninger vil være ganske lave pr. produkt, hvilket giver virksomheden mulighed for at sælge sit produkt til en for kundemuligheden meget gunstig pris. Virksomhedens kundemuligheder i nedgangsfasen vil typisk ønske at gøre et godt køb af et gennemtestet og etableret produkt.
 

Kilde: 

Denne blog er skrevet med udgangspunkt i bogen ”Afsætning B” og kapitlerne skrevet af Claus Bjerg. Bogen er stillet til rådighed af forlaget Praxis. Praxis er ligesom GoTutor en del af Egmont via Lindhardt og Ringhof Uddannelse.

Mød forfatteren:

Billede af

Ruben er direktør og medejer af GoTutor. Ruben har en baggrund som underviser / lektiehjælper på HHX og universitetsniveau og har arbejdet i mange år som analysedirektør i marketingbranchen. At Ruben er en del af GoTutor skyldes hans ønske om at gøre en forskel for elever og give dem skoleglæde.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Priselasticitet – effekten af prisændringer
Priselasticitet – effekten af prisændringer

På denne blog har vi en del gange antaget, at der er en sammenhæng mellem afsætning og pris. Vi er g...

Ruben Samuel Sørensen 19-09-2022
Købemotiver - købsadfærden på B2C
Købemotiver - købsadfærden på B2C

En måde at forklare på, hvorfor forbrugeren køber det, han/hun gør, er via købemotiverne. Nogle gang...

Ruben Samuel Sørensen 20-09-2022
Ansoffs vækstmatrice – en model til virksomhedens vækststrategier
Ansoffs vækstmatrice – en model til virksomhedens vækststrategier

Ønsket om at vokse, blive større og udvikle sig er er en naturlig del af manges liv. Det samme gør s...

Ruben Samuel Sørensen 16-09-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90