Som ordblind kan man hurtigt falde bagud, når kravene til de skriftlige opgaver stiger. Det er nemlig ikke altid lige nemt at holde styr på de mange indholdsmæssige forventninger der kommer i løbet af skolegangen, når man hele tiden bruger energi på at sikre sig at teksten er korrekt. Det er ikke kun noget der er relevant i danskfaget, men den skriftlige fremstilling fremgår i alle skolens fag. Derfor har vi samlet en række råd, til den ordblinde, så de bedst kan lykkes i alle skolens fag.
Skab struktur omkring den skriftlige opgave
Noget af det, der kan være sværest for elever med ordblindhed, er at holde styr på alle de informationer som løbende kommer. Derfor kan det være en stor hjælp at skabe masser af struktur og rammer omkring det skriftlige arbejde.
Det er altid en fordel at gribe ind med støttehjul så tidligt som muligt, på den måde kan man som elev få gode vaner fra start af og således gøre senere opgaveskrivning nemmere.
Del opgaven op i små bidder
Uanset klassetrin, er et af de bedste værktøjer for at skabe struktur, at dele opgaven op i små bidder. På den måde kan det være nemmere at lægge fokus på den indholdsmæssige del af opgaven. Som elev kan man for eksempel når man lærer om fremstillingsformer lave sætninger, der hjælper en med at lægge en overordnet plan for opgaven og kan fungere som en guide.
Skal man fx have om genretrækkene for en berettende tekst, kan man lave en række sætninger, der hjælper en med at holde sig til genren. Det kan fx være:
“Det første, der skete var…”
“Herefter, skete der…”.
Ved brug af denne slags hjælpesætninger, kan man langsomt opbygge et godt kendskab til genren. Når man føler man har et godt tag på emnet, kan man langsomt give slip på hjælpesætninger og arbejde med opgaven mere som en helhed.
Det kan også være en stor hjælp at bede sin lærer, forælder eller lektiehjælper om hjælp til at lave disse sætninger eller dele opgaven op i mindre bidder.
Læg en plan og skab et overblik
Når man er ordblind, kan omfanget af en opgave nogle gange være så overvældende, at man giver helt op fra start af. Derfor kan det være en stor hjælp at tydeliggøre de overordnede mål for opgaver fx ved at skrive det ned på et stykke papir, computeren eller på tavlen.
På den måde kan man, når man føler man mister overblikket, hele tiden vende tilbage til planen.
Teknologi som et stærkt værktøj
Som ordblind kan de digtiale hjælpemidler spille en af de vigtigste roller, når det kommer til de skriftlige opgaver. IT-rygsækken er nemlig et værktøj, der kan hjælpe med at vende fokusset væk fra stavningen og give mulighed for at skrive fine og indholdsrige opgaver.
Hjælp med teknologien
Som elev kan det dog være rigtig svært at finde hoved og hale i præcis hvordan man får mest ud af rygsækkens indhold. Det er også hvorfor det er vigtigt, at elevens lærer, vejledere og lektiehjælpere er sat rigtig godt ind i de digitale hjælpemidler, de kan nemlig være imperative i at give eleven succesoplevelser i opgaveskrivningen. Du kan læse meget mere om de vigtigste hjælpemidler her: https://gotutor.dk/blog/hjaelpemidler-til-ordblinde
Første skridt til at få mest muligt ud af de digitale hjælpemidler er at få lavet et godt kendskab til ordenes lyde, værktøjerne bruger nemlig ens gengivelse af orddeling til at foreslå den rigtige stavemåde. Hvis man ikke har kendskab til ordlyde, kan det derfor være rigtig svært at udnytte programmerne til det yderste.
Kilder: https://www.alinea.dk/dansk/artikel/giv-ordblinde-elever-succes-med-skrive