Som ordblind kan det være svært at finde motivationen til at læse. Det læsetekniske kommer tit i vejen, for den helt gode læseoplevelse og det kan hurtigt slå selv den mest entusiastiske læser af pinden. Men læseoplevelsen handler om meget mere end blot det læsetekniske, bøger åbner nemlig op for nye oplevelser og verdener, som man som ordblind sagtens kan få adgang til - også på en måde der er sjov. Her har GoTutor samlet en række tips til at skabe mere læselyst for dig som er ordblind.
Hvis du vil læse flere indlæg om ordblindhed kan du gøre det her.
Hvad er læselyst?
Læselysten er glæden ved at læse. Læsning handler om meget mere end det læsetekniske, og bøger kan mere end blot at være informative, eller træne vores evne til at læse dem. Som ordblind har man dog en ekstra udfordring i at få adgang til bøgernes verden, og det kan være med til at dræbe læselysten.
Som ordblind får man ofte hverken alderssvarende eller spændende tekster stukket i hånden, når man skal træne sine læsetekniske evner. Derfor kan det være svært at se formålet i den lange kamp der er at træne læsningen. Men hvordan kan man som forælder eller som elev gøre det nemmere at åbne bøgernes verden?
Få mest ud af hjælpemidlerne
Indenfor de sidste fem år, er mængden af elever der bliver testet for ordblindhed samt viden om diverse hjælpemidler blevet større og større.
Hvis man er testet ordblind, får man adgang til en lang række digitale hjælpemidler som kan gøre læseoplevelsen sjovere og nemmere.
Som forælder og tillidsperson til ordblinde børn, kan man skabe motivation i læsningen. De digitale hjælpemidler danner nemlig en ramme, der gør at eleven kan beskæftige sig med bøger der er alderssvarende og som de synes er mere spændende.
Det kan også være nødvendigrt at få professionel undervisning, for 1-1 lektiehjælp kan hjælpe eleven med at helt styr på de digitale hjælpemidler og få givet et godt boost til at kunne følge undervisningen i skolen.
Få læseglæden gennem lydbøger
Et andet fantastisk værktøj til at skabe læselyst er lydbøger. Det er blevet mere og mere almindeligt at få bøgernes fortællinger ind gennem ørene, og dette kan være en kæmpe fordel for børn der er ordblinde.
Med lydbøgerne kan man give eleven adgang til alderssvarende litteratur og det kan derfor være en sjov og nem måde at udfordre eleven kognitivt og introducerer litteratur på en overskuelig måde. Når eleven får gode læseoplevelser gennem lydbøgerne, er det ikke kun for at skabe mere læselyst, men det forbedre også elevens ordforråd og øger chancerne for at de vil kaste sig ud i læsningen senere hen.
Det handler altså bare om at få implementeret lydbøgerne så tidligt som muligt, de findes til alle alderstrin og kan spille en stor rolle i forståelsen af bøgers værdi senere hen.
Konkrete råd til at en bedre læseoplevelse
Uanset om det handler om lydbøger, højtlæsning eller læsning via hjælpemidler, kan det som ordblind være rigtig svært at holde styr på en fortælling. Her har vi samlet 3 råd, som man kan gøre brug af, når der læses.
Forberedelse og forforståelse
Før I går i gang med læsningen, kan det være en fordel at give eleven noget forforståelse for fortællingen. Det kan fx være ved, udfra bogens forside, at gætte på bogen genre, handling eller tema.
Skab forståelse gennem opsummering
Stop undervejs i læsningen, det kan fx være efter hvert endt kapitel, eller ved hver afsnit, så eleven kan lave en opsummering af hvad der er blevet læst. Det kan fx være at give afsnittet en titel, men det kan også være en lille tegning eller en optagelse på telefonen.
Stil spøgsmål til bogen
Når i er færdige med teksten eller dagens læsning, kan det være en fordel at gennemgå en række spørgsmål som der er blevet forberedt på forhånd. Det kan fx være nogle i forbereder i forbindelse med forforståelsen af bogen, men det kan også være en liste med faste spørgsmål i taler om efter hver endt læsning.
Kilde:
https://www.alinea.dk/tvaerfagligt/artikel/ordblinde-faar-gode-litteraturoplevelser-gennem-oerene