Konkurrenceformer – forstå virksomhedens konkurrencesituation

Af Ruben S. 20-09-2022
Konkurrenceformer – forstå virksomhedens konkurrencesituation

Antallet af konkurrenter samt deres størrelse påvirker naturligt virksomhedens konkurrencesituation. Når vi sammenholder forbrugernes grad af præference med antallet af konkurrenter og deres størrelse får vi et overblik over en række forskellige konkurrenceformer.

 

Er der bare en virksomhed på markedet, der kan dække forbrugernes behov, taler vi om et monopol. Er der mange virksomheder, der udbyder helt tilsvarende produkter, og forbrugerne således ikke har nogen præferencer, taler vi om fuldkommen konkurrence.

 

Modellen øverst viser de forskellige konkurrenceformer. Vandret ses udbyderforhold i forhold til antal og størrelse. Lodret ses markedsform i forhold til forbrugernes præferencer.

 

Hvad er et monopol?

Monopol betyder, at en virksomhed er helt alene og ikke deler markedet med andre udbydere. Virksomheden har således ingen konkurrenter. Mange statslige virksomheder er startet med at være eneste virksomhed på markedet. Senere har regeringen af konkurrencemæssige hensyn åbnet op for konkurrence. Eksempelvis er Danmarks Radio, Post Danmark og De Danske Statsbaner startet som monopolvirksomheder.

 

Hvad betyder duopol?

På et marked, hvor der er duopol, er der kun to udbydere og derfor en begrænset konkurrence. Sælger de to virksomheder produkter, der skiller sig ud fra hinanden, taler vi om differentieret duopol. Det kunne eksempelvis være markedet for kommercielle jetfly med virksomhederne Boeing og Airbus.

 

Hvad er et oligopol?

På et marked med få store og en række mindre udbydere siger vi, at konkurrenceformen er oligopol. Når kunderne har præferencer for varerne på markedet, taler vi om differentieret oligopol.

 

Eksempelvis er markedet for mobiltelefoner dommineret af Apple og Samsung. Herudover er der en række andre udbydere på markedet. Markedsformen kan karakteriseres som differentieret oligopol. Det samme gør sig gældende for markedet for it-styresystemer domineret af Microsoft og Apple. Differentieret oligopol er en relativt almindelig konkurrenceform.

 

Hvad betyder monopolistisk konkurrence?

Monopolistisk konkurrence er kendetegnet ved, at mange virksomheder udbyder varer på markedet, samt at forbrugerne har præference for bestemte udbyderes tilbud. Konkurrenceformen minder om differentieret oligopol, men der er her blot flere udbydere. Eksempelvis markedet for dagligvarer.

 

Kilde: 

Denne blog er skrevet med udgangspunkt i bogen ”Afsætning B” og kapitlerne skrevet af Claus Bjerg. Bogen er stillet til rådighed af forlaget Praxis. Praxis er ligesom GoTutor en del af Egmont via Lindhardt og Ringhof Uddannelse.

Mød forfatteren:

Billede af Ruben S.

Ruben er direktør og medejer af GoTutor.

Ruben har en baggrund som underviser / lektiehjælper på HHX og universitetsniveau og har arbejdet i mange år som analysedirektør i marketingbranchen. At Ruben er en del af GoTutor skyldes hans ønske om at gøre en forskel for elever og give dem skoleglæde.

Rub...

Læs mere om Ruben S.

Vil du høre mere om lektiehjælp?

  • Styrk dit barns trivsel og motivation

  • 100% fokus på dit barns unikke behov


Du vil måske også synes om

Omverdensmodellen – virksomhedens nærmiljø og fjernmiljø
Omverdensmodellen – virksomhedens nærmiljø og fjernmiljø

For at analysere alle de forhold, der påvirker virksomheden, kan man bruge omverdensmodellen. Som du...

Ruben S. 16-09-2022
Forstå AIDA-modellen - hvad er AIDA-modellen og hvad bruger man AIDA-modellen til?
Forstå AIDA-modellen - hvad er AIDA-modellen og hvad bruger man AIDA-modellen til?

Virksomheden kan have flere forskellige mål for sin kommunikation med markedet. Selvom virksomheden...

Ruben S. 16-09-2022
Porters generiske strategier – en model til virksomhedens konkurrencestrategi
Porters generiske strategier – en model til virksomhedens konkurrencestrategi

Med udgangspunkt i virksomhedens SWOT-analyse samt en klar formulering af virksomhedens ide og mål e...

Ruben S. 16-09-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90