Kohærens og kohæsion: Sådan skaber du sammenhæng i dine tekster

Af Lene Møller Nielsen 15-08-2025
Kohærens og kohæsion: Sådan skaber du sammenhæng i dine tekster

Når du skriver en tekst – fx en analyse, artikel, rapport eller novelle – er det ikke nok, at sætningerne hver for sig giver mening. De skal også hænge sammen, så læseren nemt kan følge din tankegang. Det kaldes sammenhæng, og på fagsprog taler man især om to ting: kohærens og kohæsion.

De to ord lyder næsten ens, men de betyder ikke det samme. I dette opslag lærer du, hvad forskellen er, hvordan du bruger dem i dine egne tekster – og hvordan du genkender dem, når du analyserer andres.


Hvad betyder kohærens?

Kohærens handler om, hvordan indholdet i din tekst hænger logisk sammen. Det er altså den indre sammenhæng i betydning og tanke – ikke bare i sprog.


En tekst har god kohærens, når:

  • Dine afsnit følger en tydelig rækkefølge

  • Dine ideer udvikler sig logisk

  • Der er en rød tråd i argumenter eller fortælling

  • Det er let at forstå, hvad du vil sige – og hvorfor


Eksempel:

Hvis du skriver en artikel om unges mobilforbrug, og du først præsenterer problemet, derefter beskriver konsekvenserne og til sidst foreslår løsninger, så har du god kohærens. Dine ideer bygger logisk videre på hinanden.


Hvad betyder kohæsion?

Kohæsion handler om de sproglige bånd, der holder sætninger og afsnit sammen. Det er alt det, der sprogligt viser læseren, at tekstdelene hænger sammen – som limen mellem sætningerne.


En tekst har god kohæsion, når:

  • Der er brugt bindeord og konnektorer

  • Der er pronomener (fx “han”, “den”, “det”) der peger tilbage

  • Der bruges gentagelser og synonymer for at holde fokus

  • Sætninger ikke står alene, men henviser til hinanden


Eksempel:

“Unges mobilforbrug er steget markant. Dette skaber problemer med søvn og koncentration.”

Ordet dette henviser til det forrige udsagn – og binder sætningerne sammen. Det er kohæsion.


Hvad er forskellen?

Kohærens = den indholdsmæssige sammenhæng

  • Handler om logik, rækkefølge og forståelse

  • Spørg: Giver teksten mening? Følger den en klar struktur?


Kohæsion = den sproglige sammenhæng

  • Handler om sprog, bindeord og henvisninger

  • Spørg: Hænger sætningerne sprogligt sammen?


Begge dele er nødvendige, hvis din tekst skal være god og let at læse.


Hvorfor er det vigtigt?

Når du skriver tekster i skolen, skal du vise, at du kan tænke klart og skrive klart. Hvis din tekst mangler sammenhæng, bliver den svær at følge, selvom indholdet er godt.

Særligt i FP9 og skriftlige prøver i dansk, bliver du bedømt på, om din tekst er sammenhængende og velformuleret. Det gælder både din overordnede struktur (kohærens) og din sproglige sammenbinding (kohæsion).


Eksempler på kohærens og kohæsion

1. Kohærens – god indholdsmæssig sammenhæng:

“Mange unge oplever stress. Det skyldes blandt andet karakterpres og sociale medier. En løsning kunne være mere fokus på trivsel i skolen.”

Her udvikler teksten sig logisk: Problem → årsag → løsning. Det er god kohærens.

2. Kohæsion – god sproglig sammenhæng:

“Karakterpresset er en væsentlig årsag til stress. Dette har flere undersøgelser vist. Derfor bør skolen fokusere mere på trivsel.”

Her binder dette og derfor sætningerne sammen. Det er god kohæsion.


Almindelige midler til kohæsion

Her er nogle af de vigtigste sproglige midler, du kan bruge til at skabe kohæsion i dine tekster:

Bindeord og konnektorer:

  • Tidsforbindelser: først, senere, til sidst

  • Årsagsforbindelser: fordi, da, derfor,

  • Modstillinger: men, dog, alligevel, til gengæld

  • Sammenligninger: ligesom, som, på samme måde

  • Tilføjelser: og, desuden, endvidere, også


Henvisninger:

  • Pronomener: det, denne, hun, de

  • Henvisende udtryk: som nævnt, det ovenstående, disse forhold


Gentagelser og variation:

  • Gentag vigtige nøgleord (fx trivsel)

  • Brug synonymer eller nært beslægtede ord (fx trivsel, velbefindende, mental sundhed)


Samme tid og stil:

  • Hold dig til samme grammatisk tid (fx nutid)

  • Vær konsekvent i skrivestil og tone



Typiske fejl, du skal undgå

  • Spring i tankegangen: Hvis du skifter emne uden overgang, mister læseren den røde tråd.

  • Mangel på bindeord: Teksten kan virke hakkende og usammenhængende.

  • For mange pronomener uden tydelig reference: Læseren mister overblikket.

  • Modsætninger uden signalord: Læseren forstår ikke, at noget ændrer sig.


Eksempel på dårlig kohæsion:

“Elever trives ikke. Flere bliver stressede. Der bør være trivsel.”

Her mangler sammenhængende bindeord og forklaring – teksten virker løsrevet og flad.


Sådan skaber du god kohærens

  • Lav en tydelig plan for teksten

  • Skriv klare afsnit med ét emne ad gangen

  • Start afsnit med emnesætninger

  • Sørg for logisk rækkefølge i argumenter eller begivenheder

  • Tænk over, om læseren kan følge dit spor



Sådan skaber du god kohæsion

  • Brug relevante bindeord og henvisninger

  • Vær bevidst om, hvordan dine sætninger hænger sammen

  • Brug gentagelser og variation, så læseren fastholder fokus

  • Undgå “løse sætninger” uden tilknytning til det foregående



Når du analyserer en tekst

Når du skal analysere en tekst – fx til eksamen – kan du bruge kohærens og kohæsion til at:

  • Vurdere tekstens struktur og opbygning

  • Forklare, hvordan forfatteren styrer læserens forståelse

  • Underbygge, hvorfor teksten virker sammenhængende eller forvirrende

  • Kommentere på sproglige virkemidler og effekt


Fx:

“Teksten har god kohæsion, da afsnittene bindes sammen med bindeord som ‘derfor’ og ‘desuden’. Samtidig er der god kohærens, fordi argumenterne følger en logisk rækkefølge fra problem til løsning.”


Tjekliste: Kohærens og kohæsion

  • Er teksten logisk opbygget med tydelig rød tråd?

  • Har hvert afsnit et klart fokus?

  • Bruger du bindeord og konnektorer?

  • Henviser du sprogligt til tidligere udsagn?

  • Er det let at læse og forstå din tekst – uden at gå i stå?

  • Er der variation og sammenhæng i ordvalg?


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Informationsbrev: En saglig og venlig måde at give besked på
Informationsbrev: En saglig og venlig måde at give besked på

Et informationsbrev er en af de mest brugte og praktiske teksttyper i hverdagen. Måske har du fået e...

Lene Møller Nielsen 14-08-2025
Hovedsætninger og ledsætninger
Hovedsætninger og ledsætninger

Du har nok hørt om hovedsætninger og ledsætninger i danskundervisningen, sammen med grundled og udsa...

Cathrine Noer Hjorth 08-11-2022
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus

Er du stødt på begrebet stilistiske virkemidler, men er ikke helt sikker på, hvad det dækker over? I...

Vár Haraldsen 29-09-2023
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90