Kampagnetekst – genretræk og skriveguide

Af Lene Møller Nielsen 08-07-2025
Kampagnetekst – genretræk og skriveguide

Denne guide indeholder:

  • En forklaring på, hvad det er for en type tekst

  • Hvem du skriver til, og hvorfor det betyder noget

  • En trin-for-trin-model, der hjælper dig i gang

  • Konkrete sprogtricks

  • Tjekliste, så du ved, hvornår din tekst er færdig


Hvis du kender genren og har travlt, så gå direkte til punkt 7. Du får dog mest ud af at læse hele guiden først. Vend tilbage til punkt 4 og læs igen. Skriv derefter ud fra punkt 7. Tjek til sidst under punkt 8, om du har alt, og se punkt 6 igen, hvis du føler dig på afveje undervejs.


1. Hvad er en kampagnetekst?

En kampagnetekst er en overbevisende tekst, der skal få læseren til at gøre noget. Det kan være at skifte mening, handle anderledes, støtte en sag, købe et produkt eller deltage i en kampagne. Det vigtigste er, at du har et klart budskab og en modtager, du gerne vil overbevise.

En kampagnetekst kan minde om et debatindlæg, men den er mere handlingsorienteret og tit med et kreativt twist. Du må gerne bruge virkemidler fra reklamer, sociale medier eller kampagner, du kender – men du skal stadig skrive sammenhængende og overbevisende.



2. Formål og målgruppe

Formål:
At overbevise modtageren om at handle – støtte en sag, tage stilling, ændre adfærd, tænke nyt

Målgruppe:
Læseren af en avis, et skoleblad, en kampagne eller et socialt medie-opslag – det kan være unge, voksne, forældre, politikere, forbrugere, medborgere eller klassekammerater. Du skriver direkte til læseren, fx: “Du kan stadig nå at gøre en forskel…”



3. Skrivehjulet

Del af skrivehjulet

Spørgsmål du bør stille dig selv

Eksempel til kampagnetekst

Modtager

Hvem skal jeg overbevise – og hvorfor?

Elever og lærere på skolen

Hensigt

Hvad skal læseren føle, tænke eller gøre?

Stoppe madspild i kantinen

Fremstillingsform

Hvordan skal jeg skrive?

Appellerende, direkte, handlingsorienteret

Genre og layout

Hvordan skal teksten bygges op og se ud?

Skarp indledning, midte med argumenter og appel, og stærk afslutning med opfordring



4. Struktur og layout

En kampagnetekst skal fange og fastholde læseren – både i form og indhold.

Layout

  • Tydelig overskrift med appel eller spørgsmål

  • Luft mellem afsnit

  • Underoverskrifter kan bruges til at fremhæve pointer

  • Brug evt. punktopstillinger eller korte, slagkraftige sætninger


Typisk struktur

Afsnit

Funktion

Eksempel

1. Indledning

Fang læserens opmærksomhed. Brug en appel, et chok, et spørgsmål eller en konkret situation

“Hver dag smider vi 12 kg mad ud – bare på denne skole.”

2. Problem og baggrund

Forklar, hvad problemet er, og hvorfor det betyder noget

“Madspild er dyrt, dumt og dårligt for klimaet.”

3. Argumenter og appel

Brug fakta, følelser og etos til at overbevise

“Vil du være den, der smider mad ud, mens andre sulter?”

4. Løsning og opfordring

Fortæl, hvad læseren skal gøre – og hvorfor

“Tag kun det, du spiser – og red verden, én frokost ad gangen.”



5. Fortælleteknik og kneb

Tonen
Motiverende, klar og direkte. Du skal engagere og overbevise – ikke forklare eller diskutere.

Greb du kan bruge

  • Appelformer:

    • Etos: Skab troværdighed. Vis, at du ved, hvad du taler om.

    • Logos: Brug fakta, statistik og logik.

    • Patos: Brug følelser – fx vrede, stolthed, skyld, håb.


  • Slogans og punchlines:

    • “Drop maden – ikke klimaet!”

    • “Du vælger selv – fremtiden kigger med.”


  • Gentagelser og kontraster:

    • “Du kan gøre noget. Du bør gøre noget. Du må gøre noget.”


  • Direkte henvendelse:

    • “Du ved godt, det ikke er i orden.”


  • Visuelle billeder og billedsprog:

    • “Madspild er som at skylle penge direkte ud i toilettet.”



6. Typiske fejl – og hvordan du undgår dem

Fejl

Hvordan du undgår den

Du skriver som en analyse eller faktatekst

Skriv med appel og opfordring – ikke forklaring

Du glemmer din modtager

Forestil dig, hvem du skriver til – og tal til dem

Du bliver for vag

Brug konkrete eksempler og klare budskaber

Du glemmer opfordringen

Slut med et klart “Gør sådan her!”



7. Skriveskabelon – sådan skriver du en kampagnetekst

Indledning

  • Fang læserens opmærksomhed med et billede, et spørgsmål eller en provokation

  • Fortæl kort, hvad sagen handler om


Hoveddel

  • Forklar problemet – gerne med fakta eller eksempler

  • Brug forskellige appelformer (logos, etos, patos)

  • Inddrag konkrete konsekvenser og løsninger


Afslutning

  • Gentag kort dit budskab

  • Giv læseren en konkret opgave eller opfordring

  • Slut evt. med et slogan, et spørgsmål eller en fremtidsvision


Inden du skriver – husk dette:
Før du begynder at skrive, er det vigtigt, at du forstår opgaven helt. Læs opgaveformuleringen grundigt igennem, og vær opmærksom på de krav, der er til opgaven. Dette kan være krav til teksttype (f.eks. en artikel, et essay, en kampagnetekst osv.), krav om specifikke emner, eller krav om at inddrage visse perspektiver eller kilder.

Kopier gerne opgavekravene ind i starten af dit dokument. Så kan du fjerne dem, efterhånden som du er sikker på, du har dækket dem.

Læs opgaven flere gange for at være sikker på, at du har forstået, hvad der kræves.

Kilder:
Brug ikke andres tekst uden at skrive det om og tilpasse det. Ellers er det plagiat og trækker ned. Når du skriver det og bruger det velvalgt, trækker det op.

Hvis du bruger viden, citater eller fakta fra nettet, artikler eller undervisningen:

  • Skriv tydeligt, hvor det kommer fra.

  • Brug kun troværdige og relevante kilder (ikke tilfældige sider på nettet eller AI)



8. Tjekliste – Er min kampagnetekst klar til aflevering?

  • Har jeg fanget læseren fra starten?

  • Er problemet tydeligt forklaret?

  • Bruger jeg appelformer (etos, logos, patos)?

  • Har jeg eksempler, fakta eller billeder, der støtter min sag?

  • Har jeg skrevet i et levende og klart sprog?

  • Taler jeg direkte til min modtager?

  • Har jeg givet en klar opfordring til handling?

  • Har jeg tjekket kilder og skrevet, hvor de stammer fra?

  • Har jeg læst opgaven grundigt og besvaret det, der bliver spurgt om?

  • Har jeg rettet sproglige fejl og givet teksten luft og overskuelighed?


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Hovedsætninger og ledsætninger
Hovedsætninger og ledsætninger

Du har nok hørt om hovedsætninger og ledsætninger i danskundervisningen, sammen med grundled og udsa...

Cathrine Noer Hjorth 08-11-2022
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus

Er du stødt på begrebet stilistiske virkemidler, men er ikke helt sikker på, hvad det dækker over? I...

Vár Haraldsen 29-09-2023
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog

Du kender allerede substantiver, for din hverdag er nemlig fyldt med dem! Du har måske en fodbold, e...

Elisabeth Lysholm Olsen 12-10-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90