Halfdan Rasmussen er en af Danmarks mest elskede digtere. De fleste børn møder ham i de skøre og sjove rim, som får os til at grine og tænke på samme tid. Men Halfdan skrev ikke kun for sjov. Bag de finurlige vers gemmer der sig også alvor, samfundskritik og et stort hjerte for dem, der har det svært. Han blev kaldt Taffy af sine venner – og hans digte lever videre, fordi de både er fjollede, fine og fyldt med følelse.
Fra arbejderbarn til folkeeje
Halfdan Rasmussen blev født i 1915 i København. Han voksede op i et fattigt arbejderhjem og oplevede selv, hvad det vil sige at mangle penge og muligheder. Som ung kom han ud at sejle og prøvede mange forskellige jobs. Men det var sproget, han blev forelsket i.
Han begyndte at skrive digte under og efter 2. verdenskrig, og hans første samling med børnerim “Børnerim” udkom i 1949. Den blev hurtigt populær og efterfulgt af flere kendte samlinger, bl.a. “Tosserier”, “Himstregimser” og “Halfdans ABC”. Hans ABC-digte har været en fast del af danskundervisningen i generationer – både fordi de er sjove, og fordi de rimer så godt, at man ikke kan lade være med at læse dem højt.
Rim, rytme og sjove ord
Halfdan Rasmussens stil er nem at kende. Han brugte næsten altid rim og rytme, og han elskede at lege med sproget. Mange af hans digte indeholder opfundne ord, fx “himstregimser”, “fuld af fis” eller “sprælsketisse”. Det er ord, man ikke kan slå op i en ordbog – men man forstår dem alligevel, fordi de lyder rigtigt og passer ind i den verden, han skaber.
I digtet “Noget om rim” skriver han:
“Et rim er noget, der rimer på rim,
og det er jo det, som gør rim så fine.”
Han leger med sproget – og med selve ideen om, hvad et digt er. Det er typisk for Halfdan Rasmussen, at han ikke bare skriver om noget – han skriver med det. Sproget bliver en del af legen, og det er noget, mange børn (og voksne!) elsker.
Eksempel: ‘Halfdans ABC’
Et af hans mest kendte værker er Halfdans ABC. Her får hvert bogstav sit eget lille rim – ofte med en skør handling eller et sjovt billede. Fx:
“Freddy Fræk fra Fakse
fangede i fælder
femten flotte friske
fiskefrikadeller.”
Her er både rim, rytme, sjove billeder og et element af absurditet. Det er ikke realistisk – men det er sjovt og kreativt. Digtet kan minde os om, at der findes mange måder at se verden på – også med fantasiens øjne.
Efterkrigstiden var alvoren bag legen
Selvom Halfdan Rasmussen er kendt for sine børnedigte, skrev han også mange digte for voksne. Her viser han en anden side af sig selv – en digter med samfundssind og engagement.
I digtet “Ikke Bødlen” fra 1970’erne kritiserer han vold, magt og undertrykkelse:
“Du skal ikke tåle så inderligt vel
den uret, der ikke rammer dig selv!”
Det er blevet et meget kendt citat og bruges stadig i politiske sammenhænge. Her viser Halfdan, at han også kunne skrive med kraft og kamp – ikke kun med fis og fjollerier, og at han skriver sig ind i rækken af forfattere, der skrev for at undgå en gentagelse af Anden Verdenskrigs ondskab.
Humanist og menneskerettighedsforkæmper
Halfdan Rasmussen var engageret i menneskerettigheder og fredsarbejde. Han skrev digte om frihed, retfærdighed og ansvar – både for voksne og for unge.
Han var aktiv i Amnesty International og talte højt mod krig og diktatur. Det er noget, der præger mange af hans digte – også dem, der ved første øjekast ser legende ud. Under overfladen er der ofte en besked: Vær god ved andre. Tag ansvar. Vær modig.
En særlig stemme i dansk litteratur
Halfdan Rasmussen var noget særligt, fordi han kunne forene det barnlige og det alvorlige. Hans digte har været med til at præge dansk sprog og humor – og mange danskere kan citere ham uden overhovedet at vide det.
Hans digte rimer – men de siger også noget. De sætter billeder på følelser, og de minder os om, at ord kan være både sjove og stærke.
Typisk for ham er, at han:
har tydelig rytme og rim (godt til oplæsning og analyse)
inviterer til fortolkning – hvad betyder det, og hvorfor er det sjovt?
giver plads til leg, kreativitet og fantasi
kan åbne samtaler om alvorlige emner (fx uretfærdighed og ansvar)
Halfdan Rasmussen og efterkrigstiden
Halfdan skrev i en tid, hvor Danmark var ved at rejse sig efter krigen. Der var brug for håb, varme og humor – men også for en stemme, der turde kritisere og sige fra. Hans forfatterskab passer godt ind i efterkrigstidens behov for både opmuntring og opvågning.
Hans digte minder os om, at vi både kan grine og tænke samtidig – og at sproget er et fantastisk sted at gøre det.
Halfdan Rasmussens vigtigste værker – for dig i udskolingen
Halfdans ABC (1967)
Sjove vers med ét digt for hvert bogstav i alfabetet. De rimer og leger med lyde og ord. Meget brugt i skolen.
Tosserier (flere udgaver fra 1940’erne og frem)
En samling af skøre og sjove digte, der ikke altid giver mening – men altid får én til at grine. Her finder du digtet “Noget om helte”, som mange kender.
Himpegimpe (1957)
Endnu en samling af tosserim og sproglege. Her er katte, kæmper og ord, der ikke findes – men alligevel passer perfekt ind.
Børnerim (1951)
Sjove rim og digte om hverdag, leg og fantasi. Let at læse og sjovt at sige højt.
Lange Peter Madsen (1943)
En af Halfdans første børnebøger med rimede historier, der stadig er sjove i dag.
På knæ for livet (1948)
Digte til voksne – om livet, døden og kærlighed. Mere alvorligt og følsomt end børnerimene.
Korte skygger (1951)
Tænksomme digte med fokus på livet og verden. Her viser Halfdan, at han også kan være alvorlig og eftertænksom.
Den blå anemone (1956)
Et digt, som mange danskere kender. Det handler om at elske sit land og finde skønhed i det enkle.
Ikke Bødlen (1951)
Et vigtigt digt om, at man ikke bare skal finde sig i uretfærdighed – heller ikke selvom det ikke rammer én selv. Bruges ofte i undervisning om etik og samfund.
Modstandsdigte (fra 2. verdenskrig)
Digtning som våben: Halfdan skrev under krigen for at kæmpe med ord mod nazisterne. Mange af digtene blev først udgivet efter krigen.
Samarbejder med Ib Spang Olsen
Mange af børnebøgerne er illustreret af Ib Spang Olsen. Billeder og digte passer perfekt sammen og skaber en helt særlig stemning.
Sange og viser
Halfdan skrev også tekster til sange – både for børn og voksne. De er ofte sjove og kloge på samme tid.