Guide til skriftlig eksamen i dansk på HTX og Teknisk EUX

Af Lene Møller Nielsen 15-05-2025
Guide til skriftlig eksamen i dansk på HTX og Teknisk EUX

Den skriftlige eksamen i dansk på HTX og teknisk EUX er obligatorisk og varer 5 timer. Det er en centralt stillet opgave, hvor du kan vælge mellem fire opgavetyper:

1. Analyse, vurdering og diskussion

2. Kronik og refleksionstekst

3a. Analyse, fortolkning og perspektivering af fiktive tekster eller

3b. Analyse, vurdering og perspektivering af ikke-fiktive tekster.

4. Litteraturhistorisk opgave uden for opgavesættets tema

I det følgende gennemgås de enkeltvis med skriveguide og vurderingskriterier:

-

1. Analyse, vurdering og diskussion

I denne opgavetype skal du analysere og vurdere kronikker, klummer, debatindlæg, taler eller andre faglige tekster med holdning. Fokus er på tekstens argumentation og retoriske virkemidler.

-

Opgaveeksempel:

Analysér og vurdér "Vi har et demokratisk problem med forvaltningen af havet" med særligt fokus på argumentation og retorik. Diskutér derefter tekstens centrale synspunkter med udgangspunkt i opgavesættets emne. Inddrag mindst én anden tekst.

-

Kort fortalt:

  • Analyse: Undersøg tekstens argumentation og retorik, herunder brugen af sproglige virkemidler.

  • Vurdering: Overvej hvor nuanceret og relevant tekstens argumentation er.

  • Diskussion: Undersøg forskellige synspunkter på emnet og inddrag mindst én anden tekst fra opgavesættet.

-

Sådan skriver du en stærk analyse, vurdering og diskussion

En god besvarelse af denne opgavetype har følgende kendetegn:

  • Fængende indledning

    • Start med en spændende og præcis præsentation af teksten, du analyserer.

    • Gør det klart, hvad dit fokus er i forhold til opgavens overordnede emne.

    • Indledningen skal fungere som en rød tråd gennem hele opgaven.

  • Systematisk analyse

    • Find vigtige steder i teksten (tekstnedslag), der viser hovedpåstandene og argumenternes opbygning.

    • Analysér kort og præcist, hvordan teksten er bygget op.

  • Brug af danskfaglige begreber

    • Analysér tekstens argumentation og retorik ved fx at se på:

  • Kommunikationssituationen (hvem skriver til hvem, og hvorfor?)

  • Tekstens tone (formel, uformel, ironisk osv.)

  • Hvilke argumenttyper der bruges (fx fornuftsargumenter, følelsesargumenter)

  • Appelformer (logos, ethos, pathos)

  • Ordvalg, diskurser og retoriske kneb

  • Vurdering af argumentation og retorik

    • Bedøm, hvor stærke eller svage tekstens argumenter er.

    • Overvej, om sproget og de retoriske virkemidler understøtter budskabet godt.

    • Sammenfat, hvordan argumenterne og retorikken fungerer i forhold til tekstens formål og målgruppe.

  • Diskussion af emnet

    • Se på forskellige synspunkter – både de, der støtter tekstens budskab, og de, der udfordrer det.

    • Sammenlign og undersøg argumenterne fra flere vinkler.

    • Inddrag andre tekster eller dine egne argumenter for at skabe en nuanceret diskussion.

  • Kort og præcis afslutning

    • Afslut med en opsummering, der hænger sammen med din indledning.

-

2. Kronik og refleksionstekst

Kronikken er en opinionsgenre, hvor du argumenterer for en holdning på en engageret, selvstændig og nuanceret måde.

-

Opgaveeksempel:

Skriv en kronik om menneskets forhold til havet. Inddrag mindst to tekster fra opgavesættet. Begrund i del B dine sproglige og retoriske valg.

-

Kort fortalt:

Del A (kronik):

  • Formulér et klart hovedsynspunkt.

  • Underbyg dine argumenter med pointer fra opgavesættets tekster.

  • Skriv i et varieret og personligt sprog.

-

Del B (refleksion):

  • Forklar dine sproglige og retoriske valg ved hjælp af faglige begreber.

  • Brug eksempler fra din egen tekst til at dokumentere dine valg.

  • Skriv med en tydelig vinkel.

  • Undgå lange redegørelser eller analyseafsnit i selve kronikken.

  • Anvend et engageret og nuanceret sprog.

-

Sådan skriver du en rigtig god kronik eller refleksionstekst

En stærk besvarelse af denne opgavetype har følgende kendetegn:

  • Tydeligt hovedsynspunkt

    • Dit budskab skal være klart fra start og følges hele vejen igennem.

    • Du skal argumentere for dit synspunkt på en nuanceret, selvstændig og engageret måde.

  • Fængende indledning

    • Start med en stærk og præcis formulering af dit hovedsynspunkt, evt. i form af en manchet (en kort sammenfatning).

    • Indledningen skal vække læserens interesse.

  • Personlig og engageret stil

    • Skriv i et levende og varieret sprog.

    • Undgå klichéer som fx "Det er svært at spå om fremtiden".

  • Forståelse for kronikgenren

    • Vis, at du kender kronikkens opbygning og formål.

    • Behandl de inddragne tekster på en måde, der passer til genren.

  • Retorisk og stilistisk bevidsthed

    • Vær opmærksom på din målgruppe og kommunikationssituationen.

    • Brug sproglige og retoriske virkemidler bevidst og effektivt.

  • Stærk afslutning

    • Slut af med en pointe, der får læseren til at reflektere videre over emnet.

  • Begrund dine valg

    • Forklar og underbyg dine argumenter og sproglige valg med konkrete eksempler fra din tekst.

    • Undgå at følge en analysemodel slavisk – det vigtigste er, at dine valg giver mening i forhold til din kommunikationssituation.

-

3. Analyse, fortolkning og perspektivering eller analyse, vurdering og perspektivering

Denne opgavetype behandler medietekster, som enten er fiktive eller ikke-fiktive. Når teksten i denne opgavetype er fiktiv, vil opgavetypen hedde: Analyse, fortolkning og perspektivering. Når teksten i denne opgavetype er ikke-fiktiv, vil den hedde: Analyse, vurdering og perspektivering. Eksempler på tekster til denne opgavetype kan være: kortfilm, reklamer, kampagner, tv-serier, dokumentarer og nyhedsindslag.

-

Guide: Analyse, fortolkning og perspektivering

Denne type opgave handler om at undersøge en skønlitterær tekst grundigt (analyse), finde ud af, hvad den betyder (fortolkning), og sætte den i en større sammenhæng (perspektivering).

-

1. Indledning

  • Start med en spændende og fokuseret indledning.

  • Præsenter teksten, du analyserer, og gør det klart, hvad dit fokus er (hvad vil du undersøge?).

  • Læg gerne en tone an, der passer til din perspektivering.

-

2. Analyse

  • Undersøg, hvordan tekstens form og indhold hænger sammen.

  • Kig fx på sprog, stil, opbygning, temaer og virkemidler.

  • Brug danskfaglige begreber (men ikke som en skabelon – vælg dem, der giver mening for teksten!).

  • Underbyg din analyse med citater fra teksten.

-

3. Fortolkning

  • Saml dine analysepointer og kom med en samlet fortolkning: Hvad handler teksten dybest set om?

  • Vær nuanceret – en tekst kan have flere lag og betydninger.

  • Forbind din fortolkning til det overordnede emne i opgaven.

-

4. Perspektivering

  • Sæt teksten i en større sammenhæng:

    • Hvordan relaterer den sig til opgavens emne?

    • Kan du sammenligne den med en anden tekst fra opgavesættet?

    • Er der noget i samfundet, historien eller kulturen, den kan kobles til?

    • Perspektiveringen skal hjælpe med at give en dybere forståelse af teksten.

      -

5. Afslutning

  • Slut af med en kort opsummering, der runder din opgave af og binder den sammen med indledningen.

-

Guide: Analyse, vurdering og perspektivering

Denne type opgave minder om den forrige, men her handler det ikke om fortolkning. I stedet skal du vurdere, hvor godt fagteksten fungerer i sin kommunikationssituation.

-

1. Indledning

  • Start med en klar og fængende præsentation af teksten.

  • Gør det tydeligt, hvad dit analytiske fokus er.

-

2. Analyse

  • Undersøg, hvordan form og indhold hænger sammen.

  • Se fx på sprog, stil, argumentation og opbygning.

  • Brug relevante danskfaglige begreber og underbyg dine pointer med citater.

-

3. Vurdering

  • Vurder, hvor godt teksten når sit formål og sin målgruppe.

  • Overvej fx:

    • Er argumentationen stærk eller svag?

    • Er sproget passende for målgruppen?

    • Understøtter form og virkemidler budskabet?

  • Sammenfat, hvordan teksten fungerer i sin kommunikationssituation.

-

4. Perspektivering

  • Sæt teksten i en større sammenhæng:

    • Hvordan hænger den sammen med opgavens overordnede emne?

    • Kan du inddrage andre tekster for at give et bredere perspektiv?

    • Er der relevante samfundsmæssige eller kulturelle koblinger?

-

5. Afslutning

  • Slut af med en kort opsummering, der samler dine pointer og peger tilbage på indledningen.

-

4. Litteraturhistorisk opgave uden for opgavesættets tema

Når du analyserer en skønlitterær tekst uden for opgavesættet, skal du skrive en litteraturhistorisk opgave. Dette kræver, at du tager udgangspunkt i en litteraturhistorisk periode og perspektiverer tekstens temaer og stil i forhold til andre tekster fra samme periode.

-

Vurderingskriterier

Din besvarelse vurderes ud fra følgende kriterier:

  • Indhold: Dækkende analyse og fortolkning af tekstens betydning og temaer.

  • Struktur: Klar og logisk opbygning med indledning, analyse, vurdering og afslutning.

  • Sprog og stil: Korrekt og nuanceret brug af danskfaglige begreber.

  • Originalitet: Selvstændig og kreativ tilgang til opgaven.


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Guide til den mundtlige eksamen i dansk på STX
Guide til den mundtlige eksamen i dansk på STX

Inden prøven er det naturligvis vigtigt, at du har fulgt godt med og læst jeres pensum.Denne guide h...

Lene Møller Nielsen 16-04-2025
Effektiv planlægning af din læseferie
Effektiv planlægning af din læseferie

Maj måned og dage med timelange seancer i larmende stilhed i lufttætte gymnastiksale, kun brudt af i...

Ruben Samuel Sørensen 12-04-2015
De 7 største fejl til eksamen, der giver lavere karakterer
De 7 største fejl til eksamen, der giver lavere karakterer

Der er mange faktorer, der spiller ind, når censor og eksaminator skal diskutere og beslutte din kar...

Ruben Samuel Sørensen 23-05-2017
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90