Den skriftlige eksamen i dansk på HTX og teknisk EUX er obligatorisk og varer 5 timer. Det er en centralt stillet opgave, hvor du kan vælge mellem fire opgavetyper:
1. Analyse, vurdering og diskussion
2. Kronik og refleksionstekst
3a. Analyse, fortolkning og perspektivering af fiktive tekster eller
3b. Analyse, vurdering og perspektivering af ikke-fiktive tekster.
4. Litteraturhistorisk opgave uden for opgavesættets tema
I det følgende gennemgås de enkeltvis med skriveguide og vurderingskriterier:
-
1. Analyse, vurdering og diskussion
I denne opgavetype skal du analysere og vurdere kronikker, klummer, debatindlæg, taler eller andre faglige tekster med holdning. Fokus er på tekstens argumentation og retoriske virkemidler.
-
Opgaveeksempel:
Analysér og vurdér "Vi har et demokratisk problem med forvaltningen af havet" med særligt fokus på argumentation og retorik. Diskutér derefter tekstens centrale synspunkter med udgangspunkt i opgavesættets emne. Inddrag mindst én anden tekst.
-
Kort fortalt:
Analyse: Undersøg tekstens argumentation og retorik, herunder brugen af sproglige virkemidler.
Vurdering: Overvej hvor nuanceret og relevant tekstens argumentation er.
Diskussion: Undersøg forskellige synspunkter på emnet og inddrag mindst én anden tekst fra opgavesættet.
-
Sådan skriver du en stærk analyse, vurdering og diskussion
En god besvarelse af denne opgavetype har følgende kendetegn:
Fængende indledning
Start med en spændende og præcis præsentation af teksten, du analyserer.
Gør det klart, hvad dit fokus er i forhold til opgavens overordnede emne.
Indledningen skal fungere som en rød tråd gennem hele opgaven.
Systematisk analyse
Find vigtige steder i teksten (tekstnedslag), der viser hovedpåstandene og argumenternes opbygning.
Analysér kort og præcist, hvordan teksten er bygget op.
Brug af danskfaglige begreber
Analysér tekstens argumentation og retorik ved fx at se på:
Kommunikationssituationen (hvem skriver til hvem, og hvorfor?)
Tekstens tone (formel, uformel, ironisk osv.)
Hvilke argumenttyper der bruges (fx fornuftsargumenter, følelsesargumenter)
Appelformer (logos, ethos, pathos)
Ordvalg, diskurser og retoriske kneb
Vurdering af argumentation og retorik
Bedøm, hvor stærke eller svage tekstens argumenter er.
Overvej, om sproget og de retoriske virkemidler understøtter budskabet godt.
Sammenfat, hvordan argumenterne og retorikken fungerer i forhold til tekstens formål og målgruppe.
Diskussion af emnet
Se på forskellige synspunkter – både de, der støtter tekstens budskab, og de, der udfordrer det.
Sammenlign og undersøg argumenterne fra flere vinkler.
Inddrag andre tekster eller dine egne argumenter for at skabe en nuanceret diskussion.
Kort og præcis afslutning
Afslut med en opsummering, der hænger sammen med din indledning.
-
2. Kronik og refleksionstekst
Kronikken er en opinionsgenre, hvor du argumenterer for en holdning på en engageret, selvstændig og nuanceret måde.
-
Opgaveeksempel:
Skriv en kronik om menneskets forhold til havet. Inddrag mindst to tekster fra opgavesættet. Begrund i del B dine sproglige og retoriske valg.
-
Kort fortalt:
Del A (kronik):
Formulér et klart hovedsynspunkt.
Underbyg dine argumenter med pointer fra opgavesættets tekster.
Skriv i et varieret og personligt sprog.
-
Del B (refleksion):
Forklar dine sproglige og retoriske valg ved hjælp af faglige begreber.
Brug eksempler fra din egen tekst til at dokumentere dine valg.
Skriv med en tydelig vinkel.
Undgå lange redegørelser eller analyseafsnit i selve kronikken.
Anvend et engageret og nuanceret sprog.
-
Sådan skriver du en rigtig god kronik eller refleksionstekst
En stærk besvarelse af denne opgavetype har følgende kendetegn:
Tydeligt hovedsynspunkt
Dit budskab skal være klart fra start og følges hele vejen igennem.
Du skal argumentere for dit synspunkt på en nuanceret, selvstændig og engageret måde.
Fængende indledning
Start med en stærk og præcis formulering af dit hovedsynspunkt, evt. i form af en manchet (en kort sammenfatning).
Indledningen skal vække læserens interesse.
Personlig og engageret stil
Skriv i et levende og varieret sprog.
Undgå klichéer som fx "Det er svært at spå om fremtiden".
Forståelse for kronikgenren
Vis, at du kender kronikkens opbygning og formål.
Behandl de inddragne tekster på en måde, der passer til genren.
Retorisk og stilistisk bevidsthed
Vær opmærksom på din målgruppe og kommunikationssituationen.
Brug sproglige og retoriske virkemidler bevidst og effektivt.
Stærk afslutning
Slut af med en pointe, der får læseren til at reflektere videre over emnet.
Begrund dine valg
Forklar og underbyg dine argumenter og sproglige valg med konkrete eksempler fra din tekst.
Undgå at følge en analysemodel slavisk – det vigtigste er, at dine valg giver mening i forhold til din kommunikationssituation.
-
3. Analyse, fortolkning og perspektivering eller analyse, vurdering og perspektivering
Denne opgavetype behandler medietekster, som enten er fiktive eller ikke-fiktive. Når teksten i denne opgavetype er fiktiv, vil opgavetypen hedde: Analyse, fortolkning og perspektivering. Når teksten i denne opgavetype er ikke-fiktiv, vil den hedde: Analyse, vurdering og perspektivering. Eksempler på tekster til denne opgavetype kan være: kortfilm, reklamer, kampagner, tv-serier, dokumentarer og nyhedsindslag.
-
Guide: Analyse, fortolkning og perspektivering
Denne type opgave handler om at undersøge en skønlitterær tekst grundigt (analyse), finde ud af, hvad den betyder (fortolkning), og sætte den i en større sammenhæng (perspektivering).
-
1. Indledning
Start med en spændende og fokuseret indledning.
Præsenter teksten, du analyserer, og gør det klart, hvad dit fokus er (hvad vil du undersøge?).
Læg gerne en tone an, der passer til din perspektivering.
-
2. Analyse
Undersøg, hvordan tekstens form og indhold hænger sammen.
Kig fx på sprog, stil, opbygning, temaer og virkemidler.
Brug danskfaglige begreber (men ikke som en skabelon – vælg dem, der giver mening for teksten!).
Underbyg din analyse med citater fra teksten.
-
3. Fortolkning
Saml dine analysepointer og kom med en samlet fortolkning: Hvad handler teksten dybest set om?
Vær nuanceret – en tekst kan have flere lag og betydninger.
Forbind din fortolkning til det overordnede emne i opgaven.
-
4. Perspektivering
Sæt teksten i en større sammenhæng:
Hvordan relaterer den sig til opgavens emne?
Kan du sammenligne den med en anden tekst fra opgavesættet?
Er der noget i samfundet, historien eller kulturen, den kan kobles til?
Perspektiveringen skal hjælpe med at give en dybere forståelse af teksten.
-
5. Afslutning
Slut af med en kort opsummering, der runder din opgave af og binder den sammen med indledningen.
-
Guide: Analyse, vurdering og perspektivering
Denne type opgave minder om den forrige, men her handler det ikke om fortolkning. I stedet skal du vurdere, hvor godt fagteksten fungerer i sin kommunikationssituation.
-
1. Indledning
Start med en klar og fængende præsentation af teksten.
Gør det tydeligt, hvad dit analytiske fokus er.
-
2. Analyse
Undersøg, hvordan form og indhold hænger sammen.
Se fx på sprog, stil, argumentation og opbygning.
Brug relevante danskfaglige begreber og underbyg dine pointer med citater.
-
3. Vurdering
Vurder, hvor godt teksten når sit formål og sin målgruppe.
Overvej fx:
Er argumentationen stærk eller svag?
Er sproget passende for målgruppen?
Understøtter form og virkemidler budskabet?
Sammenfat, hvordan teksten fungerer i sin kommunikationssituation.
-
4. Perspektivering
Sæt teksten i en større sammenhæng:
Hvordan hænger den sammen med opgavens overordnede emne?
Kan du inddrage andre tekster for at give et bredere perspektiv?
Er der relevante samfundsmæssige eller kulturelle koblinger?
-
5. Afslutning
Slut af med en kort opsummering, der samler dine pointer og peger tilbage på indledningen.
-
4. Litteraturhistorisk opgave uden for opgavesættets tema
Når du analyserer en skønlitterær tekst uden for opgavesættet, skal du skrive en litteraturhistorisk opgave. Dette kræver, at du tager udgangspunkt i en litteraturhistorisk periode og perspektiverer tekstens temaer og stil i forhold til andre tekster fra samme periode.
-
Vurderingskriterier
Din besvarelse vurderes ud fra følgende kriterier:
Indhold: Dækkende analyse og fortolkning af tekstens betydning og temaer.
Struktur: Klar og logisk opbygning med indledning, analyse, vurdering og afslutning.
Sprog og stil: Korrekt og nuanceret brug af danskfaglige begreber.
Originalitet: Selvstændig og kreativ tilgang til opgaven.