Det er ikke kun pædagogerne nede i børnehaven, der har indflydelse på dit barns tid før skolestart. Du som forældre kan i høj grad være med til at gøre overgangen fra børnehave til skole så god som muligt. Børns forventninger til at starte i skole er meget forskellige. Du som forældre skal derfor være meget bevidst om, hvordan du gennem fortællinger om skolelivet påvirker dit barns forestillinger om det at gå i skole. Når dit barn starter i skole, vil der være rigtig meget, som forandrer sig. Det vil være en naturlig reaktion, at barnet er en anelse uforstående overfor, hvad der sker omkring det og det vil være overvældende og ressourcekrævende for barnet.
Træn hjemmefra
Du kan gøre overgangen nemmere, hvis du allerede hjemmefra træner nogle af de ting, som i skolen vil være en helt naturlig del af hverdagen. Dvs. at få ordet, turtagning og legeregler. f.eks. når I står i kø ved kassen i supermarkedet eller besøger en legeplads og er ved rutsjebanen – gør barnet opmærksom på, hvordan man kan tage hensyn til andre, lade andre gå først, vente på sin tur etc.
Når dit barn starter i skole, da er det også vigtigt, at det kan genkende alle bogstavernes form, navn og lyd (undtagen q, w, x og z) og genkende og ordne talsymbolerne og anvende dem til antalsbestemmelse. Få evt. inspiration til læsning med dit barn i blogindlægget: Hvordan finder du læseglæden hos dit barn? og Børns læselyst - forældre spiller en stor rolle.
Allerede hjemmefra kan du udvikle lyst og engagement til og motivation for at beskæftige sig med skolens indhold, sociale fællesskab og særlige arbejdsformer og herved bidrage til grundlaget for dit barns videre skolegang. Dette kan du blandet andet gøre ved at vise dit barn tal og bogstaver i hverdagen. Tal om hvad tal og bogstaver bruges til, og tal om de skilte, I ser, når I handler, kører bil, går tur osv. Derudover kan det være en god idé at læse bøger. Når du læser en bog højt, så lad efterfølgende barnet genfortælle, hvad historien handlede om. Bøger der kan være gode at læse med dit barn inden skolestart er f.eks. Dengang hr. Skæg startede i skole, Hr. Skæg tæller, Skæg med bogstaver.
Forældresamarbejde kan være en hjælp
Derudover, kan kendskab og relationer til hinanden i forældregruppen have afgørende betydning for, hvordan børnefællesskabet trives, hvordan konflikter mellem børnene tackles, hvordan man taler sammen etc. Jo bedre forældre kender hinanden og børnegruppen, desto mindre mobning og færre misforståelser, usikkerheder og frustrationer opstår der. Relationer gør det nemmere og mere legitimt at tage kontakt, hvis der opstår konflikter eller undren.
Huske også at læse vores temaindlæg for juli: GoTutor sætter fokus på læsning i juli!