Børns læselyst - forældre spiller en stor rolle

Børns læselyst - forældre spiller en stor rolle

Fra de helt små klasser i folkeskolen begynder man at tale om børns læsning og læselyst. Det er der god grund til, da øvelse er en meget vigtig faktor, når et barn skal knække læsekoden. Jo ældre barnet bliver, jo mindre fokus er der på læselyst hos barnet. Det er en skam af flere årsager. Flere studier taler for, at læsning og gode læsevaner har en masse positive følgevirkninger, som børn kan drage nytte af hele livet igennem.

 

Det kan mindske stress og generelt er det godt for den mentale sundhed, det giver en dybere indsigt i menneskets natur og kan hjælpe med at udvikle personlig identitet. Derudover minder fordybelsen, når man læser om lektiesituationen, specielt i sprogfagene, hvor skønlitteratur er en del af pensum hele vejen igennem skolegangen, så at få børn til at læse kan nemt komme dem til gode i lektiesituationen.

 

Hvorfor går det galt?

 

En landsdækkende kvantitativ undersøgelse fra 2017 afdækkede børns læse- og medievaner med fokus på læsingen, og erfarede at mange børn oplever et fald i læselysten omkring 5. Og 6. Klasse. Det kan der være flere grunde til.

 

  1. Børn får ofte mere frihed i den alder, frihed til at administrere deres fritid. Det betyder en større konkurrence for bøgerne, når man selvstændigt kan besøge venner eller vælge ting at streame på nettet.
  2. De fleste børn har knækket læsekoden på dette tidspunkt. Det kan betyde at hverken skolen eller forældre har det samme intense fokus på læsetræning og læsetid, da det vurderes at børnene kan læse.
  3. Det kan være svært for barnet at finde inspiration til læsestof. Selvom børn i denne generelt har store evner og nysgerrighed i forhold til at finde og dyrke interesser, specielt på internettet, så er det ikke ensbetydende med, at de selv kan finde gode læseoplevelser

 

Inspiration er nøglen:

Netop det med ikke selv at kunne finde den gode læseoplevelse er nøglen. Ifølge undersøgelse, så er inspiration fra forældre en af de 3 vigtigste årsager til, at børn læser i fritiden. Andre voksne som lærere og bibliotekarer kan også spille en positiv rolle, men påvirkning i hjemmet har altså en større virkning ifølge undersøgelsen. Her er nogle råd til, hvordan du inspirerer og hjælper dit barn til at få nogle gode læseoplevelser:

  1. Vær bevidst om, at du er en rollemodel – Når børn oplever at voksne læser for at hygge sig eller få en god oplevelse, så bliver det lettere at opfatte det som noget andet end ren pligt.
  2. Hjælp dem med at finde bøger – modsat andre fritidsinteresser som f.eks. digitale medier, så opfatter børn den voksne som eksperten, når det kommer til bøger. Gå i dialog med dem og find nogle læseoplevelser på baggrund af deres ønsker og interesser.
  3. Læsning kræver forbrydelse – Selvom man har knækket læsekoden, så kræver det stadig ro og vedholdenhed, at få den bedst mulige læseoplevelse. Hjælp dit barn med at skabe et rum for og afsætte tid til læsning.
  4. Opsøg bibliotekerne -  Jo flere steder børn møder voksne rollemodeller i forhold til læsning, jo bedre. Lad dem gå på opdagelse og lær dem at benytte sig af bibliotekarerne, der også kan vejlede.

 

 

Kilder:

http://www.laesforlivet.dk/lsning-mindsker-stress

http://www.fremtidensbiblioteker.dk/uploads/website/pdfer-lselyst/Overblikogindblik2017.pdf

https://faktalink.dk/borns-laesning

Del artiklen

Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90

Bliv ringet op i dag

Hør, hvad vi kan gøre for dit barn