Avislayout handler om, hvordan en journalistisk tekst er bygget op visuelt og strukturelt. Det handler ikke kun om, hvad der står i teksten, men også hvordan det ser ud: Hvordan fanger overskriften læserens blik? Hvor finder man hurtigt de vigtigste oplysninger? Hvordan skaber man overblik?
I skriftlig fremstilling i dansk, især ved FP9, er det vigtigt, at du kender de typiske elementer i en nyhedsartikel eller debattekst. Det viser, at du forstår genren og kan skrive modtagerbevidst og troværdigt.
Her får du en grundig guide til de vigtigste elementer i avisens layout, og hvordan du selv bruger dem i din tekst.
Rubrik (overskrift)
Rubrikken er det første, læseren ser. Den skal vække interesse og fortælle, hvad teksten handler om. En god rubrik er kort, tydelig og ofte skrevet i nutid. Den må gerne være lidt dramatisk eller vække nysgerrighed.
Eksempler på rubrikker:
"Flere unge mistrives i skolen"
"Mobilen stresser og motiverer unge"
"Skolens kantine rammer forbi de unge"
Rubrikker skrives ofte med større skriftstørrelse end brødteksten og i fed skrift. Det gør dem synlige og markerer, at de er vigtige.
Underrubrik (manchet)
Underrubrikken står lige under rubrikken og uddyber den kort. Den giver lidt mere information, så læseren får lyst til at læse videre. Den er stadig kort og neutral i tonen.
Eksempel: "En ny rapport viser, at hver tredje elev i udskolingen føler sig presset. Eksperter peger på karakterræs og sociale medier."
Underrubrikker kan stå i kursiv, så de adskiller sig fra både rubrik og brødtekst, men stadig er tydelige.
Byline
Bylinen viser, hvem der har skrevet teksten. Den står under rubrikken eller manchetten.
Eksempel: Af Maja Jensen, 9.a, Lindskovskolen
Det viser, at der står et menneske bag ordene og skaber troværdighed. En byline er ofte skrevet i almindelig skrift, men kan stå med lidt mindre skriftstørrelse end rubrik og underrubrik, så den ikke fylder for meget.
Mellemrubrikker
Mellemrubrikker er overskrifter inde i selve teksten. De opdeler teksten i afsnit og gør den lettere at finde rundt i. De fortæller, hvad det næste afsnit handler om.
Eksempler:
"Søvnmangel er et problem for mange"
"Hvad siger de unge selv?"
"Skolen skal tage ansvar"
Mellemrubrikker står typisk i fed skrift og er lidt større end brødteksten. Det skaber overblik.
Brødtekst
Brødteksten er selve artiklens indhold. Den skal være saglig, informativ og struktureret. Brug afsnit, varieret sprog og gerne citater fra personer.
Husk: I nyhedsartikler starter man med det vigtigste og arbejder sig nedad i detaljer. Det kaldes nyhedstrekanten.
Brødtekst står i almindelig skrifttype og -størrelse, som er let at læse. Vælg en klar og enkel skrifttype, og undgå alt for lille skrift.
Citatboks / fremhævet citat
Et fremhævet citat er en sætning fra brødteksten, som bliver trukket frem med fed skrift, kursiv eller placeret i en særlig boks. Det gør teksten mere levende og fremhæver det menneskelige perspektiv.
Eksempel: "Nogle dage kan jeg næsten ikke få vejret, når jeg skal i skole," siger Asta, 14 år.
Faktaboks
Faktaboksen står ved siden af teksten og giver korte, neutrale fakta. Den gør det nemt for læseren at få overblik over vigtige oplysninger.
Eksempel:
FAKTABOKS:
38 % af elever i 8.–9. klasse føler sig ofte stressede
21 % har fysiske symptomer som mavepine eller søvnproblemer
Kilde: Center for Ungdomspsykologi, 2024
Faktabokse kan stå i en ramme eller med grå baggrund, og teksten er ofte skrevet i punktform med neutral skrifttype. Det er vigtigt, at man ikke bruger holdninger i en faktaboks. Man bruger almindelig eller mindre skriftstørrelse og undgår kursiv og unødvendig pynt.
Hvorfor bruge avisens layout i din skoleopgave?
Hvis du bruger avisens layout-elementer i din tekst, viser du, at du:
Forstår den genre, du skriver i
Tænker på din modtager og gør teksten let at læse
Kan strukturere information klart og overskueligt
Kender forskel på fakta, vurderinger og citater
Det giver et bedre indtryk og trækker op i skriftlig fremstilling.
Tjekliste
Har du en rubrik, der vækker interesse?
Har du en underrubrik, der uddyber kort?
Står dit navn i en byline?
Har du brugt mellemrubrikker til at dele teksten op?
Er brødteksten klar, saglig og struktureret?
Har du fremhævet et vigtigt citat?
Har du lavet en faktaboks med tal eller fakta?
Har du tænkt over skrifttype, fed og kursiv for at skabe overblik?
Hvis du kan sige ja til de fleste punkter, er du godt på vej til en flot og gennemtænkt artikel!