Alt du skal vide om fotoreportager

Af Lene Møller Nielsen 21-07-2025
Alt du skal vide om fotoreportager

En fotoreportage er en særlig type tekst, hvor billeder fortæller en historie. Den bruges både i journalistik og skolen, og den kombinerer fotografier og tekst for at give læseren en stemningsfuld og levende oplevelse af en begivenhed, et sted eller en situation. I dette indlæg lærer du, hvordan en fotoreportage er bygget op, hvordan du læser og analyserer den – og hvordan du selv laver en.


Hvad er en fotoreportage?

En fotoreportage er en visuel fortælling, der består af flere billeder, ofte ledsaget af tekst. Den adskiller sig fra en almindelig reportage ved, at billederne bærer fortællingen – ikke bare supplerer den. Det kan være:

  • En billedserie fra en klimademonstration

  • En fotodagbog fra en skoledag

  • En billedfortælling fra en lokal festival

  • En fotoreportage fra en arbejdsplads, en hverdag eller en særlig situation


I journalistik bruges fotoreportager ofte til at skabe nærvær og engagement – og i danskfaget lærer du at bruge og forstå billeder som en del af en større fortælling.


Hvad er formålet med en fotoreportage?

Formålet er at vise en virkelighed gennem billeder – ikke bare beskrive den. En god fotoreportage:

  • Skaber indlevelse og stemning

  • Viser et forløb eller en udvikling

  • Får os til at forstå en begivenhed gennem mennesker og detaljer

  • Giver os indblik i noget, vi ellers ikke ville have set


Fotoreportager taler både til følelser og fornuft. De gør det muligt at opleve med øjnene, uden nødvendigvis at få alt forklaret.


Hvordan er en fotoreportage bygget op?

En typisk fotoreportage indeholder:

1. En indledning eller kort introduktion
– Et par linjer, der forklarer, hvad vi skal se, og hvorfor det er vigtigt.

2. En billedserie med undertekster
– Hvert billede har en billedtekst, der forklarer, hvad vi ser, og hvordan det hænger sammen med helheden.

3. Et forløb
– Billederne er sat i rækkefølge, så vi kan følge en begivenhed, et menneske eller en stemning gennem tid og rum.

4. Afslutning eller afrunding
– Enten et sidste billede, der samler op, eller en afsluttende tekst med refleksion.


Hvad skal du se efter, når du analyserer en fotoreportage?

Du skal både kigge på indholdet, rækkefølgen og virkemidlerne.


1. Motiv og stemning

  • Hvad viser billederne?

  • Er der mennesker, steder, begivenheder, detaljer?

  • Hvilken stemning skabes – ro, uro, glæde, alvor?


2. Komposition og vinkel

  • Er billederne taget tæt på (nærbillede) eller langt fra (totalbillede)?

  • Hvad ser vi i forgrund, mellemgrund og baggrund?

  • Hvordan styrer kameraets vinkel vores oplevelse?


3. Rækkefølge og udvikling

  • Hvilket billede starter serien – og hvorfor?

  • Er der en udvikling eller et forløb?

  • Hvordan slutter fotoreportagen?


4. Tekst og samspil

  • Hvad fortæller billedteksterne?

  • Understreger de det visuelle – eller tilføjer de ny viden?

  • Er der en sammenhæng mellem ord og billeder?


5. Afsender og hensigt

  • Hvem har lavet reportagen – og hvorfor?

  • Hvad vil den vise, fremhæve eller måske kritisere?



Eksempel

En fotoreportage fra en skole i Grønland viser elevernes hverdag:

– Første billede viser en elev, der går gennem sne til skole.
– Andet billede viser klasselokalet – børnene sidder i vinterjakker.
– Tredje billede zoomer ind på en dreng, der læser højt.
– Fjerde billede er fra frikvarteret – leg i sneen.
– Sidste billede viser tavlen, hvor læreren skriver med vanter på.


Virkemidler:

  • Farverne er kolde – det understreger kulden og klimaet.

  • Blikkene og kropssproget viser både koncentration og glæde.

  • Rækkefølgen skaber en tydelig fortælling om en skoledag under særlige vilkår.



Hvordan laver man selv en fotoreportage?

Du kan selv lave en fotoreportage – fx om en dag i dit liv, et emne du undersøger, eller noget du oplever.

Trin-for-trin:

1. Vælg et emne eller en begivenhed
– Fx en skoledag, et skoleløb, en tur, en konflikt, et projekt eller et fritidsliv.


2. Planlæg billederne
– Hvilke situationer skal med? Hvad er vigtigt at vise?


3. Tag billeder med omtanke
– Tænk over vinkel, lys, fokus og rækkefølge.


4. Udvælg de vigtigste billeder
– Du skal ikke vise alt – vælg de billeder, der tilsammen fortæller en stærk historie.


5. Skriv billedtekster
– Hvad ser vi? Hvad skal læseren vide eller føle?


6. Sæt serien sammen
– Start med et billede, der fanger. Slut med et, der afrunder. Overvej den dramatiske kurve.


Hvad trækker op?

  • At billederne tilsammen fortæller en tydelig og spændende historie

  • At du bruger komposition, vinkel og stemning bevidst

  • At du skriver præcise og hjælpsomme billedtekster

  • At der er variation i billedtyper (nær, total, detalje)

  • At du viser noget menneskeligt, relevant eller rørende

  • At der er balance mellem billede og tekst



Typiske fejl at undgå

  • At billederne ikke hænger sammen – for tilfældigt valg

  • At alle billeder ligner hinanden – ingen variation

  • At billedteksterne er overfladiske eller for korte

  • At reportagen mangler en klar start og slutning

  • At du kun dokumenterer uden at skabe stemning eller fortælling



Tjekliste

  • Har din fotoreportage et klart emne eller forløb?

  • Skaber billederne tilsammen en fortælling?

  • Har du tænkt over vinkel, beskæring og farver?

  • Understøtter billedteksterne fortællingen?

  • Er der variation i billedelementer og perspektiver?

  • Har du tænkt over, hvad reportagen skal vise eller sige?



Læs også

Vil du arbejde mere med billeder og fortælling? Så læs vores opslag om fotografi, forgrund, mellemgrund og baggrund og modalitet – og få styr på, hvordan billeder påvirker, forklarer og skaber følelser.


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Hovedsætninger og ledsætninger
Hovedsætninger og ledsætninger

Du har nok hørt om hovedsætninger og ledsætninger i danskundervisningen, sammen med grundled og udsa...

Cathrine Noer Hjorth 08-11-2022
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus

Er du stødt på begrebet stilistiske virkemidler, men er ikke helt sikker på, hvad det dækker over? I...

Vár Haraldsen 29-09-2023
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog

Du kender allerede substantiver, for din hverdag er nemlig fyldt med dem! Du har måske en fodbold, e...

Elisabeth Lysholm Olsen 12-10-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90