Børn og unge med ADHD kræver typisk en ekstra indsats fra forældre og undervisere i deres skolegang. ADHD kommer forskelligt til udtryk fra barn til barn, men fælles er, at der skal nogle andre redskaber til, når det kommer til lektier og skolearbejde. Vidste du, at 3-5 % af danske børn har ADHD? Det svarer til ca. 1 elev for hver klasse med 20-30 elever.
Hvad er ADHD?
ADHD er en forkortelse for Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Det er en neuropsykiatrisk lidelse, der giver problemer med opmærksomhed, hyperaktivitet og impulsivitet, og mennesker med ADHD kan have svært ved at tilpasse deres adfærd til den situation, de befinder sig i.
Man har endnu ikke i detaljer kortlagt forandringerne i hjernen, men meget tyder på, at ADHD skyldes en biologisk forstyrrelse i de dele af hjernen, der styrer vores opmærksomhed, motoriske aktivitet og impulsivitet. Det er de områder i hjernen, som blandt andet sørger for, at vi kan tage initiativer, planlægge, overskue og gennemføre handlinger. (...) De bagvedliggende biologiske årsager til forstyrrelserne menes at være en nedsat mængde eller virkning af stofferne dopamin og noradrenalin, som sørger for kommunikationen mellem hjernecellerne.
ADHD-Foreningen
Særligt opmærksomhedsforstyrrelser kan være problematiske for børn med ADHD. Disse vanskeligheder betyder bl.a., at man:
- Sjusker og/eller overser detaljer
- Har svært ved at holde koncentrationen
- Har svært ved at bearbejde instruktioner
- Nemt bliver distraheret
For skolebørn er dette problematisk, da en skoledag kan virke både lang og uoverskuelig. Børn med ADHD har derfor tendens til at falde bagud for klassekammeraterne rent fagligt, hvis man ikke sætter ind med de rette redskaber. Vi har skrevet et indlæg om lektielæsning for børn med ADHD, som med fordel kan læses og anvendes:
https://gotutor.dk/blog/sadan-motiverer-du-dit-barn-med-adhd-til-at-fa-lavet-lektier
ADHD og skoledagen
Ifølge socialstyrelsen opfylder mellem 3-5 % af alle børn i skolealderen kriterierne for at få ADHD. Der er flest drenge, der får stillet diagnosen; faktisk er der 3 gange så mange drenge som piger, der får konstateret ADHD. Urolige og uopmærksomme børn kræver ekstra tid og støtte samt en målrettet indsats, der kan udvikle deres kompetencer i et passende tempo. Får de ikke det, opstår der en følelse af utilstrækkelighed, der blot vil vokse sig større og større i takt med, at barnet rykker klassetrin op. Børn med ADHD kan ikke bare "tage sig sammen", "bevare koncentrationen" og alt det, de i dagens løb kan blive bedt om af frustrerede forældre og lærere.
Det er vigtigt at dyrke barnets styrker og små successer. Man kan også lave lektierne på en måde, som barnet synes er sjov og udfordrende – det kan tage lang tid, men når man først besidder de rette redskaber og ved, hvordan man bedst kan håndtere barnet og dets skolegang, vil skolearbejdet også blive nemmere og mere udbytterig for barnet.
Kilder: