Vi kender det vel alle sammen. At lave opgaver, som er kedelige, kan være noget så krævende at motivere sig selv til! Når det gælder børn, og børn som ovenikøbet har ADHD, kan det være en decideret kamp at komme i gang med lektierne.
Særligt som forælder til et barn med ADHD kan det være en stor bekymring, hvis barnet ikke får lavet sine lektier, og måske samtidig risikerer at komme bagud i skolen. Heldigvis findes der en masse værktøjer, som man kan bruge til at hjælpe sit barn rigtig godt på vej. Læs med her og se, hvad du kan gøre!
1. Find ud af, hvad der distraherer barnet
Er der for meget rod på bordet, hvor der skal laves lektier? Kører fjernsynet i baggrunden? Børn med ADHD har større problemer med at koncentrere sig end andre. De vil derfor have stor gavn af at befinde sig i et rum, hvor de ikke generes af ydre stimuli såsom lyde og rod. Ryd op på skrivebordet og sluk for TV'et og radioen. Sørg eventuelt for, at barnet har lydisolerende høretelefoner, så de kan lukke omverdenen lidt ude. Omvendt kan det for nogle være en stor hjælp med lidt musik i baggrunden – så undersøg, hvad der fungerer bedst for lige netop dit barn.
2. Lav en liste over belønninger
Børn med ADHD kan være meget impulsive og vil ofte glemme, hvad formålet med deres lektielæsning egentlig er. Hvorfor skal man også læse i en kedelig danskbog, når man kan spille computerspil eller skrive med vennerne over telefonen? Børn med ADHD lider af mangel på dopamin, og de har svært ved at overskue langsigtede konsekvenser (og belønninger!). De fleste vil derfor have gavn af at vide, at der efter lektielæsningen venter dem en lille belønning. En belønning kan være alt fra lidt slik til en pause med computerspil eller en biograftur.
Kun fantasien sætter grænser! Det vigtige er dog, at belønningen først gives, når barnet har udført aktiviteten. På den måde lærer barnet, at det kan betale sig at lave sine lektier.
3. Arbejd med hyperaktiviteten – ikke mod
Selvfølgelig skal alle – børn såvel som voksne – lære at sidde og tie stille. Men børn med ADHD oplever en større uro, fysisk såvel som psykisk, end andre børn, som ikke har ADHD.
Hvis du skal hjælpe et barn med ADHD med sin lektielæsning, har det derfor stor betydning, at barnets hyperaktivitet bliver omfavnet på en kærlig og pædagogisk måde. Skæld ikke barnet ud – det er aldrig deres skyld. Sørg i stedet for at anerkende barnet, når han/hun sidder stille og får lavet det, der er blevet bedt om.
Man kan med fordel også sørge for, at barnet har fået rørt sig og motioneret i løbet af dagen, så noget af al den fantastiske energi, som ADHD-børn jo har, er blevet brændt af. Det er også en rigtig god idé, hvis barnet kan sidde med en anti-stressbold eller en af de såkaldte "tangles" under lektielæsningen, så han/hun derigennem kan komme ud med noget af uroen.
I stedet for traditionel lektielæsning, hvor man sidder ved et bord, kan man også overveje at inkorporere fysisk leg og spil, så barnet kan få lov til at bevæge sig, mens der laves lektier. Det kan være alt fra brætspil til boldspil – det vigtigste er, at barnet ikke sidder ned på en stol i al den tid, lektielæsningen foregår; for så kan det godt blive svært at komme i mål.
Et lille råd med på vejen
Dette var blot et par generelle råd om, hvad man umiddelbart kan gøre for at motivere et barn med ADHD til at få lavet sine lektier. Alle børn er forskellige, og der findes mange gode råd og øvelser, som man kan anvende – find det, der fungerer for jer! På den lange bane er det vigtigt med gode søvn- og spisevaner, samt en meget anerkendende tone overfor barnet med ADHD, som jo kan have det svært både fagligt og socialt. Som forælder kan det være en frustration at se sit barn kæmpe med det faglige i skolen; men med en positiv og anerkendende tone, og med et fokus på, hvad barnet gør godt, kan man komme langt med lektielæsningen og barnets generelle trivsel!
Kilder:
ADHD-foreningen og GoTutors egen pjece om pædagogisk undervisning til børn med ADHD.