Priselasticitet – effekten af prisændringer

Af Ruben Samuel Sørensen 19-09-2022
Priselasticitet – effekten af prisændringer

På denne blog har vi en del gange antaget, at der er en sammenhæng mellem afsætning og pris. Vi er gået ud fra, at en lav pris vil medføre en høj efterspørgsel og omvendt. Når din lokale tøjbutik holder udsalg og derved sænker prisen, får de solgt flere stykker tøj. Denne sammenhæng kan illustreres med en kurve som vist øverst.

 

Noget af det, der er rigtig spændende ved efterspørgselskurven, er, hvor stor effekt en ændring i prisen har på efterspørgslen - altså hvor mange ekstra enheder der fx bliver solgt, hvis man sætter prisen ned. Effekten af prisændringer kalder man for priselasticitet.

 

Teorien om priselasticitet viser, at afsætningen af nogle varer er prisfølsomme (priselastiske), og at prisen altså har en stor betydning for afsætningen. Andre varer er ikke så følsomme over for prisændringer, og så kalder man afsætningen for uelastiske.

 

Hvis varerne hverken kan betegnes som prisfølsomme eller prisufølsomme og altså er lige midt imellem, kalder man afsætningen neutralelastisk.

 

Hvad betyder uelastisk efterspørgsel?

Uelastisk efterspørgsel kan også beskrives som mindre prisfølsom efterspørgsel. Det vil sige, at forbrugeren ikke reagerer synderligt på en prisændring.

 

Produkter med lav elasticitet

Tændstikker har lav elasticitet. De udgør en lille del af forbrugerens rådighedsbeløb. Et prisfald vil ikke få forbrugeren til at købe flere tændstikker, og eftersom det også er et nødvendighedsprodukt, vil en prisstigning heller ikke afholde forbrugeren fra at købe det.

 

Mælk er en nødvendighedsvare, så det vil forbrugeren købe i nogenlunde samme mængde på trods af moderate prisændringer. Et supermarked kan tiltrække kunder med tilbud på mælk, men det samlede forbrug vil ikke stige. Samtidig er mælk også et produkt, der købes af vane, og det kan ikke substitueres med andre produkter, ligesom det heller ikke kan gemmes i særligt lang tid.

 

Farvepatroner, støvsugerposer og andre produkter, der er tilbehør til produkter, forbrugeren tidligere har købt, er også tit uelastiske. Uanset om støvsugerposerne stiger eller falder lidt i pris, så skifter forbrugeren støvsugerposen, når den er fuld, og det er svært at erstatte støvsugerposen med et andet produkt eller et andet brand.

 

Hvad betyder elastisk efterspørgsel?

Elastisk efterspørgsel betyder, at efterspørgslen er prisfølsom. Forbrugeren vil således reagere på selv mindre prisændringer.

 

Produkter med høj elasticitet

Biler og andre langvarige forbrugsgoder er priselastiske. De udgør en betydelig del af budgettet, og da der er mange forskellige bilmærker, er konkurrencen hård, og det enkelte mærke kan let substitueres for et andet, ligesom forbrugeren kan skifte til offentlige transportmidler.
 

Friske ærter er et luksusprodukt, forbrugeren køber om sommeren. Det er ikke en nødvendigedsvare, men købes i høj grad for hyggens skyld. Som andre luksusprodukter har ærterne en forholdsvis høj prisfølsomhed, og efterspørgslen er elastisk.

 

Hvis virksomheden ønsker at ændre prisen på sine produkter, bør den holde sig kundernes reaktion for øje. Hvis man hæver prisen, kan man miste kunder til substituerende eller konkurrerende produkter, og hvis man sænker prisen, kan man risikere, at man enten ikke oplever en tilsvarede afsætningsstigning og dermed udhuler sin profitmargin, eller at efterspørgslen stiger så hurtig, at produktionsapparatet ikke kan følge med.

 

Kilde: 

Denne blog er skrevet med udgangspunkt i bogen ”Afsætning B” og kapitlerne skrevet af Claus Bjerg. Bogen er stillet til rådighed af forlaget Praxis. Praxis er ligesom GoTutor en del af Egmont via Lindhardt og Ringhof Uddannelse.

Mød forfatteren:

Billede af

Ruben er direktør og medejer af GoTutor. Ruben har en baggrund som underviser / lektiehjælper på HHX og universitetsniveau og har arbejdet i mange år som analysedirektør i marketingbranchen. At Ruben er en del af GoTutor skyldes hans ønske om at gøre en forskel for elever og give dem skoleglæde.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Købemotiver - købsadfærden på B2C
Købemotiver - købsadfærden på B2C

En måde at forklare på, hvorfor forbrugeren køber det, han/hun gør, er via købemotiverne. Nogle gang...

Ruben Samuel Sørensen 20-09-2022
Ansoffs vækstmatrice – en model til virksomhedens vækststrategier
Ansoffs vækstmatrice – en model til virksomhedens vækststrategier

Ønsket om at vokse, blive større og udvikle sig er er en naturlig del af manges liv. Det samme gør s...

Ruben Samuel Sørensen 16-09-2022
De syv P'er – forstå service som handlingsparameter
De syv P'er – forstå service som handlingsparameter

Virksomhedens Product, Price, Place samt Promotion betragtes normalt som en virksomheds traditionell...

Ruben Samuel Sørensen 19-09-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90