Pjece. brochure og folder – genretræk og skriveguide

Af Lene Møller Nielsen 08-07-2025
Pjece. brochure og folder – genretræk og skriveguide

Denne guide indeholder:

  • En forklaring på, hvad det er for en type tekst

  • Hvem du skriver til, og hvorfor det betyder noget

  • En trin-for-trin-model, der hjælper dig i gang

  • Konkrete sprogtricks

  • Tjekliste, så du ved, hvornår din tekst er færdig


Hvis du kender genren og har travlt, så gå direkte til punkt 7. Du får dog mest ud af at læse hele guiden først. Vend tilbage til punkt 4 og læs igen. Skriv derefter ud fra punkt 7. Tjek til sidst under punkt 8, om du har alt, og se punkt 6 igen, hvis du føler dig på afveje undervejs.


1. Hvad er en pjece, brochure eller folder?

En pjece, brochure eller folder er en kort, informerende og overbevisende tekst, som typisk skal fange modtagerens opmærksomhed og give viden om et emne. Den kombinerer tekst og grafik, bruger overskrifter, punktopstillinger og billeder, og er tit udformet som en kampagne, en oplysningsfolder eller et produktkatalog.

Det er vigtigt, at din tekst har en klar struktur, et tydeligt budskab og taler direkte til modtageren.


2. Formål og målgruppe

Formål:

  • At informere, vejlede eller overbevise læseren

  • At præsentere fakta på en letforståelig og overskuelig måde

  • At få modtageren til at reagere, lære noget – eller ændre holdning eller adfærd


Målgruppe:

  • Folk, der er interesserede i emnet, fx unge, forældre eller borgere

  • Modtagere, der måske ikke ved noget om emnet i forvejen

  • Nogen, der skal kunne forstå det hurtigt – og måske handle på det



3. Skrivehjulet – hvordan kommer du rundt?

Del af skrivehjulet

Spørgsmål du bør stille dig selv

Eksempel til pjece / brochure / folder

Modtager

Hvem skriver jeg til?

Unge borgere, forældre, elever eller forbrugere

Hensigt

Hvad vil jeg opnå?

Informere, vejlede eller få læseren til at handle

Fremstillingsform

Hvordan optræder jeg som skribent?

Klar, informerende og engageret – med direkte henvendelse

Genre og layout

Hvordan skal teksten bygges op?

For- og bagside, korte afsnit, grafik og opfordringer

Stil og sprog

Hvordan skal sproget være?

Kort, levende og overbevisende med "du"-form og slogans

Indhold

Hvad skal med i teksten?

Fakta, forklaringer, kontaktinfo og tydelig opfordring


4. Struktur og layout

En god pjece, brochure eller folder består ofte af disse elementer:

Element

Forklaring

Forside

Titel, emne, billede og evt. slogan

Indledning

Kort introduktion, fx med et problem, et spørgsmål eller et overraskende faktum

Hovedafsnit

2-3 korte afsnit med fakta, forklaringer eller argumenter – ofte i punktopstilling

Visuelt layout

Brug gerne underoverskrifter, grafik, farver og illustrationer

Afslutning

En klar opfordring eller sammenfatning: Hvad skal læseren tænke eller gøre?

Kontaktinfo

Hvis det passer til opgaven: fx hjemmeside, QR-kode, rådgivning, mm.



5. Fortælleteknik og kneb

  • Skriv kort og præcist – brug korte sætninger og konkrete ord

  • Brug aktive verber og tiltaleformen “du”

  • Skab blikfang med spørgsmål, tal, slogans og grafik

  • Vælg ord, der taler til målgruppen – og forklar fagbegreber, hvis du bruger dem

  • Gentag det vigtigste budskab flere steder i forskellige former

  • Brug AIDA-modellen som hjælp: Attention, Interest, Desire, Action



6. Typiske fejl

Fejl

Løsning

For meget tekst

Skær ned og brug punktopstillinger

For kedelig forside

Brug billede, farve og en fængende overskrift

For lidt blikfang

Tilføj grafik, spørgsmål eller citater

For uklar struktur

Lav tydelige afsnit og underoverskrifter

Ingen modtanker

Tænk over, hvad læseren kunne være uenig i – og imødekom det

For uklart formål

Tjek: Hvad skal læseren egentlig gøre bagefter?



7. Skriveskabelon

Titel på forsiden

  • Kort, fængende og tydelig – fx “Stop mobning nu!” eller “Sådan sparer du strøm”


Indledning

  • Præsenter emnet: Hvorfor er det vigtigt?

  • Start evt. med et spørgsmål eller en faktaboks


Fakta og forklaring

  • Giv 2-3 korte pointer – gerne i punktopstilling

  • Forklar og begrund dem kort


Visuel støtte

  • Tænk i grafik, figurer, illustrationer, statistik eller symboler


Opfordring / konklusion

  • Hvad skal modtageren gøre?

  • Gentag budskabet med en ny vinkel


Evt. kontaktoplysninger / logo / kilde

  • Fx "Læs mere på stopmobning.dk"



8. Tjekliste

  • Har du en tydelig overskrift og forside?

  • Er budskabet klart og målrettet?

  • Har du skrevet kort og overbevisende?

  • Er layoutet indbydende og overskueligt?

  • Har du givet læseren lyst til at gøre noget?

  • Har du brugt grafik og visuelle virkemidler?

  • Passer sproget til målgruppen?

  • Er der en klar opbygning og god afslutning?


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Hovedsætninger og ledsætninger
Hovedsætninger og ledsætninger

Du har nok hørt om hovedsætninger og ledsætninger i danskundervisningen, sammen med grundled og udsa...

Cathrine Noer Hjorth 08-11-2022
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus

Er du stødt på begrebet stilistiske virkemidler, men er ikke helt sikker på, hvad det dækker over? I...

Vár Haraldsen 29-09-2023
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog

Du kender allerede substantiver, for din hverdag er nemlig fyldt med dem! Du har måske en fodbold, e...

Elisabeth Lysholm Olsen 12-10-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90