Malerier: Motiv, farver, lys og meget mere

Af Lene Møller Nielsen 01-07-2025
Malerier: Motiv, farver, lys og meget mere

Et maleri er mere end bare farve på lærred. Det er en måde at fortælle, vise, udtrykke og påvirke på. Nogle malerier viser virkeligheden, som den ser ud. Andre viser verden, som kunstneren føler den. Et godt maleri taler til både øjne, tanker og følelser.

Når du analyserer et maleri, undersøger du, hvordan det er bygget op, hvad det viser, og hvad det vil sige. Du skal både se på det konkrete og det symbolske. På form og farve. På tid og betydning. I denne guide lærer du, hvordan du gør.


Indholdsfortegnelse

1. Førstehåndsindtryk

2. Motiv og indhold

3. Tema og budskab

4. Farver og lys

5. Komposition og rum

6. Figurer og former

7. Streg og penselføring

8. Kunsthistorisk kontekst

9. Perspektivering

10. Vigtige begreber



1. Førstehåndsindtryk

  • Hvad ser du først – og hvordan virker det?

  • Hvilke følelser eller tanker vækker billedet?

  • Er det roligt, dramatisk, uroligt eller harmonisk?

  • Hvad tror du, billedet handler om – før du dykker ned i det?



2. Motiv og indhold

  • Hvad forestiller billedet helt konkret?

  • Er det et portræt, landskab, hverdagsliv, symbolsk billede, religiøst motiv eller noget andet?

  • Hvad sker der i billedet – er der en handling, stemning eller fortælling?



3. Tema og budskab

  • Hvad handler billedet om på et dybere plan – fx død, kærlighed, ensomhed, magt, natur?

  • Er der en konflikt, en kontrast eller en pointe?

  • Hvad tror du, kunstneren vil udtrykke – og hvorfor?

  • Er der noget, du som beskuer skal tænke over?



4. Farver og lys

  • Hvilke farver er dominerende – varme, kolde, dæmpede, stærke?

  • Er farverne naturalistiske eller symbolske?

  • Hvor kommer lyset fra – og hvordan bruges det?

  • Er der skygger, lysglimt, kontraster?



5. Komposition og rum

  • Hvordan er billedfladen delt – fx midterlinje, diagonaler, trekanter, cirkler?

  • Hvad er placeret hvor – og hvorfor?

  • Er der dybde i billedet – forgrund, mellemgrund, baggrund?

  • Er der brugt perspektiv (lineært, luftperspektiv, forvrænget perspektiv)?



6. Figurer og former

  • Hvilke personer, dyr eller objekter optræder?

  • Hvad kendetegner dem – udtryk, kropssprog, bevægelse, relationer?

  • Er de realistiske eller stiliserede?

  • Er der gentagelser, geometriske figurer, kontraster mellem former?



7. Streg og penselføring

  • Er der tynde, tydelige streger – eller tykke og løse?

  • Hvordan er maleteknikken – præcis, flydende, grov, sløret?

  • Er det naivistisk, naturalistisk, stilistisk eller ekspressivt?

  • Hvad gør stregen eller teknikken ved din oplevelse?



8. Kunsthistorisk kontekst

  • Hvornår er værket lavet – og af hvem?

  • Hvilken stilart eller periode tilhører det – fx renæssance, romantik, impressionisme, modernisme, ekspressionisme?

  • Hvad var typisk for den tid – og hvordan ses det i værket?

  • Er kunstneren kendt for noget særligt?



9. Perspektivering

  • Minder værket om noget andet, du har set eller læst?

  • Kan det sammenlignes med et andet billede, en tekst, en film eller en begivenhed?

  • Hvad siger billedet om sin tid – og hvad siger det måske om vores?



10. Vigtige begreber til malerianalyse

Motiv – Det, der konkret vises: fx mennesker, natur, genstande
Tema – Det, billedet handler om på et dybere plan
Komposition – Hvordan billedets dele er sat sammen og placeret
Farver – Bruges til at skabe stemning, kontrast og symbolik
Lys og skygge – Giver dybde og effekt, kan understøtte stemning
Perspektiv – Illusion af dybde: lineært, luftigt, forvrænget
Figurkomposition – Placering og forhold mellem personer og objekter
Streg – Linjernes udtryk: tyk/tynd, løs/stram, kontrolleret/vild
Penselføring – Hvordan malingen er lagt på: synlig, glat, lagdelt
Naturalistisk – Virkelighedsnær gengivelse
Naivistisk – Enkel, barnlig og bevidst upoleret stil
Stilistisk – Bevidst forenklet eller symbolsk stil
Symbol – Noget konkret, der har en dybere betydning
Kunsthistorie – Viden om tid, stil, teknikker og perioder


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Hovedsætninger og ledsætninger
Hovedsætninger og ledsætninger

Du har nok hørt om hovedsætninger og ledsætninger i danskundervisningen, sammen med grundled og udsa...

Cathrine Noer Hjorth 08-11-2022
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske Virkemidler i fokus
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske Virkemidler i fokus

Er du stødt på begrebet stilistiske virkemidler, men er ikke helt sikker på, hvad det dækker over? I...

Vár Haraldsen 29-09-2023
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog
Forstå substantiver (navneord) i det danske sprog

Du kender allerede substantiver, for din hverdag er nemlig fyldt med dem! Du har måske en fodbold, e...

Elisabeth Lysholm Olsen 12-10-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90