En undersøgelse, som er beskrevet i artiklen ”Børn ned til syv år forkaster klassisk legetøj” fra Kristeligt Dagblad, 2018, viser, at drenge ofte kasserer det klassiske legetøj i en alder af otte år, mens piger allerede som syvårige er klar til at lægge det på hylden. Spørgsmålet er, om vi skal være bekymrede, og hvad vi i så fald, skal gøre ved det.
iPads i stedet for almindeligt legetøj
Pointen er, at børnene forkaster det klassiske legetøj til fordel for digitale produkter. I artiklen fra Kristeligt Dagblad er der forskellige grunde til årsagen; blandt andet at børnene mangler tid i hverdagen og en større forbrugerbevidsthed hos forældrene. Børn i dag har også et større ønske om tempo og interaktivitet – de keder sig hurtigere med det klassiske legetøj.
En spejling af den digitale tidsalder
Faktum er, at vi lever i en digital tidsalder, og teknologien er kommet for at blive. Derfor bør vi ikke frygte, at børnene også tager teknologien til sig, selvom det erstatter klassisk legetøj i nogen grad. Det er kun en fordel, at børn er dygtige, hurtige og omstillingsparate i forhold til teknologi. Ifølge professor og nobelpristager James Heckmann er det en måde at investere i børnenes fremtid på. Man kan altså se børnenes evne til at benytte digitale produkter som en væsentlig fordel.
Bland legetøj og iPads
Selvom børnene spejler deres nutid, kan der være grund til bekymring, hvis brugen af teknologi tager overhånd. Ifølge en nyere artikel i Politiken har en skoleleder på en friskole indsamlet tegninger fra børnene ved skolestart gennem en årrække (2002-2016). Tegningerne fra 2002 er detaljerige og farverige, hvorimod de nyeste tegninger er unuancerede og simple. I artiklen angiver man årsagen til de farveløse og simple tegninger i 2016 børns overforbrug af iPad’en.
Børn og unge er sammen på nye måder
Ud over de mulige fysiske konsekvenser ser vi også, hvordan børns sociale relationer ændrer sig. Børn er i dag sammen på en anden måde, hvor det oftest er et spil på iPad’en som er i centrum. De arrangerer også ofte ”spilleaftaler” ifølge artiklen i Kristeligt Dagblad, 2018, hvor de ”leger” sammen gennem en iPad i stedet for med legetøj. Det kan virke mærkeligt for den ældre generation og skabe utryghed i forhold til den nære relation, som børn måske kan få sværere ved at have til hinanden.
Legetøj eller ej – de voksne har ansvaret
Man kan tale om både fordele og ulemper når det kommer til børns brug af teknologi frem for klassisk legetøj. Men det er vigtigt, at vi accepterer, at teknologien er et element i barnets hverdag. Forældre, pædagoger og lærere bør derfor tage del i denne teknologi og være med til at give børnene den digitale dannelse.
Husk det klassiske legetøj
Vi bør derfor ikke altid se på barnets forbrug af iPad’en som noget negativt – men også som læring, som forbereder barnet på fremtiden. Det er endnu for tidligt at sige noget om konsekvenserne af en opvækst med en iPad i hånden. Men allerede nu er der tegn på kropslige og sociale ulemper ved børnenes forbrug. Så selvom en iPad kan bidrage til læring, må man huske at den ikke må tage over – almindeligt legetøj som Barbie, Action Man og LEGO kan stadig noget.