Dialogisk læsning - andre tilgange til at forbedre læseevner

Af Laura Norén 24-08-2023
Dialogisk læsning - andre tilgange til at forbedre læseevner

Hvad er dialogisk læsning og hvordan bruger man metoden? Dette vil vi kigge nærmere på nu. Dialogisk læsning kan være et godt værktøj, hvis du netop sidder og skal lære dit barn at læse. Dialogisk læsning kan både styrke dit barns læseevner men også gavne dig og dit barns relation til hinanden.

Dialogisk læsning kan også assistere i udviklingen af dit barns kommunikative evner og fordre en sikker, tryg og gavnlig skolestart. Læs med her og lær mere om dialogisk læsning. 



Hvad er dialogisk læsning?

Dialogisk læsning er en form for interaktiv læsemetode. Dialogisk læsning kan bruges i forhold til at udvikle dit barns læseevner. Ved dialogisk læsning ligger fokus på, at du sammen med dit barn bruger læsning i forbindelse med samtaler, refleksioner og diskussioner. Dette skaber samtale og interesse. Du kan bruge dialogisk læsning som en måde at fremme sproglig udvikling, ordforråd, forståelse og kommunikative evner. 



Guide til dialogisk læsning

  • Læs langsomt og stop ofte
    Det er vigtigt at tage tingene i dit barns tempo og huske at de endnu ikke er helt lærde i læsning. Derfor er det vigtigt at benytte et roligt tempo og eventuelt stoppe op med jævne mellemrum og tale om det man har læst sammen. 

  • Stil åbne spørgsmål
    Stil spørgsmål, der ikke kan besvares med et enkelt ord, men i stedet kræver uddybende svar. Ved at gøre dette inviterer du nemlig dit barn til at reflektere over materialet og deltage i samtalen. 

  • Byg på svar
    Uanset om dit barn svarer rigtigt eller forkert på spørgsmål om materialet, er det vigtigt at bibeholde deres mod ved at bygge videre på deres svar og spørge ind til dem. 

  • Ros og opmuntring
    Det er vigtigt at rose og opmuntre dit barn til deltagelse. Inviter dem til at dele tanker og følelser omkring det, i sammen læser. 

  • Følg barnets interesse
    Hvis dit barn viser interesse for en bestemt del af historien eller et billede, så bliv ved det og stil spørgsmål og uddyb samtalen gennem interessen. 

  • Brug forskellige stemmer og lyde
    Gør læsningen sjov og levende ved at bruge forskellige stemmer til de forskellige karakterer Du kan også tilføje lydeffekter for at gøre det mere spændende.

  • Relater til eget liv
    Spørg, om de har oplevet noget lignende i deres eget liv eller om de kender nogen, der har.



Hvorfor benytte dialogisk læsning?

Ved brug af dialogisk læsning kan du gennem kontinuerlig dialog og refleksion skabe et godt forhold til læsning for dit barn. Dialogisk læsning kan også være en del af at opbygge en god relation til dit barn gennem kvalitetstid, samtaler og en fælles aktivitet. Dialogisk læsning kan på flere områder styrke dit barns læseevner og kommunikative evner, dette vil vi i næste afsnit se nærmere på. 



Fordele ved dialogisk læsning 

  • Sprogudvikling
    Dialogisk læsning giver dit barn muligheden for at lære nye ord gennem læsning, lytning og diskussion. Gennem læsningen kan de få en fornemmelse for nye ord og hvordan de bruges i sætninger. På denne måde kan dialogisk læsning udvikle dit barns ordforråd.  mulighed for at høre og bruge nye ord, udtryk og sætninger i en meningsfuld sammenhæng. 

  • Forståelse af tekst
    Gennem samtaler og spørgsmål om indholdet i bogen forstår børn bedre, hvad der sker i historien. De udvikler deres evne til at forudsige, sammenfatte og analysere teksten, hvilket forbedrer deres generelle læseforståelse.

  • Kognitiv stimulering
    Dialogisk læsning kan hjælpe dit barns kognitive, eller mentale, udvikling. Denne udvikling sker gennem deres aktive deltagelse, hvor de reflekterer, diskuterer og tænker over tekstens meninger og potentielle udfald. 

  • Styrkelse af læsevaner
    Når børn oplever, at læsning er en sjov og interaktiv aktivitet, bliver det sandsynligt, at de vil udvikle en positiv holdning til læsning. Dette kan føre til øget interesse for læsning og opbygning af læsevaner.

  • Bedre kommunikationsevner
    Dialogisk læsning kan også hjælpe til at forbedre dit barns kommunikative evner, netop gennem jeres diskussioner og samtaler. 

  • Selvtillid
    Ved at interessere dig for, og være i dialog med dit barn, kan du hjælpe deres selvtillid. Ved at interessere sig for, og bygge på deres tanker og input, giver det en følelse af, at deres meninger og tanker er værdifulde.

  • Overførsel til selvstændig læsning
    De færdigheder, der opbygges gennem dialogisk læsning, kan overføres til selvstændig læsning, når børn begynder at læse på egen hånd. De vil have bedre forståelse af tekster og evnen til at engagere sig med læsestoffet på en dybere måde.



Hvordan hjælper dialogisk læsning mit barns udvikling?

Man kan overordnet sige, at dialogisk læsning kan hjælpe dit barn i opbygningen af grundlæggende færdigheder, der ligger forud for gode og stærke læsefærdigheder samt kognitive udvikling. Ydermere kan dialogisk læsning også være relationsopbyggende, idet du som forælder eller omsorgsperson skaber en tæt og dialogisk forbindelse eller relation til dit barn gennem denne fælles aktivitet.

Samlet set kan dialogisk læsning bidrage til at skabe en varm, kærlig og positiv forbindelse mellem voksen og barn. Det er ikke kun en læseaktivitet, men en mulighed for at opbygge relationer, styrke kommunikationen og skabe en positiv indvirkning på barnets sproglige, kognitive og følelsesmæssige udvikling.



Relationsopbygning gennem dialogisk læsning

  • Deling af oplevelser
    Ved at læse sammen og dele en historie eller en bog, skabes der en fælles oplevelse mellem dig og dit barn. Dette kan styrke jeres bånd og give følelsen af fællesskab. 

  • Emotionel forbindelse
    Dialogisk læsning giver mulighed for at udforske følelser, tanker og ideer sammen. 

  • Positiv interaktion
    Dialogisk læsning kan skabe en sund og positiv interaktion mellem dig og dit barn. 

  • Øget tillid
    Når dit barn oplever, at du er opmærksom på dem, deres følelser og deres tanker, kan det styrke deres tillid til dig. Dit barn vil være tilbøjelig til at føle sig værdsat og deraf have stor tillid til dig.

  • Fælles interesse og aktivitet
    Dialogisk læsning skaber en fælles interesse og aktivitet, hvor både du og dit barn kan være engageret og involveret. Dette bidrager til at styrke den gensidige respekt og forståelse.



Hvornår kan man bruge dialogisk læsning?

Dialogisk læsning kan bruges i forskellige sammenhænge og med forskellige aldersgrupper af børn. Her er nogle typiske situationer, hvor dialogisk læsning kan være særligt gavnligt.

  • Læsning med småbørn
    Dialogisk læsning er meget effektivt, når man læser for småbørn og børn i førskolealderen. Disse børn er i en afgørende fase af deres sproglige udvikling, og ved at engagere dem i en interaktiv læseoplevelse hjælper man med at styrke deres ordforråd, forståelse af historier og evne til at udtrykke sig.

  • Hjemmetid
    Forældre og omsorgspersoner kan bruge dialogisk læsning som en del af den daglige rutine derhjemme. Det er en glimrende måde at opbygge stærke bånd og samtidig fremme barnets sproglige færdigheder og fantasi.

  • Biblioteker og børnehaver
    Dialogisk læsning kan være en værdifuld tilgang, når børn samles i gruppesammenhænge som i biblioteker eller børnehaver. Her kan pædagoger og bibliotekarer bruge metoden til at skabe en underholdende og lærerig oplevelse for flere børn på én gang.

  • Læseaktiviteter i skolen
    Selvom dialogisk læsning primært er forbundet med førskolealderen, kan den også anvendes i tidlig skolealder for at opretholde interessen for læsning og stimulere børns sprog- og kognitive færdigheder.

  • Læsning i børnehaveklassen eller indskolingen
    Når børn begynder at lære at læse på egen hånd, kan dialogisk læsning bruges som en støtte og måde at diskutere indholdet og forståelsen af teksten.



Kan dialogisk læsning tilpasses forskellige aldersgrupper?

Du kan tilpasse dialogisk læsning til forskellige situationer og aldersgrupper afhængigt af dit barn. Det grundlæggende mål vil dog altid være at skabe en god kommunikation eller dialog samt en stimulerende og berigende oplevelse af læsning for dit barn.

Dialogisk læsning har især gavn for børn, men vi kan i forhold til de relationelle aspekter også anerkende at dialogisk læsning også er givende for forældre og omsorgspersoner.  gavn for flere grupper af mennesker, primært børn, men også forældre, lærere og omsorgspersoner.

I det store hele er dialogisk læsning noget som styrker børns sprog- og kognitive færdigheder, fremmer læseinteresse og læselyst og giver gode forudsætninger for sunde og givende relationer mellem børn og forældre. 



Forældre og dialogisk læsning

Dialogisk læsning kan hjælpe dig som forælder og omsorgsperson til at engagere dig i dit barns selvudvikling og akademiske udvikling. På samme måde kan dialogisk læsning give et rum for at opbygge gode og lærerige relationer mellem forældre og børn.

Dialogisk læsning er  også en god tilgang til læring og sprogstimulering, derfor kan det også være en metode man som forælder kan tage fat i, i forbindelse med eventuelle sprogudfordringer eller læring af nye sprog. Ved at bruge denne interaktive tilgang kan man nemlig hjælpe sit barn til at styrke deres sproglige færdigheder og forbedre dem. 



Hvordan bruger jeg dialogisk læsning med mit barn?

  • Vælg bøger ud fra dit barns interesser
    Vælg en interessant bog, der passer til barnets alder og interesser. Billedbøger med farverige illustrationer fungerer ofte godt, især for småbørn.

  • Skab en rolig læseoplevelse
    Find et roligt og hyggeligt sted uden for mange forstyrrelser. Sørg for, at både du og dit barn er afslappede og klar til at læse sammen.

  • Læs langsomt og stop ofte
    Læs bogen i et roligt tempo og stop med jævne mellemrum for at give dit barn tiden til at kigge på billederne og tage alle indtryk ind. 

  • Stil åbne spørgsmål
    Under læsningen kan det være godt at stille åbne spørgsmål omkring handlingen. På denne måde fordrer du aktiv deltagelse. 

  • Skab forbindelser til dit barns eget liv
    Spørg dit barn om de kender til oplevelser fra historien eller om de kender nogen der har oplevet det. På denne måde skaber de forbindelser til deres eget liv og erfaringer. 

  • Samtale og diskussion
    Efter endt læsning kan du stille spørgsmål om hvad dit barn synes om historien eller hvilke dele af historien der fangede dem. 

  • Opmuntring
    Det er vigtigt at rose dit barn og opmuntre, samt besvare deres spørgsmål. Lad dem være nysgerrige, så det bliver en god oplevelse. Læring starter ved nysgerrighed.  

Mød forfatteren:

Billede af

Hej, mit navn er Laura, jeg er skribent hos GoTutor! Jeg har en Bachelor i kommunikation og psykologi, og så læser jeg nu en kandidat i sprogpsykologi, på KU. Jeg håber, at mine artikler kan hjælpe nogle af jer til, at få helt styr på de faglige termer og teorier, jeg præsenterer!

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Leg og læring – sjove, spændende og lærerige lege til børn
Leg og læring – sjove, spændende og lærerige lege til børn

Skal det være kedeligt at lære nyt? Absolut ikke! Der findes en masse sjove og spændende lærerige le...

Ruben Samuel Sørensen 17-07-2017
Hjemmeskoling - alt du skal vide om hjemmeundervisning
Hjemmeskoling - alt du skal vide om hjemmeundervisning

Går du og overvejer, om du skal hjemmeskole dit barn via hjemmeundervisning? GoTutor har samlet alt,...

Signe Anna Bøe 06-02-2023
ADHD og lektielæsning: Sådan motiverer du dit barn med ADHD til at få lavet lektier
ADHD og lektielæsning: Sådan motiverer du dit barn med ADHD til at få lavet lektier

Vi kender det vel alle sammen. At lave opgaver, som er kedelige, kan være noget så krævende at motiv...

Ruben Samuel Sørensen 04-02-2020
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90