Hvad er Minerva-modellen?

Af Ruben Samuel Sørensen 19-09-2022
Hvad er Minerva-modellen?

Her i Danmark er Minerva-modellen sandsynligvis den bedst kendte livsstilsundersøgelse. Modellen er udviklet af analysebureauet AC Nielsen AIM. Virksomheden er nu en del af den globale amerikanske virksomhed ”Nielsen”, som beskæftiger omkring 40.000 mennesker i mere end 100 lande med forbrugerrelaterede undersøgelser.

 

Udgangspunktet for Minerva-modellen er en regelmæssig undersøgelse af, hvordan en stikprøve af danskerne tænker og reagerer. Modellen afbildes typisk i et koordinatsystem.

 

Her går x-aksen fra materialistiske værdier til idealistiske værdier. Y-aksen går fra traditionelle værdisæt til moderne værdisæt. Minerva-modellen inddeler danskerne i fem overordnede grupper, der hver repræsenteres af en speciel farve.

 

  • Segmenter i Minerva-modellen
  • Det blå segment (25 % af befolkningen)
  • Det grønne segment (25 % af befolkningen)
  • Det rosa segment (20 % af befolkningen)
  • Det violette segment (20 % af befolkningen)
  • Det grå segment (10 % af befolkningen)

 

Det blå segment: Status og forbrug 

Det blå segment består af individualister, der tror på sig selv og sjældent er solidariske med bestemte grupper. Segmentet har en overvægt af veluddannede yngre mænd. Der føres en aktiv livsstil med motion, rejser og andre oplevelser. Grundlæggende værdier er baseret på, at den, der gør en indsats, belønnes. Selvtillid, status og forbrug er en del af personligheden.

 

Det grønne segment: Moderne og idealistisk

Det grønne segment er gruppeorienteret og arbejder på at realisere fælles mål og ønsker. Der er flest kvinder i segmentet, og alderen mellem 40 og 60 år domminerer generelt. Livsstilen tager udgangspunkt i de nære oplevelser som kultur, natur og samvær. Basale værdier knytter til at være opmærksom på andre end sig selv. Engagement, viden og evnen til at få ting til at ske præger personligheden.

 

Det violette segment: Traditionel og materialistisk

Det violette segment lægger vægt på regler og autoritet og søger anerkendelse fra sine omgivelser. Der er mange mænd i segmentet med en helt almindelig indkomst. At arbejde med det formål at få råd til at holde fri samt dyrkelse af kroppen er en del af livsstilen. En gennemgående værdi for segmentet er ønsket om uafhængighed samt det at være ansvarlig for sig selv og sine egne. Traditioner og mistro præger personligheden.

 

Det rosa segment: Traditionel og idealistisk

Det rosa segment er forankret i lokalområdet og er tryghedssøgende. Kvinder dominerer segmentet, og der er flest personer i alderen over 50 år. Indkomstniveauet er under middel. Livsstilen er præget af praktiske gøremål i forbindelse med familien og hjemmet. Det er en bærende værdi i segmentet, at man er solidarisk med sine nærmeste: Familie, venner og lokalsamfundet. Traditioner og tryghed præger personligheden.

 

Det grå segment

Det grå segment indeholder dele fra alle de fire øvrige segmenter. Der er ingen specielle kendetegn, og segmentet fremtræder på den måde anonymt – og gråt. 

 

Kilde: 

Denne blog er skrevet med udgangspunkt i bogen ”Afsætning B” og kapitlerne skrevet af Claus Bjerg. Bogen er stillet til rådighed af forlaget Praxis. Praxis er ligesom GoTutor en del af Egmont via Lindhardt og Ringhof Uddannelse. 

Mød forfatteren:

Billede af

Ruben er direktør og medejer af GoTutor. Ruben har en baggrund som underviser / lektiehjælper på HHX og universitetsniveau og har arbejdet i mange år som analysedirektør i marketingbranchen. At Ruben er en del af GoTutor skyldes hans ønske om at gøre en forskel for elever og give dem skoleglæde.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Priselasticitet – effekten af prisændringer
Priselasticitet – effekten af prisændringer

På denne blog har vi en del gange antaget, at der er en sammenhæng mellem afsætning og pris. Vi er g...

Ruben Samuel Sørensen 19-09-2022
Købemotiver - købsadfærden på B2C
Købemotiver - købsadfærden på B2C

En måde at forklare på, hvorfor forbrugeren køber det, han/hun gør, er via købemotiverne. Nogle gang...

Ruben Samuel Sørensen 20-09-2022
Ansoffs vækstmatrice – en model til virksomhedens vækststrategier
Ansoffs vækstmatrice – en model til virksomhedens vækststrategier

Ønsket om at vokse, blive større og udvikle sig er er en naturlig del af manges liv. Det samme gør s...

Ruben Samuel Sørensen 16-09-2022
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90