Den mundtlige eksamen i dansk på HTX tester din evne til at analysere, fortolke og perspektivere forskellige teksttyper Du skal vise, at du kan forstå både litterære og ikke-litterære tekster, analysere deres virkemidler og perspektivere dem i en bredere sammenhæng. Prøven er din mulighed for at demonstrere overblik over danskfaglige metoder og litterære perioder.
Her hos GoTutor har vi mange års erfaring med både eksamenshjælp og lektiehjælp i dansk, og denne guide giver dig alt, hvad du skal vide inden din eksamen.
-
Prøvens opbygning
Varighed: 30 minutter inkl. bedømmelse
Forberedelsestid: 60 minutter
-
Forløb:
Du trækker en opgave, som indeholder en ukendt tekst og en instruktion til, hvad du skal analysere og tale om
Teksten kan være både litterær (noveller, digte, romanuddrag) eller ikke-litterær (artikler, debatindlæg, taler)
Du forbereder en mundtlig præsentation på cirka 10-12 minutter, hvor du analyserer og fortolker teksten
-
Eksamen:
Del 1 – Oplæg (10-12 minutter):
Du fremlægger din analyse og fortolkning af teksten
Hvis der er en kendt tekst eller tidligere læst materiale, inddrager du det i perspektiveringen
-
Del 2 – Faglig samtale (ca. 15 minutter):
Eksaminator og censor stiller uddybende spørgsmål til din analyse
Her får du mulighed for at demonstrere din forståelse af litterære perioder, metoder og kontekster
-
Forberedelse
Gennemgå kernestoffet
Kend de litterære perioder: Romantikken, Det Moderne Gennembrud, Modernismen, Postmodernismen
Gennemgå genrer og teksttyper: Noveller, digte, taler, artikler og essays
Lær analysemodeller: Berettermodellen, aktantmodellen og kommunikationsmodellen
Forstå retoriske virkemidler som ethos, logos og pathos, hvis teksten er argumenterende
-
Øv dig på typiske opgaver
Analyse af noveller med fokus på tema, fortæller, personer og miljø
Retorisk analyse af taler eller artikler med fokus på argumentation og sproglige virkemidler
Sammenligning af tekster fra forskellige perioder med fokus på deres syn på teknologi, innovation og samfund
-
Planlæg din præsentation
Indledning: Præsentér teksten (titel, forfatter, genre, udgivelsesår, tema)
Analyse: Gennemgå opbygning, sproglige virkemidler, centrale temaer og symbolske elementer
Fortolkning: Forklar tekstens budskab og intentioner
Perspektivering: Sæt teksten ind i en litterær eller samfundsmæssig kontekst. Sammenlign med andre tekster
Konklusion: Opsummer dine vigtigste pointer og sammenhængen til emnet
-
Typiske spørgsmål
Hvordan afspejler teksten den litterære periode, den er skrevet i?
Hvordan bruger forfatteren sproglige virkemidler til at forstærke sit budskab?
Kan du perspektivere tekstens tema til samfundsforhold i dag?
Hvilken rolle spiller fortælleren for vores forståelse af historien?
Hvordan kan du se teknologiens indflydelse i teksten?
-
Støttende modeller
Litteraturhistorisk oversigt: Overblik over de vigtigste perioder og forfattere
Berettermodellen: Analyse af fortællestruktur og spændingsopbygning
Aktantmodellen: Forståelse af personernes roller og konflikter
Kommunikationsmodellen: Bruges især ved ikke-litterære tekster som taler og artikler
Mindmaps: Skab overblik over temaer, virkemidler og perspektiver
-
Til selve prøven
Vær struktureret og tydelig i din præsentation – det giver overblik og skaber ro
Brug danskfaglige begreber aktivt og præcist, når du forklarer dine analyser
Perspektiver og sammenlign med kendte tekster fra pensum – det viser overblik
Lyt til spørgsmålene fra eksaminator og censor – det er ofte en hjælp til at uddybe
Hold øjenkontakt og tal klart og tydeligt – det signalerer sikkerhed og forståelse
-
Bedømmelse - Hvad stiler du efter?
12: Klar og struktureret præsentation med dyb forståelse for tekstens virkemidler, perspektivering og litterær kontekst
7: God præsentation med generelt korrekt analyse, men med enkelte usikkerheder
02: Overfladisk analyse med flere mangler i forklaringer og perspektivering
-
Held og lykke – din evne til at analysere, fortolke og perspektivere tekster med fokus på teknologi og samfund er nøglen til en god karakter!