Den mundtlige eksamen i dansk på HF tester din evne til at analysere, fortolke og perspektivere tekster. Du skal demonstrere overblik over danskfaglige metoder og litterære perioder. Du viser, at du kan forstå både litterære og ikke-litterære tekster og sætte dem i relation til samfund og kultur.
Har du brug for ekstra hjælp, står GoTutor klar med både eksamenshjælp og lektiehjælp i dansk.
-
Prøvens opbygning
Varighed: 30 minutter inkl. bedømmelse
Forberedelsestid: 60 minutter
-
Forløb:
Du trækker en opgave med en ukendt tekst og en opgaveformulering
Teksten kan være litterær (novelle, digt, romanuddrag) eller ikke-litterær (artikel, tale, debatindlæg)
Du forbereder et mundtligt oplæg på cirka 10-12 minutter, hvor du analyserer, fortolker og perspektiverer
-
Eksamen:
Del 1 – Oplæg (10-12 minutter):
Du præsenterer din analyse og fortolkning af teksten
Du perspektiverer til litterære perioder, forfatterens forfatterskab eller samfundsforhold
-
Del 2 – Faglig samtale (ca. 15 minutter):
Eksaminator og censor stiller spørgsmål til din præsentation
Du får mulighed for at uddybe og forklare dine pointer
-
Forberedelse
Gennemgå kernestoffet
Litterære perioder: Romantikken, Det Moderne Gennembrud, Modernismen, Postmodernismen
Genrer og teksttyper: Noveller, digte, taler, artikler og essays
Analysemodeller: Berettermodellen, aktantmodellen og kommunikationsmodellen
Retoriske virkemidler: ethos, logos og pathos
-
Øv dig på typiske opgaver
Analyse af noveller med fokus på tema, personer, miljø og fortællestil
Retorisk analyse af politiske taler eller debatindlæg
Sammenligning af tekster med fokus på litterære perioder og samfundsforhold
-
Planlæg din præsentation
Indledning: Præsentér teksten (titel, forfatter, genre, udgivelsesår, tema)
Analyse: Gennemgå tekstens opbygning, virkemidler og centrale temaer
Fortolkning: Forklar tekstens budskab og intentioner
Perspektivering: Sæt teksten i relation til litterære perioder eller samfundsforhold
Konklusion: Opsummer de vigtigste pointer
-
Typiske spørgsmål
Hvordan afspejler teksten den litterære periode?
Hvilke virkemidler bruger forfatteren til at skabe stemning og budskab?
Hvordan kan tekstens tema sættes i relation til nutidige samfundsforhold?
Hvad betyder fortællerens rolle for vores forståelse af historien?
Hvordan spiller sproglige virkemidler en rolle for tekstens budskab?
-
Støttende modeller
Litteraturhistorisk oversigt: Skab overblik over perioder og kendetegn
Berettermodellen: Bruges til at forstå fortællestrukturen
Aktantmodellen: Analyser personernes roller og konflikter
Kommunikationsmodellen: Bruges især til ikke-litterære tekster som taler og artikler
Mindmaps: Skab overblik over temaer, virkemidler og perspektiver
-
Til selve prøven
Vær struktureret og tydelig i din fremlæggelse
Brug danskfaglige begreber præcist og korrekt
Perspektiver til litterære perioder og samfundsforhold
Lyt til spørgsmål fra eksaminator og censor – det viser, at du er åben og reflekterende
Hold øjenkontakt og tal klart og tydeligt
-
Bedømmelse - Hvad stiler du efter?
12: Klar, struktureret og dybdegående analyse med stærk perspektivering
7: God analyse med forståelse for tekstens virkemidler, men med enkelte usikkerheder
02: Overfladisk analyse med flere mangler i forklaringer og perspektivering
-
Held og lykke – din evne til at analysere, fortolke og perspektivere tekster på et fagligt niveau er nøglen til succes!