Et eller to ord? Få styr på sammensatte navneord og undgå stavekontrollens fælder

Af Lene Møller Nielsen 12-08-2025
Et eller to ord? Få styr på sammensatte navneord og undgå stavekontrollens fælder

Skriver man morgen mad eller morgenmad? Skole taske eller skoletaske? Lege plads eller legeplads?

Mange elever kommer til at dele ord op, som burde skrives i ét. De fleste gør det, uden at de opdager det – for computeren retter det ikke nødvendigvis. I virkeligheden gør stavekontrollen det ofte værre: Den foreslår for mange opdelinger, selvom ordene burde hænge sammen.

I dette blogindlæg lærer du, hvordan du skelner mellem sammensatte ord og løse ord, og hvordan du ikke skal stole blindt på stavekontrollen. Vi gennemgår hovedreglen for navneord, giver dig en huskeregel, masser af elevnære eksempler, udvidede øvelser og en tjekliste til sidst.


Det vigtigste først: De fleste fejl skyldes for mange mellemrum

Du har måske lært, at man skal passe på med at skrive for meget i ét ord. Men i virkeligheden er problemet i dag ofte det modsatte: Alt for mange elever deler sammensatte navneord op i to ord – og det er en fejl.

Eksempler på typiske fejl

  • skole taske i stedet for skoletaske

  • lege plads i stedet for legeplads

  • cykel hjelm i stedet for cykelhjelm

  • mad pakke i stedet for madpakke

  • computer spil i stedet for computerspil

  • sports sko i stedet for sportssko


I alle disse tilfælde er der tale om sammensatte navneord, som skal skrives i ét ord. Hvis du sætter mellemrum, ændrer du betydningen eller skaber sproglige brud.


Hovedregel: Navneord skal skrives i ét ord, hvis de hører sammen

Den mest sikre og nyttige regel, du kan bruge, er denne:

Hvis det samlede udtryk kan bøjes som ét navneord i bestemt form, skal det skrives i ét ord.

Sådan tester du det:

  • morgenmad → morgenmaden

  • cykelhjelm → cykelhjelmen

  • skolebøger → skolebøgerne


Hvis det giver mening, og du kan høre, at det lyder som ét navneord, skal det skrives sammen.


Hvorfor bliver det forkert?

Tre klassiske grunde:

1. Man skriver, som man taler. I tale hører man ikke, hvor ordene starter og slutter.

2. Stavekontrollen splitter ordene ad. Mange elever tror, at den har ret – men stavekontrollen tager ofte fejl.

3. Man har ikke lært reglen. Eller man bliver i tvivl og gætter.

Det er især problematisk i stile og eksamensopgaver, hvor sproglig korrekthed tæller med i bedømmelsen.


Sammenligning med engelsk

På engelsk skriver man ofte i flere ord, hvor dansk sammenskriver. Det kan forvirre:

  • school bag → dansk: skoletaske

  • video game → dansk: videospil

  • swimming pool → dansk: svømmehal

  • bike helmet → dansk: cykelhjelm

Derfor skal du ikke tænke på engelsk, når du skriver dansk. Dansk elsker sammensætninger – og de skal hænge sammen som ét ord, hvis det giver mening.


Det modsatte problem: Når det skal være to ord

Ikke alle udtryk skal sammenskrives. Nogle vendinger er fastfrosne udtryk, der ikke bliver til navneord, og derfor skal de stå i to ord.

Det gælder fx:

  • i gang

  • til sidst

  • i hvert fald

  • for eksempel

  • med vilje

  • på vej

  • i stedet for

Disse udtryk kan ikke bøjes som navneord, og du kan ikke sætte “min” foran dem. Derfor skal de skrives i to ord – også selv om de lyder som ét ord i tale.


Elevøvelse: Bøj og vurder

Opgave: Bøj ordene i bestemt form. Er det ét eller to ord?

1. skole taske

2. computer spil

3. i gang

4. mad pakke

5. på vej

6. lege plads

7. dansk lærer

8. til sidst


Svar:

1. skoletasken → ét ord

2. computerspillet → ét ord

3. igangen? → nej → to ord

4. madpakken → ét ord

5. påvejen? → nej → to ord

6. legepladsen → ét ord

7. dansklæreren → ét ord

8. tilsidsten? → nej → to ord


Udvidet forklaring: Hvad er et sammensat navneord?

Et sammensat navneord består af to (eller flere) navneord, der tilsammen danner et nyt begreb. Ordet “skoletaske” består af “skole” + “taske”, men betyder noget andet end bare de to ord hver for sig. Det er en særlig type taske, der bruges i skolen.

Du må derfor ikke dele dem ad – for så mister ordet sin præcise betydning.


Mere om stavekontrollen

Stavekontrollen – især på mobilen – foreslår ofte en opdeling, selvom det er forkert. Det skyldes, at mange autocorrect-systemer er programmeret til engelsk logik. De tror fx, at du mener:

  • sundheds center i stedet for sundhedscenter

  • sport tøj i stedet for sportstøj

Du må derfor ikke stole på stavekontrollen i disse tilfælde. Brug i stedet hovedreglen med navneord og bestemte former.


Sproget udvikler sig – men reglen gælder stadig

Det danske sprog ændrer sig over tid. Nogle ord, der engang blev skrevet i to ord, er i dag blevet til ét. Men reglerne i retskrivningsordbogen gælder stadig, og i skolen skal du følge dem, som de er nu.

Eksempler:

  • før: efter middag → nu: eftermiddag

  • før: fjern syn → nu: fjernsyn

Hvis du er i tvivl, så slå op på ordnet.dk eller sproget.dk – og følg de officielle retskrivningsregler.


Huskeregel: Kan det bøjes som ét ord?

1. Sæt “min” eller “den” foran

2. Bøj ordet i bestemt form

3. Giver det mening? → så er det ét ord

Eksempel:

cykel hjelm
cykelhjelmen? Ja! → ét ord

i hvert fald
ivertfaldet? Nej → to ord


Tjekliste: Har du valgt rigtigt?

– Kan du bøje det som ét navneord?
→ Ja = ét ord

– Kan du sige “min” foran og danne bestemt form?
→ Ja = ét ord

– Giver det mening som én samlet ting eller begreb?
→ Ja = ét ord

– Er det et udtryk eller en vending, som ikke kan bøjes?
→ Ja = to ord

– Foreslår stavekontrollen noget andet?
→ Tjek i ordbogen – ikke i Google Docs


Mød forfatteren:

Billede af

Uddannet lærer fra N. Zahles Seminarium i 1998 og har siden da undervist i folkeskolens ældste klasser. Primært i dansk, engelsk, historie og kristendom. Har opdraget to naturvidenskabelige børn og arbejder stadig på sin hund.

Søger du privat lektiehjælp?

  • GoTutor er Danmarks bedst anmeldte

  • Mange års erfaring og en del af Egmont

  • Trænede og uddannede undervisere

  • Fast lav pris og fair vilkår


Eller kontakt os på: info@gotutor.dk

Du vil måske også synes om

Informationsbrev: En saglig og venlig måde at give besked på
Informationsbrev: En saglig og venlig måde at give besked på

Et informationsbrev er en af de mest brugte og praktiske teksttyper i hverdagen. Måske har du fået e...

Lene Møller Nielsen 14-08-2025
Hovedsætninger og ledsætninger
Hovedsætninger og ledsætninger

Du har nok hørt om hovedsætninger og ledsætninger i danskundervisningen, sammen med grundled og udsa...

Cathrine Noer Hjorth 08-11-2022
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus
Kunsten at lege med sprog: Stilistiske virkemidler i fokus

Er du stødt på begrebet stilistiske virkemidler, men er ikke helt sikker på, hvad det dækker over? I...

Vár Haraldsen 29-09-2023
Lad os tale sammen

Vi er klar til at svare på dine spørgsmål.
Ring til os på:

71 99 71 90